stationair te laag toerental bij koude motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
stationair te laag toerental bij koude motor
even een vraagje,
weet iemand wat je moet doen als je na het starten van een koude motor een te laag toerental hebt bij stationair draaien? Het is na een paar kilometer weg maar wel irritant omdat ie in die paar kilometer sneller afslaat......kan het helpen als je je ecu reset? of hoort het gwoon bij een ax uit 1990 en moet ik het voor lief nemen?
greets maurice
weet iemand wat je moet doen als je na het starten van een koude motor een te laag toerental hebt bij stationair draaien? Het is na een paar kilometer weg maar wel irritant omdat ie in die paar kilometer sneller afslaat......kan het helpen als je je ecu reset? of hoort het gwoon bij een ax uit 1990 en moet ik het voor lief nemen?
greets maurice
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
ok, dit zat op mijn motor, maar dat was van een saxoblok in me ax.
bij je gasschijf zit onder op een schroefje dit is de aanslag die houd je gasschijf open zodat je motor stationair blijft draaien.
als je deze indraait komt dit toerental hoger te liggen, als het goed is heb jij ook zoiets, ik zou zeggen probeer het (tis een heel klein schroefje) als je van de linkerkant kijkt zie je um zitten
greetz,
Marcel
bij je gasschijf zit onder op een schroefje dit is de aanslag die houd je gasschijf open zodat je motor stationair blijft draaien.
als je deze indraait komt dit toerental hoger te liggen, als het goed is heb jij ook zoiets, ik zou zeggen probeer het (tis een heel klein schroefje) als je van de linkerkant kijkt zie je um zitten
greetz,
Marcel
hell breaks lose, when i accelerate!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
axo wrote:ok, dit zat op mijn motor, maar dat was van een saxoblok in me AX.
bij je gasschijf zit onder op een schroefje dit is de aanslag die houd je gasschijf open zodat je motor stationair blijft draaien.
als je deze indraait komt dit toerental hoger te liggen, als het goed is heb jij ook zoiets, ik zou zeggen probeer het (tis een heel klein schroefje) als je van de linkerkant kijkt zie je um zitten
greetz,
Marcel
In principe wordt het stationair toerental bij een injectiemotor middels de informatie van een aantal sensoren berekent. Als alle sensoren werken, hoeft er geen schroefje bij- of aangedraaid te worden.
Indien het stationair toerental dus te laag is, zal ??n of meerdere sensoren niet de juiste informatie aan de ECU verschaffen. Als dit alleen bij koude motor is, denk ik al snel aan de sensor die de temperatuur van de koelvloeistof doorgeeft aan de ECU.
Het schroefje dat hier bedoeld wordt, is waarschijnlijk (ik ken het motortype niet) bedoeld om de gasklep in de juiste positie voor de gasklepmeter te zetten. Stel je dit verkeerd, dan zal de ECU ook hier de verkeerde informatie krijgen.
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
mauricewoud wrote:het schroefje wat bedoeld wordt heb ik opgezocht maar er kan geen gewone schroevendraaier op. Ik kan ook geen andere manier zien hoe je het aan kan draaien. Is daar speciale gereedschap voor nodig dan?
Niet aan dat schroefje gaan draaien. Het ligt aan iets anders (zie hierboven). Als je het stationair hoger draait, gaat je stationair bij warm ook omhoog en je computer gaat allerlei rare dingen doen.
Wat mij rest met de vraag. Heb jij aan dat schroefje gedraait marcel???
Trouwens het stationair bij een injectiemodel wordt geregeld door de ecu. En is niet af te stellen. Je kan eens proberen je ecu te resetten . Met koude motor eventjes de stekker eruit weer terug en dan stationair warm laten draaien zonder je gaspedaal aan te raken.

Trouwens het stationair bij een injectiemodel wordt geregeld door de ecu. En is niet af te stellen. Je kan eens proberen je ecu te resetten . Met koude motor eventjes de stekker eruit weer terug en dan stationair warm laten draaien zonder je gaspedaal aan te raken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Lol, ja ik wel
, maar.....
bij mij had het alleen invloed op het stationair toerental, ik heb hieraan gedraaid vanwege het hakkelen wat mijn motor stationair deed te verbeteren en dat hielp,
tja dat dit achteraf niet de bedoeling was kon ik ook niet weten, bij mij hielp het dus....

bij mij had het alleen invloed op het stationair toerental, ik heb hieraan gedraaid vanwege het hakkelen wat mijn motor stationair deed te verbeteren en dat hielp,
tja dat dit achteraf niet de bedoeling was kon ik ook niet weten, bij mij hielp het dus....
hell breaks lose, when i accelerate!
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
paulus wrote:FF vraagje van mij, mijn AX AX loopt niet meer stationair!!starten doet ie altijd, zolang je gas blijft geven loopt ie goed maar zodra je je gas loslaat slaat ie af. ECU probleempje?? even resetten en dan stationair warm laten draaien zonder dat ik gas geef??
Waarom wordt toch telkens gedacht dat resetten van de ECU leidt tot het oplossen van het probleem? De ECU berekent alles aan de hand van de gegevens van de sensoren. IS er iets mis met een sensor dan krijgt de ECU de verkeerde waarde en dus problemen met de motor. Dit los je niet op door de ECU te resetten.
Afhankelijk van motortype wordt het stationair toerental meestal geregeld door een stappenmotor. Ook sensoren van de koelvloeistof, lamdasonde, inlaatluchttemperatuur en druksensor kunnen hierop invloed hebben.
Eenvoudigweg ECU resetten is dus meestal geen oplossing.
Eric Vertogen wrote:paulus wrote:FF vraagje van mij, mijn AX AX loopt niet meer stationair!!starten doet ie altijd, zolang je gas blijft geven loopt ie goed maar zodra je je gas loslaat slaat ie af. ECU probleempje?? even resetten en dan stationair warm laten draaien zonder dat ik gas geef??
Waarom wordt toch telkens gedacht dat resetten van de ECU leidt tot het oplossen van het probleem? De ECU berekent alles aan de hand van de gegevens van de sensoren. IS er iets mis met een sensor dan krijgt de ECU de verkeerde waarde en dus problemen met de motor. Dit los je niet op door de ECU te resetten.
Afhankelijk van motortype wordt het stationair toerental meestal geregeld door een stappenmotor. Ook sensoren van de koelvloeistof, lamdasonde, inlaatluchttemperatuur en druksensor kunnen hierop invloed hebben.
Eenvoudigweg ECU resetten is dus meestal geen oplossing.
Het leid niet altijd tot een oplossing. Het is wel zo dat als de ecu een andere waarde krijgt van een van de sensoren dan normaal. Door wat voor oorzaak dan ook. De motor beroert kan gaan lopen. Dan heeft het wel degelijk zin om de computer zn tabellen overnieuw in te laten lezen. Zeker met stationair loop kan dat schelen.
@Paulus
Je kan resetten wat je wilt maar bij jou is denk ik de stationair potmeter gaan hemellen. Die zal je dus even moeten vervangen. Ga niet naar de garage want daar kost het geintje rond de 300 euro. De potmeter van de sloop hooguit 2 a 3 tientjes.
Het is dat zwarte blok op je injectiehuis met een uitstulping die de gasklep kan bedienen.
Het is de grootste kans dat dat het is. Anders zou het ook nog je toerental sensor kunnen zijn maar dan zou je het ook moeten merken met gewoon rijden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
thanks, wordt wel een beetje gek alles gaat in een keer kapot. kachelradiator lekt daardoor is mijn motor hoogstwaarschijnlijk warmgelopen en heb ik de koppakking eruit geblazen. En nu wil ie niet meer stationair lopen is dat ding ook al naar de ??. hij liep trouwens toen ik hem de eerste keer starte nadat ik mijn koppakking had vervangen wel stationair, nadat hij een beetje warm werd niet meer. 

Je kan het testen. Is al ffies geleden. Je moet je auto op het contact zetten. Niet de motor starten. En dan de stekker die in die stappenmotor zit eruit halen en weer terug stoppen. Als het goed is moet ie dan bewegen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 101
- Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM
hoi paulus,
ik had laatst ook een keer dat mijn ax zonder gas te geven afsloeg. Ik heb toen de gaskabel gepakt en er aan getrokken tot ie goed liep. Je kunt de gaskabel grof afstellen met een clip die om een zwart buisje met ribbels zit. Toen was mijn probleem grotendeels over. Omdat mijn ax bij een koude motor nu niet lekker loopt hoorde ik dat ik een schroefje moet aandraaien bij de gaskabel. Toen ik ging kijken maakte die schroef ook geen contact met de plaat waar die tegen aan zou horen te duwen. Nu is er 1 probleem ik weet niet hoe je deze schroef moet aandraaien. Je kunt moeilijk zien of er wel een schroefdraad inzit en al helemaal niet welke dan.
ik had laatst ook een keer dat mijn ax zonder gas te geven afsloeg. Ik heb toen de gaskabel gepakt en er aan getrokken tot ie goed liep. Je kunt de gaskabel grof afstellen met een clip die om een zwart buisje met ribbels zit. Toen was mijn probleem grotendeels over. Omdat mijn ax bij een koude motor nu niet lekker loopt hoorde ik dat ik een schroefje moet aandraaien bij de gaskabel. Toen ik ging kijken maakte die schroef ook geen contact met de plaat waar die tegen aan zou horen te duwen. Nu is er 1 probleem ik weet niet hoe je deze schroef moet aandraaien. Je kunt moeilijk zien of er wel een schroefdraad inzit en al helemaal niet welke dan.
mauricewoud wrote:hoi paulus,
ik had laatst ook een keer dat mijn AX zonder gas te geven afsloeg. Ik heb toen de gaskabel gepakt en er aan getrokken tot ie goed liep. Je kunt de gaskabel grof afstellen met een clip die om een zwart buisje met ribbels zit. Toen was mijn probleem grotendeels over. Omdat mijn AX bij een koude motor nu niet lekker loopt hoorde ik dat ik een schroefje moet aandraaien bij de gaskabel. Toen ik ging kijken maakte die schroef ook geen contact met de plaat waar die tegen aan zou horen te duwen. Nu is er 1 probleem ik weet niet hoe je deze schroef moet aandraaien. Je kunt moeilijk zien of er wel een schroefdraad inzit en al helemaal niet welke dan.
Het kan wel maar het moet niet zo. Het stationair is echt niet af te stellen met schroefjes ofzo. Althans niet zolang je een bosch 2.2A injectiesysteem hebt. Als ie niet lekker loopt is er iets electronisch aan de hand
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.