Nieuwe motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 6
- Joined: ThuMar13, 2008 7:16:40 PM
Nieuwe motor
Hallo allemaal,
Om de een of andere vreemde reden heeft mijn auto het begeven op de snelweg.
Vermogen drop en olie lampje + temp lampje gingen branden.
De anwb heeft me nog naar huis kunnen loodsen.
De garage houder vertelde me dat het of een kapotte zuiger of nog iets is.
(weet het zo niet meer uit mijn hoofd)
Het komt er op neer dat ik aan reparatie zo veel kwijt zal zijn dat ik beter een andere 2e hands auto kan kopen.
Of een andere optie is een 2e hand moterblok er in zetten.
Hiervoor heb ik de mensen en middelen wel die me er bij willen helpen.
Maar nu heb ik toch wat vraagjes.
Ik heb een AX uit 93. First. 1.1 injectie.
Nu heb ik op het forum gelezen dat je hier wel een 1.4injectie systeem op kan zetten.
Zou ik nu ik toch de hele moter moet vervangen hier ook een 1.4 in kunnen doen. En het koppeling gebeuren. Ik heb nu 4 versnellingen. Moety dit dan ook aangepast worden naar 5, of kan ik het zo laten.
Qua auto techniek ben ik een leek. Maar niet te lui om dingen te leren.
Wie heeft hier ervaring mee of kan me er meer over vertellen?
Groetjes Jelmer
Om de een of andere vreemde reden heeft mijn auto het begeven op de snelweg.
Vermogen drop en olie lampje + temp lampje gingen branden.
De anwb heeft me nog naar huis kunnen loodsen.
De garage houder vertelde me dat het of een kapotte zuiger of nog iets is.
(weet het zo niet meer uit mijn hoofd)
Het komt er op neer dat ik aan reparatie zo veel kwijt zal zijn dat ik beter een andere 2e hands auto kan kopen.
Of een andere optie is een 2e hand moterblok er in zetten.
Hiervoor heb ik de mensen en middelen wel die me er bij willen helpen.
Maar nu heb ik toch wat vraagjes.
Ik heb een AX uit 93. First. 1.1 injectie.
Nu heb ik op het forum gelezen dat je hier wel een 1.4injectie systeem op kan zetten.
Zou ik nu ik toch de hele moter moet vervangen hier ook een 1.4 in kunnen doen. En het koppeling gebeuren. Ik heb nu 4 versnellingen. Moety dit dan ook aangepast worden naar 5, of kan ik het zo laten.
Qua auto techniek ben ik een leek. Maar niet te lui om dingen te leren.
Wie heeft hier ervaring mee of kan me er meer over vertellen?
Groetjes Jelmer
in een 1.1 injectie kan een 1.4 gehangen worden.
Je komt wel tegen het probleem aan dat de motorsteun links niet helemaal past, was bij mij opgelost door een stapel ringen ertussen; maar dat lijkt mij niet de meest beste oplossing.
Zoek wel een motor met dezelfde ontsteking (dis/verdelerkap) en een injectie blok, liefst ook eentje uit ong. dezelfde tijd. niet dat het anders niet kan; maar je maakt het jezelf daar wel makkelijker mee
qua versnellingsbak. Je kan je vbak houden, dus 4 bak, en die dan op je motor hangen, of een 5 bak zoeken en die erop hangen. Wat je wilt
Het is wel aan te raden je remmen te upgraden als je er een sneller blok in hangt! Standaard AX remmen zijn al niet al te best.
Verder moet er wel bijgezegt worden dat het officieel eigenlijk niet mag; maar omdat je maar weinig vermogenswinst hebt en een ax met 1.4 geleverd is zal er niemand om zeuren. Het word ' gedoogd'.
Je komt wel tegen het probleem aan dat de motorsteun links niet helemaal past, was bij mij opgelost door een stapel ringen ertussen; maar dat lijkt mij niet de meest beste oplossing.
Zoek wel een motor met dezelfde ontsteking (dis/verdelerkap) en een injectie blok, liefst ook eentje uit ong. dezelfde tijd. niet dat het anders niet kan; maar je maakt het jezelf daar wel makkelijker mee
qua versnellingsbak. Je kan je vbak houden, dus 4 bak, en die dan op je motor hangen, of een 5 bak zoeken en die erop hangen. Wat je wilt
Het is wel aan te raden je remmen te upgraden als je er een sneller blok in hangt! Standaard AX remmen zijn al niet al te best.
Verder moet er wel bijgezegt worden dat het officieel eigenlijk niet mag; maar omdat je maar weinig vermogenswinst hebt en een ax met 1.4 geleverd is zal er niemand om zeuren. Het word ' gedoogd'.
Bij mij doogde ze het iig wel! RDW man zei zelf dat dat wel prima was. En ook de dealer wist het en ze hadden hem er gewoon mee goedgekeurd.peter wrote:Als je er een 1.4 in hangt moet dat gemeld worden bij de RDW, gedogen doen ze niet, helaas Maar omdat je weinig vermogenswinst hebt is het een formaliteit, kost je hooguit een paar tientjes voor het aanpassen van je kentekenbewijs.
edit, en op kenteken was het een 1.1!
nop, dat is in theorie zelfs strafbaar..... omdat een ax daar nooit mee type goedgekeurd is... Zou die die ' weggebruikweetikhettest' moeten doen... Maaaar, als ze er achter komen he.... EN die kans is klein, totdat je een ernstig ongeluk veroorzaakt.Emanboy wrote:En als je een blok van een 106 of saxo erin doet, een 1.6 bijvoorbeeld. Wordt dat ook goedgekeurd?
zelfe motorinhoud is zelfs niet nodig als maar niet meer dan 40%vermogen winst is. Is dat wel het geval dan maakt het ook niet uit welk blok je monteerd want dan moet je een weggedrachtstest ondergaan op circuit lelystad.
kwanta koste ongeveer 700 euro
kwanta koste ongeveer 700 euro
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)