Tips nodig om aandrijfas los te krijgen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator

Tips nodig om aandrijfas los te krijgen

Post by pcrodent »

Geloof het of niet. De fusee is los (dankzij het forum, hoera voor jullie allemaal! :wave: ). De aandrijfas is uit de bak. Maar nu zit ie muurvast aan de wielzijde! :roll:
Lijkt wel of ie vastgerot zit of zo... :(
Is dit een bekend probleem?
Zo ja en zo nee, is er een handige oplossing voor?
WD-40 zit er al op, heb op de as geslagen & geprobeerd 'm met een schroevendraaier/bandenlichter los te wrikken vanaf de binnenkant, maar ik durf niet teveel kracht te zetten uit angst dat ik iets sloop.
Heeft iemand de ultieme tip?
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

daar is weinig aan te doen.
als het écht niet lukt met wrikken probeer ik eerst altijd een rubberen hamer... als dat ook niet lukt gewoon de stalen moker.

in het slechtste geval kost het je een nieuwe lager én een nieuwe aandrijfas, maar beide is mij nog niet overkomen.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

:cry:
Nouja, eens iets zoeken om klappen mee uit te delen dan...

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

blokje hout er voor en de grootste hamer uitzoeken :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste

Post by CitroCin »

of de aandrijfasmoer zo ver weer op draaien dat ie niet vast zit en je nog wel op de moer kan slaan, liefst een brede moer, maare... zou idd best eens vast gerot kunnen zitten, heb ik ook wel eens gehad,iig SUCCES :!:
Rare vraag misschien, waarom moet de as los, is slecht of zo??

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Hoes compleet doorgescheurd, APK-afkeurpuntje ;)
As tikte toch al..
Is de Image van m'n zusje btw.

JeaN
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by JeaN »

Luchtsleutel aanschaffen misschien??

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ik zie niet hoe dat me verder zou helpen, de moer is al los, de as wil alleen niet uit het lager (of wat het ook is waarin ie nu aan wielzijde vastzit) komen.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

klinkt bekend, ik heb hetzelfde gehad met mn slopertje voor de motor, die was er ook met geen mogelijkheid uit te krijgen, uiteindelijk dat ding maar uit de bak gehaald en laten hangen, kon ook niet anders, het uiteinde van de as was dusdanig naar de kl*te geslagen dat ie dr nooit van zn levensdagen meer uit zou komen.

Enige optie lijkt me idd om dat ding eruit te slaan, veel andere mogelijkheden heb je niet, heetstoken wordt het ook niet, dan is gelijk je wiellager ook weg.

Citrosan
AX Master
AX Master

Post by Citrosan »

Als je er op gaat meppen, zou ik wel de draagarm aan de veerpoot monteren, dan heeft het meppen nog soort van een effect m.a.w. dan draagt het beter, als het niet lukt heb ik misschien van de week wel ff tijd om met een FLINKE moker langs te komen( ja en dan bedoel ik een flinke hoor!!!)

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Als dat zou kunnen, met die FLINKE moker, heel graag. :) Vandaag nog even lopen rammen maar het enige effect daarvan is dat ik moe werd. Auto gaf geen krimp :( :(

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Als 't met zulk grof geweld nog niet los wil, kun je beter op zoek gaan naar een ander / nieuw wiellager, want die gaat dit echt niet grappig vinden!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Het is meestal de spline tussen de as en de naaf die lekker vastgekankert zit. Ik neem aan dat je de veerpoot ondertussen al gedemonteert hebt en in de bankschroef hebt zitten. Daarna is het een kwestie van WD40 en rammen. Aanhouder wint.

En onthou bij het monteren van de nieuwe as de boel lekker invetten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Eigenlijk overweeg ik ook wel weer om 'm in elkaar te zetten (nu dat me nog lukt) en 'm aan de garage terug te geven. Als ik namelijk het lager kapotsla moet ik dat óók weer maken en dan krijg ik net zoiets als anderhalf jaar geleden met le cadeau: ik repareer het ene maar maak het andere stuk.
Nu ie nog in elkaar te krijgen is kan ik misschien beter dat doen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Als jij het lager kapot zou maken doet de garage dat ook. Je kan wel naar de garage met de veerpoot incl as. Daar leggen ze hem onder de pers scheelt spierpijn. Als het lager kapot gaat persen ze er ook zo een nieuwe in.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Probleem is ook een beetje dat ik niet zo heel veel tijd heb. En dat de auto op nogal een rotplek in de tuin staat. Met andere woorden, nu kan ik de boel terugstoppen en brengt ie zichzelf naar de garage. En die veerpoot moet daar dus hoogstwaarschijnlijk tóch heen. Als ik de veerpoot ga loshalen kost het me nóg meer werk om het ding rijdbaar & naar de APK te krijgen (ook weer het remsysteem ontluchten...) en daar heb ik gewoon de tijd niet voor. :(
Moet nog zo'n diploma halen binnen 3 weken (!) enzo... ;)
Dus denk dat ik morgen de boel weer ga terugbouwen. Zonde van de vbakolie, maar voor de rest weinig verloren...

Post Reply