Sport vs Rallye

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber

Sport vs Rallye

Post by jeffrey van dal »

hallo, ik had de volgende vraag,
ik heb zelf een ax sport (69 kw) en heb een 205 rallye motor gekocht die heeft meer pk`s dan de sport motor..
nu is mijn vraag zit dat alleen in de carburateurs( die flut solexen op de sport) of de WEBERs die op de rallye staan.
of is de nokkenas ook anders? omdat het maximale vermogen van de rallye op een hoger toerental ligt dan van de sport.

wie kan mijn helpen,

Vriendelijk bedankt Jeffrey

Michiel
AX driver
AX driver

Post by Michiel »

Ligt aan een ander inlaattraject. Het spruitstuk van een rallye is rechter en langer. In principe past het niet in een sport, je komt in de knel met het schutbord.

Tevens geloof ik dat een rallye ook een ander uitlaatspruitstuk heeft (ruimer van opzet, minder scherpe bochten). Past waarschijnlijk ook niet, ivm de radiateur.

De sport is motorisch dus een compromis, door de kleinere motorruimte. Het scheelt 10pk. De sport is echter wel veel lichter dan een rallye en dus sneller.

Verder zijn de motoren gelijk.

Solex of weber mits goed afgesteld maakt trouwens niets uit qua vermogen. Veel mensen prefereren weber vanwege de makkelijk verkrijgbare onderdelen en de naam.

Ik ben trouwens erg tevreden over de solexen (na reiniging + revisiesetje).
Auto's: AX sport type 1b, BX 19 tzi break, Mercedes L508dg, Volkswagen Lupo 1.4 16v

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jeffrey van dal »

ja, dat dacht ik ook, maar kon zijn dat iemand er documentatie van had.
ik heb nu nog een rallye motor staan daarom dat ik het vroeg,
maar ik heb er zelf persoonlijk liever webers op staan, invm de onderdelen idd en beter en makkelijk af te stellen.

Bedankt gr jeffrey

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Re: Sport vs Rallye

Post by denny »

id webers of solex maakt niets uit de beperking zit hem in het inlaatspruitstuk en vooral ook de luchtbak achter de carbs. Die van de ax is veel te klein bemeten maar groter past niet en als je hem weglaat zuigt ie veel te warme lucht aan. Compromis dus id.

Solex en weber maakt niet uit kwa vermogen. webers zijn gemakkelijker af te stellen en onderdelen zijn id veel gemakkelijker verkrijgbaar.
Uit solexen is zelfs meer vermogen te halen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply