Volgens mij heb ik er een voor de gevorderden hier op het forum:
Sypmtomen: Als ik mn ax onbeladen rijd heb ik niet echt ergens last van. Pas bij (zware) belading hoor ik in bochten naar links (dus passagierskant extra belast) een soort schurend geluid. Dit geluid heb ik ook als ik onbeladen HARD een bocht door ga naar links, het lijkt dus te gaan om een zware belasting van de rechterkant vd auto.
Mijn eerste reactie was: aanlopen rechtsachter, dat is op zich al best gek aangezien ik standaard velgen en banden heb (155/70r13). Toch heb ik de moeite genomen om ff te kijken en het wiel eraf te halen. Ik zag geen aanloop sporen oid. De ophanging e.d. zijn allemaal recht en gelijk aan beide zijden, en bovendien zie ik geen gekke plekken op de band. Op het wiel (en dus het lager) kon ik geen enkele speling ontdekken of gekke geluiden, alles leek in orde. Ik heb ook rechtsvoor gecheckt op speling of gekke geluiden, en kon ook daar niets vreemds ontdekken. Aanlopen voor lijkt me sowieso gek aangezien alles standaard is bij mij (14 TGS '94) en hij dus erg hoog op de poten staat.
Hierboven mn basis probleem. Verder wil ik er nog aan toevoegen dat me wel is opgevallen dat ik de vering of demping (achter) slap vind. Bij mn oude ax was het nooit een punt maar als ik nu met 4 pers en bagage een drempel neem op NORMALE snelheid, hoor ik bij het van de drempel af rijden bij de achterwielen sowieso een aanloopgeluid, alsof ie dus te ver inveert
Mijn voorlopige ideeen:
-schokdempers achter te slap/versleten wellicht? (hij deint niet trouwens)
-op een of andere manier toch het wiellager achter
-evt wiellager voor? (lijkt me niet maar toch)
Nu is dus mn vraag: Wie heeft een idee wat het kan zijn? Of iig nuttige tips om erachter te komen...
Wie helpt mij een diagnose te stellen..! (voor gevorderden)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Mijn ervaring met achterdempers op een AX is dat als ze nooit vervangen zijn ECHT wel versleten zijn na al die jaren.
Alleen met een lege auto (aleen de bestuurder) merk je er weinig van waarschijnlijk komt dat door de lage massa (gewicht) van de achterzijde.
Ook de handmatige test "auto inveren en kijken of deze nadeint" werkt volgens mij niet door de lage eigenmassa van de AX, of is op z'n minst heel slecht te beoordelen
Mensen de wat snellere AX'en of de flinke doorrijders onder ons zullen veel eerder problemen krijgen met slechte achterdempers en dan met name het bochtenwerk.
@ Buks als je nergens aanloopverschijnselen hebt en nergens speling kunt ondekken, zou ik toch nog eens naar de achterdempers kijken.
Alleen met een lege auto (aleen de bestuurder) merk je er weinig van waarschijnlijk komt dat door de lage massa (gewicht) van de achterzijde.
Ook de handmatige test "auto inveren en kijken of deze nadeint" werkt volgens mij niet door de lage eigenmassa van de AX, of is op z'n minst heel slecht te beoordelen
Mensen de wat snellere AX'en of de flinke doorrijders onder ons zullen veel eerder problemen krijgen met slechte achterdempers en dan met name het bochtenwerk.
@ Buks als je nergens aanloopverschijnselen hebt en nergens speling kunt ondekken, zou ik toch nog eens naar de achterdempers kijken.
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
2 boutjes dus je weet het zo. maar iemand wel eens een stuiterende achterkant gezien van een AX? Volgens mij alleen als die geen dempers heeft.Buks wrote:voordat ik mn dempers eronderuit beun, verder nog suggesties?
Ik sluit me aan bij de stelling dempers.
Kan je op je band ook geen aanloop sporen zien (dus niet aan de wang)
Verder je hebt het wiellager gecontroleerd maar hoe is je achter draagarm lager. (heb je een wiel wat iets schever staat /--\ model of /--|
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
mn wielen lijken gewoon netjes recht te staan dus daar dacht ik niet meteen aan. Verder lijken de wiellagers dus in orde voor zo ver ik dat kon beoordelen. Tot slot was het mijn idee dat de achterwielen bij standaard velgen en banden onmogelijk zouden kunnen aanlopen?? (puur omdat ze eerder de stootrubbers bereiken dan de rand vd wielkasten dacht ik) Mn banden heb ik bekeken en daar kon ik niets op ontdekken, echter ze lopen dus ook lang niet altijd aan, dus misschien is dr ook niets te zien...