Banden vervangen, welk merk, wat kost het?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Banden vervangen, welk merk, wat kost het?

Post by Shakuhachi »

Hoi, beste forumleden.

Sinds een paar maand heb ik een ax en daar wil ik mee op vakantien van het zomer. Nu zijn alleen de banden niet geweldig meer en ik verwacht ze te moeten laten vervangen voordat ik er mee op pad kan.

op de Citroën site zag ik 3 merken

Kormoran 47 euro p.s.
Kl?ber 53 euro p.s.
Michelin 64 euro p.s.

Nu heb ik een paar vraagjes:
Wat is het verschil tussen de banden?
Waneer kies ik welke band? Ik rij zo'n 12000 km per jaar
Wat kost het monteren en uitlijnen? Dus wat ben ik totaal kwijt?


Alvast bedankt, Groetjes Shakuhachi

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

ik zou langs een bandenboer gaan als euromaster ofzo. Die kunnen je het best adviseren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Als alles nog standaard is aan je AX dan zal ik gewoon het goedkoopste pakken. Deze zijn goed van kwaliteit ze zullen misschien iets sneller slijten en qua grip of zoiets dergelijks hoef je je ook niet druk te maken.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Als je banden normaal versleten zijn,zou ik het geld van het uitlijnen maar
lekker in je zak houden,want als je banden normaal slijten staan de wielen goed.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik kies altijd voor de michellin...

Maar goed, da?s natuurlijk je eigen smaak, keus..

ik was bij mijn monteur/garage maar 45 euro per band kwijt! Ok, zit een fikse korting bij! :twisted:

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Heb er zelf ook Michelins onder zitten.

De andere twee merken die je noemt ken ik niet, maar over het algemeen geldt dat onbekende merken een stuk slechte scoren qua grip. En dan met name op een natte weg.

Dus het is maar de vraag of je die gok moet nemen. Het scheelt je 20 euro per band en banden gaan toch wel minimaal 40.000km mee. Dus die 20 euro is helemaal niets op je totale kosten ....

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik heb Vikings. Goedkoop en goed (beter dan je zou verwachten voor 45 euro per band). Ook in de regen.

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Ik zou zeggen ga voor een bekend merk met een goede reputatie! Goedkope banden lijken vaak wel aantrekkelijk door het prijskaartje maar meestal hebben zulke banden een weggedrag waar ja misselijk van word! Ikzelf heb Mabor banden op mijn wagen liggen (lagen er jammer genoeg al op toen ik em kocht :? ) en die laten bij nat weer heel wat te wensen over! Ook qua slijtage zijn zulke goedkope banden een ramp, ze smelten weg als sneeuw voor de zon :? Ik weet nu al dat mijn volgende bandenset er eentje word van Michelin!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Toyo's. Redelijk harde compound, dus slijtvast. Rijden goed ook. En ook niet duur. :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Kakelbont wrote:Toyo's. Redelijk harde compound, dus slijtvast. Rijden goed ook. En ook niet duur. :)


Heb ik nog al eens gehoord... Ben jij er tevreden van? Want dat is misschien wel een goed alternatief voor Michelins :) Zijn ze goed in de regen?

GTSPORT
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: WedFeb11, 2004 2:49:06 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by GTSPORT »

Ik heb onder mijn AX Dunlop Sport 01 liggen, echt super in de bochten, je kleeft aan de weg. Bij regen heb je ongeveer dezelfde grip als droog, niet normaal. Door het speciale ontwerp van de band is deze ook super voor aquaplanning. Ze kosten ook wat: 195/55/14 ?100 per stuk.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ax_Dude wrote:Heb ik nog al eens gehoord... Ben jij er tevreden van? Want dat is misschien wel een goed alternatief voor Michelins :) Zijn ze goed in de regen?


