afslaan

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
remcoow
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: SatSep15, 2007 7:12:04 PM

afslaan

Post by remcoow »

sinds een maandje slaat mijn ax diesel steeds vaker af... meestal als die koud is en als ik van een hogere snelheid ineens terug moet naar lage snelheid.

heeft de ax een automatische shoke of handmatig en kan het daar aan liggen of zijn er misschien andere zaken die mis kunnen zijn?

gr Remco

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

Als jij een handchoke hebt, zou je dat kunnen zien aan een chokehendel in je dashbord. Maar een diesel heeft toch geen choke?? Ik weet niets an diesels hoor...

Maar AX-jes hebben wel vaker last van uitval vanaf hogere toeren. Vaak, las ik, dat dit kan komen door je stappenmoter. Deze houd bij hoeveel toeren de auto moet draaien als je geen gas geeft. Maar ook hiermee weet ik niet of de diesel dit ook heeft. Misschien kan iemand anders je hiermee helpen.
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

remcoow
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: SatSep15, 2007 7:12:04 PM

Post by remcoow »

het is ook het meest wanneer ik s'ochtends weg wil rijden bij koud weer dus.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Er zit wel een koudestart installatie op je diesel, die trekt de dieselpomp bij koude motor wat verder open. Loopt ie bij koude motor hetzelfde toerental als wanneer ie warm is? Anders kan het zijn dat de koudestart niet goed is afgesteld, waardoor ie bij koude motor niet genoeg diesel krijgt om lekker te lopen.

Image

Heb de koudestart even gemarkeerd, vanaf daar loopt er een kabel naar je dieselpomp toe, deze zal strak moeten staan bij koude motor, en losser moeten zitten als je motor warm is, is dat niet zo, dan vermoed ik dat daar wat mis is.

Een diesel heeft geen stappenmotor, of andere electronische "rommel", daar kan dus ook niets mis mee zijn. Hooguit de gloeibougies, maar dat merk je alleen bij het starten. Verder zit er nog een electromagnetische klep in de brandstoftoevoer om de motor uit te kunnen zetten door de toevoer van diesel te stoppen. Verder heeft een diesel niet veel wat er mis kan gaan, of waar ie vreemd van kan gaan lopen.

Ik zou ook even naar het luchtfilter kijken, bij mij viel ie wel eens uit als ik bv flink moest remmen, en dus ineens in toerental terugviel, na vervangen van het filter was het wel over, heb namelijk niets anders gedaan.

remcoow
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: SatSep15, 2007 7:12:04 PM

Post by remcoow »

thnx, morgen meteen ff kijken of het aan een van die twee dingen kan liggen

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

remcoow wrote:thnx, morgen meteen ff kijken of het aan een van die twee dingen kan liggen


Ik gok zelf de koudestart als ik het zo hoor, dit is een bimetaal dat als het koud is de kabel straktrekt, als ie dat niet goed doet zal ie te weinig toeren draaien als ie koud is. Als je dan ineens het gas loslaat kan ie net tever terugvallen waardoor ie uitvalt.

Post Reply