te hoog verbruik

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

te hoog verbruik

Post by menno »

De AX verbrandt sinds een tijdje net zoveel als de Xantia!
Nu 1:12-13, was altijd 1:15-1:16.

Okee, ´t is koud, en ik heb er sinds eind juli bredere banden op (155 i.p.v. 145, niet extreem dus) en een standaard spoilertje bovenaan de achterruit, maar dat verklaart volgens mij niet dat het verbruik sinds eind september fors is gestegen, terwijl het gebruik van de auto (mix stad/snelweg, gewicht van rechtervoetje) niet is veranderd.

Info:
- 1.1i, nov. 1990: de overgangsserie! 8)
- ±175dkm.
- Geen rare bijgeluiden van lagers, geen gevoel van aanlopende remmen o.i.d.
- Nieuwe bougies sinds een paar weken. De auto start en trekt nu wel wat beter.
- De uitkomende bougies waren vrij vet, de elektrodeafstand was zowat 2mm en van de stiften wat niet veel meer over, dus die waren ook echt wel op (zaten er al 45dkm in :oops: ).
- Ik heb de indruk dat-ie koud erg netjes loopt, maar warm wat minder.
- Warme start is heel moeizaam, koude gaat prima.
- De klank van de warme motor vind ik ook tamelijk donker, veel zwaarder geluid dan bij koude motor.
- Motormanagement geeft geen storingen (het lampje brandt alleen als-ie het moet doen).
- Geen spoor van weglekkende benzine.
- ECU opnieuw inleren helpt niet, maar levert wel een dikke vette vlek op straat op, van de neerslaande uitlaatgassen.
- In de auto stinkt het niet naar benzine.
- De rook is niet bijzonder wit of blauw.
- Motor verbruikt niet veel olie (litertje per 7-8dkm of zo).
- Bovenste koelwaterslang naar radiateur wordt vlot warm, maar niet hard.

Dus... volgens mij is de koppakking okee, maar is het mengsel te rijk als de motor warm is. Klinkt dat logisch? Een van de sensoren misschien? Of de ontstekingsmodule die in noodloop staat?

Wat denken jullie ervan?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Misschien je lambda-sensor, als die een foute waarde leest kan ie zorgen voor extra benzine.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

In de week voor kerst dat het vroor had ik exact hetzelfde met mijn AX. Ook van 1:15,5 naar 1:12,5.
Maar vandaag na een wat milder weekje qua temperatuur zat ik alweer op 1:14,4.
Heb mij daar eigenlijk niet zo heel veel zorgen om gemaakt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Ja, maar die van mij doet dat dus al sinds september, toen het blad nog aan de bomen hing.

Valt er wat te meten/schoon te maken o.i.d. aan een lambdasensor? Is de truc met het bakje terpentine (zie sensorenFAQ) de enige bekende?

Iemand nog ideeën?

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

´t Ziet ernaar uit dat ´t inderdaad de lambdasonde was. Voor de APK was de CO veel te hoog, nieuwe erin, CO dik in orde.
Nu even in de gaten houden of het verbruik inderdaad weer naar de goede getallen loopt.

Wel jammer trouwens dat er ook nog een ashoes van een van de aandrijfassen kapot was: werd nog een tamelijk prijzig grapje zo (360 euro: iets van 120 voor de sonde, 2,5 uur werk in de garage, afmelden, setje met die ashoes en klein geneuzel).
Nou ja, als het goed is, dan kan die koektrommel (liefkozend!) er weer even tegen.

Ik heb de oude lambdasonde trouwens meegenomen. Pikzwart! In de Haynes zijn vast de goede weerstanden wel te vinden, en dan eens wat experimenteren met schoonmaken en zo. Kijken of er wat nuttigs uit te vlooien valt dat de levensduur van de lamdasonde kan verlengen (hoewel je met 17 jaar en 175dkm ook niet echt mag klagen...).

Post Reply