Toen ik me ax kocht zaten er michelens onder, maar toen deze versleten waren had ik geen geld voor 4 nieuwe michelens :?
Toyo's waren de 2e (goedope!) keuze en ik moet zeggen ze bevallen me tot nu toe zeer goed. Vooral in de regen :) (maar dat komt waarschijnlijk omdat ik me ax alleen gewend was met bijna profielloze banden :oops:)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

heey luitjes bedankt voor de vele reacties... misschien wel een goede topic dit... kon er namelijk niet meer vinden over banden... en zo kunnen we elkaar mooi helpen....

als ik kijk naar reacties is iedereen tevreden over michelin... daar had ik er ook 2 van onder zitten.. maja.. zijn kaal nu he..

toyo's zijn idd een stukkie goedkoper... en aangezien ik nu superveel rijd is het misschien ook een goede keuze..

volgens mij zag ik ergens op de Citroën site een bandentest... ik zal eens even kijken...

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Wij axrijders mogen dan wel op de kleintjes letten, banden is iets waar je niet te veel op moet besparen. Ik had zelf onder mijn grijze ook een vaag merk banden. En ik had zelfs in de stad last van spoorvorming in de regen. (oke, Lelystad heeft brede wegen waar je 70 mag maar 100 kan)

Dus ik zou zeker niet blind gaan voor het goedkoopste, grip is iets waar je nooit genoeg van kunt hebben.
Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik heb altijd gehoord dat Toyo's zo zacht als boter zijn, oftewel behoorlijk slijtgevoelig. Toen ik mn auto kocht zaten er voor 2 pirelli's op en achter 2 standaard kwik-fit bandjes. De pirelli's waren op, dus daar zijn michelins voor in de plaats gekomen. Aangezien de kwik-fit bandjes uit 1996 komen, en nog nauwelijks versleten zijn heb ik die van de week naar voren gezet. Wat een drama!!! Hij stuurt als een dwijl, en grip ho maar, terwijl er zat profiel op zit, en dan zullen we het nog maar niet hebben over het afrolgeluid. Met de Kwik-shit bandjes aan de achterkant heb ik in de regen al 3x achterstevoren gestaan (rustig rijdend, zowel klinkers als asfalt), dus bloedlink..... daarom, investeer iets meer en koop kwaliteit! Het is voor je eigen veiligheid, en die van de AX natuurlijk!

PS: hebben ze nog ergens aanbiedingen met michelins?
Last edited by peter on ThuApr01, 2004 7:13:19 PM, edited 1 time in total.
Image

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Als ze ergens op de centen kijken,is het toch wel in de fabriek.Zelfs op
de tiende cent,want ze bouwen zoveel auto's.Moet je als fabriek eens
kijken wat dat op jaarbasis scheelt.En wat monteren ze onder een Citroën
MICHELIN
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Kwikfit zit in de aanbiedingen met de banden. Ook michelin
AX GTi, sold!

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

heb er typhoons onderliggen, niet overdreven duur(38 ? incl montage) slijten niet snel en een vrij goede grip.

de merken die je best mijdt omwille van de hard en onafgewerkt: debica, stomil en omwille van de slechte karkas: dunlop, firestone, kleber.

wat goed is: ceat (aanrader), michelin, continental, good year, uniroyal.

goede grip maar snelle slijters: yokohama, pirelli

gerard zei
Als ze ergens op de centen kijken,is het toch wel in de fabriek.Zelfs op
de tiende cent,want ze bouwen zoveel auto's.Moet je als fabriek eens
kijken wat dat op jaarbasis scheelt.En wat monteren ze onder een Citroën
MICHELIN


wel zonde dat ze er bij mijn saxo reeds verouderde mxt's op hebben gezet, op het moment dat ik een voorband moest vervangen was ik verplicht 2 xt1 banden te nemen(die toen al 3 jaar de mxt hadden vervangen)[/quote]
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

Image
de opvolger van de ax standaard michelin mxt,
de michelin XT1

helemaal super die banden ! vooral in de regen en keihard door de bocht.
waar je nog even op moet letten is het verbruik, ik heb ooit eens in een goedkope bui, er centaers van de kwik fit onder gedaan, en reedt meteen 1 op 13, goedkoop duurkoop......

ik rijdt met deze XT1 1 op 16~21

GTSPORT
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: WedFeb11, 2004 2:49:06 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by GTSPORT »

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Neem geen semperit banden, zijn lekker goedkoop maar hebben een onderstuur niet normaal. Ik zou echt voor de Dunlop Sport 01 gaan of Good Year eagle F1 banden.

Post Reply