distributieriem vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

distributieriem vervangen

Post by mauricewoud »

hey wie heeft er hier wel eens z`n distributieriem vervangen? Wat was je toe kwijt? Of heeft iemand het zelf wel eens gedaan? en was dat moeilijk? En om de hoeveel kilometer moet je de distributieriem bij een ax vervangen?

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

1) ik
2) ca 30 euro
3) beetje gemier om al die kapjes eraf en erop te krijgen, kan je niet altijd makkelijk bij, merktekens zetten op riem, tandwiel en blok, zodat je de nieuwe riem exact terug kan zetten. Spanrol los+vast draaien, en bijna vergeten, met een borgpen het tandwiel van je nokkenas vastzetten
4) 60.000

Het komt wel heel precies, 1 tandje verkeerd kan gevolgen hebben. Als je niet zeker van jezelf bent vraag dan iemand om je te helpen!

Als je klaar bent moet je de auto in een versnelling zetten, en dan duwen, dan draaid de riem en als je geen rare geluiden hoord kun je hem gaan starten
Image

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Die spanrol met hoeveel Nm moet ie op de riem drukken? komt dat erg precies?

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Het komt zoals Peter al zei heel erg precies!!

Als je het voor de eerste keer zelf wil gaan doen zorg dan dat er iemand bij is die dit vaker heeft gedaan. Ik heb het met mijn BX 1.4 ook zelf gedaan en het is een heel gedoe, vooral de merktekens zetten moet nauwkeurig gebeuren.

Ook hierbij is een vraagbaak extreem handig (dus gewoon een boek dat je moet hebben (ok of digitaal) het boek vind ik persoonlijk veel makkelijker werken)

1) regel de riem incl. spanrollen, gewoon bij de dealer halen dan heb je altijd goede spullen en daar doen ze niet moeilijk over (misschien handig om al je riemen meteen te doen, de rest is nl. makkelijker)
2) regel het goede gereedschap!!!
3) regel iemand die het vaker heeft gedaan
4) neem er de tijd voor en doe alles rustig aan

Bovenstaande geld eigenlijk voor veel reparaties die je voor het eerst zelf doet :oops:
AX GTi, sold!

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

paulus wrote:Die spanrol met hoeveel Nm moet ie op de riem drukken? komt dat erg precies?


Ik heb het even voor je opgezocht in de ATH Kluwer vraagbaak, te vinden in de download-sectie van de site.

Spanrolmoer: 23 Nm (2,3 kgf.m)

Download die vraagbaak ff, en lees het goed door. Bij vragen kun je hier natuurlijk altijd weer terecht.
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

die van mij zit er al 80.000 km op :|, morgen even een nieuwe halen ...

iemand die vraagbaak online... ?

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

ik wil mijn distributieriem ergens in juni gaan vervangen. Zelf durf ik er alleen niet aan te beginnen. Nou vind ik de garage met een euro of 200 ook wel weer wat prijzig. Is er iemand in de buurt van schagen/alkmaar die dol is op sleutelen en voor een eurootje of wat en een kratje pils dat samen met mij even wil fixen?

greetz maurice

GTSPORT
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: WedFeb11, 2004 2:49:06 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by GTSPORT »

Die spanrol gewoon vast draaien, komt helemaal niet precies. Heb het al 10x gedaan en nog nooit problemen mee gehad. En merktekens hoef je niet te zetten want die zitten er al op. Op de nokkenas-tandriemwiel zit een gat wat overeen komt met je cilinderkop. Van onder zit ook zo'n punt. Staat allemaal in de vraagbaak. In ieder geval succes ermee, de eerste keer is het toch even zweten. En een tandje verkeerd is ook niet gelijk een drama hoor. Had het laatst ook een keer, je merkt het omdat je motor niet goed trekt. Hij loopt wel gewoon. Als je dit hebt even kijken of je krukas en nokkenas wel goes staan. Maar meerdere tandje verschil kan wel schade hebben.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Moeten we maar eens een datum afspreken maar dan he. Heb het zelf nog nooit gedaan maar ik kan flink sleutellen. Dus zeg het maar. Ik woon in Alkmaar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

vakantiegeld komt pas in eind mei/juni hehe. dan ga ik ehm eens een goed onderhoudsbeurtje geven. Hoeveel wou jij voor je hulp hebben dan of doen we het symbolisch voor wat eurootjes en een kratje bier? Datum week zow nog nie moet ff tegen die tijd kijken.

greetz maurice

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

We doen het symbolisch. Het bier hangt ervan af waar je woont :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

woon in schagen en kom 3 keer per week in alkmaar

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

eej mense

ik ga zondag toch maar zelf de distributie vervangen. moet het toch eens leren bedenk ik dan maar. In de vraagbaak staat alleen dat je de accupool los moet maken en de bougies......ik bedenk dan zow dat het is om te voorkomen dat ie kan starten. Is het echt nodig of kan ik dat ook laten? Ik hou namelijk nie zow van onnodig werk...

greetz maurice

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Bougies moet je losmaken zodat je de krukas kan draaien. Anders dan moet je je motor door de compressie heenduwen. Geloof me dat valt niet mee. Het is ook handig om die dingen los te draaien als je bv je kleppen gaat stellen. Moet ik je nog komen helpen ???
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

nouw ik wist nie dat een maat van me uit schagen het ook wel eens heeft gedaan dus hij komt even de nieuwe riem erop zetten. het voorwerk doe ik zelf. maar goed in ieder geval heel erg bedankt dat je me wou helpen :) greetz maurice

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

weet iemand toevallig ook of de blokkerpennen gewoon te vervangen zijn voor boortjes. en wat ik ook nog niet weet is of de bout van de spanrol een reguliere bout is of dat je daar een speciale sleutel voor nodig hebt.

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

kheb vanmiddag alles ff goed bekeken en weet nu waar de blokkeerpennen erin moeten. kweet nu ook dat het met boortjes kan. Kvraag me alleen af of het opzetten van een nieuwe riem erg moeilijk is. De nokkenas en krukas zijn immers vastgezet. Kun je de nieuwe riem er rustig omdoen of zijn er dingen waar je rekening mee moet houden?

greetz maurice

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

De nieuwe riem leg je er zo omheen, je moet alleen je markeringen in de gaten houden en de draairichting (staat met een pijl op de riem zelf aangegeven)
Image

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Moet aan distributieriem en koppakking, :D :shock: :twisted:
Die blokkeerpennen wat voor diameter hebben ze (zowel nokkenas als krukas) en hoe lang moeten ze zijn ?
Weet iemand dit...?

Afgelopen weekens een mazzelaar geholpen, escortje 1.4/1991, miste 11 tanden vandistributie, en maar doorstarten en maar tikken maarruh niet willen lopen... Nieuwe riem gehaald, kleppen gecontroleerd, en wat blijkt geen kromme klep te bekennen, nieuwe riem erop en weer rijden als een tierelier. En hij loopt ook weer stationair, deed ie 6 maanden al niet meer

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Die oude fordjes zijn best sterk, ok, ze zuipen benzine en olie bij het leven, en de meesten tikken ook als een gek, maar ze blijven wel lopen. Mijn 1e auto waar ik na het halen van mn rijbewijs in reed was een fiesta van 86, ding zoop vanalles bij het leven, maar het reed, en nog niet zo heel erg slecht ook, zolang je die blokken maar olie blijft voeren :D

Post Reply