Dichting karter-deksel vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Arista
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: SunFeb24, 2008 8:29:03 PM
Location: Kempen (België)
Contact:

Dichting karter-deksel vervangen

Post by Arista »

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben een Belg van 26 j oud en ik kocht eergisteren een Ax als 2e wagentje. Leuk autotje, men grootvader had er vroeger ook 1tje en toen al vond ik de ax gewoonweg cool.
Het is een 1.0 van'92 als ik me niet vergis!
Nu vrijdag is het eindelijk zo ver en kan ik hem gaan afhalen! Alles zag er uit zoals het hoort. De motor was niet proper gemaakt en was gewoon zoals hij is. Wat me opviel is dat alles echt nog goed uitzag maar dat er tussen de dichting van het Karter-Deksel wat olie zat. Echt lekken doet hij niet maar als we er zo mee gaan rijden zal hij dat na een tijd wel gaan doen. Daarom mijn vraag. Hoe is een ax orgineel gedicht daar. Worden deze met pakking dicht gemaakt of met vloeibare pakking van loctite ofzo? En hoe begin ik er best aan? Na wat zoekwerk weet ik er al wel wat van maar hoeveel olie en welke gebruik ik best?

Olie er af, lang genoeg wachten, uitlaat er van onder, carterdeksel er af, dichting vervangen, er weer op en olie er op?

Zijn er nog punten die ik best even nakijk (buiten remmen etc) die wel eens versleten zouden kunnen zijn bij een wagentje van deze leeftijd?


Groetjes Nick en Sofie

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

nog een belg 8)

op die carterpakkingvraag kan ik helaas niet met zekerheid antwoorden, maar ik weet wel dat hier een hoop te vinden is:
http://www.axclub.net/how/kopen/kopen.pdf

En maak eens een wie = wie aan!

grtz

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Helemaal niks aan doen. Ik heb al zoveel auto's gezien waarbij de carterpan gaat roesten als die geen olie doorzweet. Laatst nog bij de opel corsa van een maat van me. Prikte er zo een gat in en alle olie liep eruit.

Zweten geeft niks. Roest het tenminste niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Dat is serieus normaal bij die corsatjes :lol:
Gewoon de pan 'ff loshallen en met wynn's instant gasket de boel weer terugzetten nadat je het randje schoongemaakt hebt.
Altijd meer PK's dan jou!

Arista
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: SunFeb24, 2008 8:29:03 PM
Location: Kempen (België)
Contact:

Post by Arista »

Mening zijn dus verveeld! Ik zal dus even opletten wat te doen dan. Als hij de oprit gaat vuil maken kan ik moeilijk anders. Als hij gewoon aan het zweten is dan kan ik het eigenlijk best zo laten.
Afawchten dus.
Alvast bedankt

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

het beste is natuurlijk om het te vervangen, maar als het alleen zweten is, kan je het beter laten zitten..
het is best een rotwerk om te vervangen waarbij je het beste op een brug kan werken met een regenjas aan :roll:
Image

Post Reply