Turbo??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

Turbo??

Post by relAX »

bij het zoeken naar een turbo, waar moet ik dan opletten, hoe weet ik of het passend te maken.
ik heb een citroen AX 1.1i geloof ik (axion)
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

De staat van je turbo bepaalt in de grote mate het succes van je project

de schoepen moeten intact zijn mogen niet vastzitten en mogen absoluut geen speling vertonen, oliesporen in het slakkenhuis of aanslag op de compressieschoepen zijn respectievelijk risico's op olieverbruik en onbalans.

extra stukken zoals een waste gate, drukmeter, olieleidingen en enkele aansluitstukken zijn mooi meegenomen.

pak je turbo niet te groot, anders komt hij te traag op gang.
een dieselturbo pak je dan net weer iets groter omdat hij anders sneller gaat draaien dan waarvoor hij is gemaakt en krijg je risico op onbalans en schoepbreuk.

als het enigzins passend te maken is probeer dan de uitlaat mee te nemen.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

Post by relAX »

wat is niet te groot klein, t gaat mij niet om de top, ik wil alleen heel snel kunnen optrekken,
eventuele andere tips zijn ook altijd welkom :)
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

relAX wrote:.... ik wil alleen heel snel kunnen optrekken,
eventuele andere tips zijn ook altijd welkom :)


@relAX:

Ik vind het leuk om jou vraag wat 'technischer' aan te pakken dan gebruikelijk is op dit forum! Er zijn twee zaken die het optrekken van je ax verbeteren:

- Gewicht omlaag
- Koppel op de weg omhoog

Omdat de AX van nature redelijk licht is, denk ik dat het het nuttigst is, zoals jij ook al aangaf om op de laatste in te gaan. Met koppel op de weg bedoel ik:

Het koppel op de wielen gedurende het optrekken

Er zijn globaal gezien twee manieren om dit te verbeteren:

- Kortere versnellingsbak (zet veel toeren met weinig koppel om in weinig toeren met veel koppel)
- Motor met meer koppel

Wederom de AX heeft van nature een redelijk korte bak, dus laten we wederom naar de laatste optie gaan kijken. Er zijn wederom 2 zaken waar je op moet letten met het koppel verhogen van je auto:

- Het koppel zelf
- Het bereik van het koppel (bijvoorbeeld 90% van het koppel is beschikbaar tussen 2500 en 5500 toeren / minuut)

Dit laatste wordt vaak vergeten maar is zeer belangrijk!!! Het toerenbereik zorgt ervoor dat je gedurende het optrekken ALTIJD veel koppel hebt! Om dit te verbeteren is inderdaad een turbo een goede optie, maar koppel komt ook met cilinderinhoud. Daarom adviseer ik je twee budgettair verschillende oplossingen:

Low budget: fit een Garrett T2 van een Renault 5 GT turbo helemaal zoals die bij een GT Turbo zit; inclusief carburateur, en alles op je bestaande 1100 blok. De garett T2 zal iets later op toeren komen dan bij een Renault 5 GT turbo, maar niet veel later denk ik. Zie turbofit van http://www.student.kun.nl/p.oonincx/205XS.html

High budget: Pak een TU5 motor uit een SAXO VTR (1600 cc achtklepper) is veel goedkoper dan een 16 klepper en wat meer geschikt voor een turboconversie vanwege lagere compressie, en bouw eenzelfde turbofit als @brain (zie zijn site)

Post Reply