Olie tussen bak en blok!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Olie tussen bak en blok!

Post by benny666 »

Na een heerlijk ritje in m'n altijd werkende AX-je drupt er wel eens olie tussen bak en blok. Nu heb ik alle bouten gecontroleerd en goed schoongemaakt, om te kijken waar het vandaan kwam. Precies tusssen de versnellingsbak en het vaste blok komt olie vandaan, ik geloof dat het geen bakolie is. Van de week ga ik mijn olie verversen + filter zodat het niet meer zzwart is. Dan kan ik ook direct zien welke olie er lekt.

Iemand suggesties? Waar komt het vandaan?? Wat te vervangen??
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

PeterZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueNov01, 2005 7:29:36 PM
Location: Scheveningen

Post by PeterZ »

waarschijnlijk lekt je krukaskeerring, onderdeel is niet duur maar je bak moet er wel af

gr peter

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

...en zolang je koppeling niet gaat slippen en je geen liters olie verliest hoef je je er mijns inziens niet al te druk over maken.

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

PeterZ wrote:waarschijnlijk lekt je krukaskeerring, onderdeel is niet duur maar je bak moet er wel af

gr peter


Hmm, weer de bak eraf! Misschien ooit nog nodig! Eerst mooi laten zitten dus!
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb hetzelfde gehad ... en op aanraden van mijn vaste garage heb ik een flesje"leaklock" ofzo bij de olie gegooid en daarna is de lekkage helemaal gestopt.

Verhaal bij het product is dat keerringen eigenlijk niet tegen olie kunnen en dus op den duur hard worden en een beetje krimpen waardoor ze gaan lekken. Toevoegen van het spul zou ze weer wat flexibeler moeten maken waardoor de lekkage zou moeten stoppen.

Normaal geloof ik nooit zo in dit soort middeltjes ... maar flesje spul is stuk goedkoper/sneller/makkelijker dan je bak eraf (laten) halen dus toch maar even geprobeerd en in mijn geval werkte het.

Te koop bij Brezan.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Post hierboven klopt idd wel. Rubber gaat verharden als het langdurig in contact staat met olie. Dit zie je ook terug bij de kleprubbers.

Dat Leaklock is leuk voor een paar maanden, maar dan zul je er alsnog in moeten geloven. Leuk klusje om je keering te vervangen en neem gelijk je koppeling mee als die nog nooit vervangen is :wink:
Freude am Fahren.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb er daarna nog 1,5 jaar (25.000km) mee doorgereden zonder lekkage....

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

OK, ga ik proberen. Ik moet vanmiddag toch naar ASD. Heb gisteren per ongeluk de antenne afgeproken van de AX van mijn vriendin. OEPS!!

Bedankt voor het advies, I´ll keep you updated!
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Leaklock is een "zo lang als het werkt".
Ik zou het er altijd bij gooien, effe kijken wat het doet en alvast sparen voor de grote reparatie. Weet je iig dat je het geld hebt als het zo ver is.

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

kevin.broke wrote:Leaklock is een "zo lang als het werkt".
Ik zou het er altijd bij gooien, effe kijken wat het doet en alvast sparen voor de grote reparatie. Weet je iig dat je het geld hebt als het zo ver is.


Klopt. 'k heb vandaag LeakLock gekost. Ik heb drie maanden geleden al m'n koppeling vervangen en in oktober van 4 naar 5 bak. Dit jaar al twee keer m'n bak eraf gehad. Dus als dit spul twee maanden werkt vind ik het OK. Dan hoef ik in ieder geval dit jaar m'n bak er niet meer af te halen!!

Voordat ik dit spul erin gooi, ga ik eerst m'n olie vervangen + filter. Anders is het een beetje zonde, natuurlijk.
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Okee dan, hier nog iemand met hetzelfde probleem; de lekke krukas keerring. Ik ga binnenkort toch echt voor het vervangen de keerring. Bij mij lekt de olie, door de rijwind, in het hitteschildje van de kat, wat dus als een mooi opvangbakje werkt. Als ik dan stil sta, slaat de rook onder w'n wagentje vandaan en stink het behoorlijk. Ook met de kans op fik natuurlijk. Voor mij een reden om dit bij een garage goed te laten fixxxen. Heeft iemand enig idee hoeveel me dat ongeveer gaat kosten?
En dan de koppeling + drukgroep: hoe kan ik zien of die versleten is? De koppeling slipt niet door maar hoever 't ding heen is weet ik dus niet. Iemand...?

Ik hoor het graag, groeten, Sietse!

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

Ik hd mijn koppeling, zoals gezegd, al vervangen. De oude was af, slipte door enzo. Kijk mijn wie is wie maar, http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=14429&postdays=0&postorder=asc&start=26 dan zie je hoe die oude koppeling eruit ziet.
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Leaklock heeft bij mij ook gewerkt.... even....
Nu ligt er weer een klein plekje olie op mijn "oprijlaan" (van 4 meter....;)).

Ga binnenkort eens kijken of ik hem kan vervangen... hij gaat 17 december toch de schuur in dus.... als ik effe tijd over heb.....
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Post Reply