Olieverbruik, hoe te chekken waar 't lekt?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Olieverbruik, hoe te chekken waar 't lekt?

Post by Sietse »

De titel zegt het al: mijn AX GTI gebruikt de laatste tijd best wel wat olie. De vraag is nu of het langs de klepseals lekt, of langs de olieschraapveren. De compressie heb ik laatst gemeten en die was nagenoeg perfect; mooie meevaller na 180.000 km. Maar dus... hoe te controleren waar het lekt?

Ik hoor het graag, groeten, Sietse!!

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

vrouwen antwoord:

:P

als het bij de klepseals lekt komt het je ontbrandingscompartiment in en ontsteekt hij dus olie, wat -erg- veel blauwe rook geeft.

zuigerveren wist ik niet, maar er word mij verteld dat je compressie dan meestal suckt en de olie alle gaatjes uitkomt (pakkingen e.d.) Dus dan zou het duidelijk aan de buitenkant moeten weglopen

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja maar veeel blauwe rook betekent vaak ook dat een nieuwe koppaking gewenst is..

Althans. dat was bij mij het geval..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

DLS wrote:mja maar veeel blauwe rook betekent vaak ook dat een nieuwe koppaking gewenst is..

Althans. dat was bij mij het geval..


dat kan ook, maar als je koppaking gaar is lekt ie meer dan alleen olie....

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Slechte zuigerveren dan rookt ie altijd wel (hoe slechter de veren, hoe beter je het ziet). Als zuigerveren echt slecht zouden zijn, zou de compressie ook niet echt goed meer zijn.

Bij slechte klepseals zie je een pluimpje ontstaan bij gas los, dus bij overschakelen bijvoorbeeld. Dit is een vaak voorkomende kwaal, dus waarschijnlijk is het dat.

Dat blauw pluimen kun je het beste testen als er iemand achter je gaat rijden.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en wat als de auto s ochtends een blauw pluimpje laat zien.. :idea: :?:

gelukkig niet met de ax 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

waarschijnlijk een oude duitse kettingroker..

weet je zeker dat het blauw is stefan?
ik heb wellus geleerd dat als de rook alleen bij het starten is, het dan meestal ook de klepseals zijn.. die lekken dan tijdens het stilstaan een beetje door en die olie komt dus bij het starten vrij

overigens;
zweet het blok zichtbaar? oftuwel, is er uitwendige olielekkage?
dingen die vaak lek gaan;
-carterpakking
-krukaskeerringen
-klepseals

zuigerveren mag eignelijk alleen bij hoge kmstanden en is meestal te zien ana een verhoogde carterdruk (olie komt er dan dus uit de peilstok en meer uit de carterventilatie e.d.)
Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

q01z wrote:ik heb wellus geleerd dat als de rook alleen bij het starten is, het dan meestal ook de klepseals zijn.. die lekken dan tijdens het stilstaan een beetje door en die olie komt dus bij het starten vrij


Is idd. de juiste uitleg 8)

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

als je lekkende klepseals hebt, zie en ruik je dat vooral als je stationair draait dacht ik

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Ben toevallig bij een koprevisiebedrijf geweest van de week, en die gaven ook al aan dat het 9 van de 10 keer lekkende klepseals zijn. Die van mij rookt ook als ik weet niet wat bij een koude start (vraag maar aan die mensen die in oktober ook in Nieuwegein waren en daarna bijna met ademhalingsproblemen moesten worden opgenomen :oops: ). Ik laat van mijn nieuwe kop dan ook gelijk de klepseals doen. Weet ik zeker dat het goed is.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

pakkingdeksel kan toch ook gaan zweten of zit ik nu weer hele rare dingen te verkondigen?? Bij de laatste beurt is die bij mij iig wel vervangen..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

daarnaast kun je als je een uitgebreidde compressie test laat doen presies weten wat het is en zelfs welke het is
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

rode kleurstof erbij, kan je zien waar het uit loopt 8)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Okee, wat ik hier uit de meeste posts opmaak is dat het hoogstwaarschijnlijk de klepseals "zum kloten" zullen zijn.
Tijd voor een koprevisie... Is dat zelf te doen? Iemand ervaring mee??? En wat kost dat als je dat laat doen?

Hoor het graag, groeten, Sietse.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Sietse wrote:Okee, wat ik hier uit de meeste posts opmaak is dat het hoogstwaarschijnlijk de klepseals "zum kloten" zullen zijn.
Tijd voor een koprevisie... Is dat zelf te doen? Iemand ervaring mee??? En wat kost dat als je dat laat doen?

Hoor het graag, groeten, Sietse.


Het schijnt met het goede gereedschap wel zelf te doen te zijn, naar wat ik ervan heb gehoord tenminste. Ik wilde het eigenlijk ook zelf doen, maar denk dat ik het toch maar laat doen.
Een koprevisie zou hier in Den Helder ongeveer tussen de 100 en 300 euro gaan kosten, afhankelijk van wat er allemaal noodzakelijk zou zijn. Het vooronderzoek om te bekijken wat er moet gebeuren zou hier zo'n 30 euro kosten dus. Wil er binnenkort zelf mijn cylinderkop even naartoe brengen om te kijken wat het me gaat kosten.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Den Helder, da's m'n tweede thuis zo'n beetje. Doordeweeks loop ik in zo'n pakkie met een Nederlands vlaggetje erop en een barret op m'n kop.
Maargoed, jij wil dat dus ook gaan doen. Waar heb jij dan last van? Ook een flink olieverbruik of is er nog meer mis??

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Idd ook een flink olieverbruik (bij het starten gigantische blauwe rookwolken en tijdens het rijden een continue stank van verbrande olie), maar ook een licht waterverbruik, mogelijk daarbij dus een lekkende koppakking, hoewel dat na anti-leak zo goed als over is.
Maar ik heb dus, mede omdat ik mijn auto zo lang mogelijk rijdend wil houden, een andere cylinderkop van iemand overgenomen. Die wil ik laten nakijken en eventueel reviseren, en dan monteer ik hem in mijn auto.

Maaruh, zit jij toevallig ook op de Nieuwe Haven? Ik ook namelijk! Welliswaar als nukubu, maar toch! :wink:
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Aha... das een flink olieprobleem dus. Bij mij valt het nog wel denk ik, een liter op de 3500 km. Niet dat het zo hoort... maar goed.
En inderdaad ben ik de hele week op de Nieuwe Haven, als korporaal TD en geplaatst op De Zeven Provinciën. Waar werk jij dan??

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Mja... die van mij gebruikt bijna zo'n 3/4 liter op 1000 km dus...

Ik werk trouwens bij DTO, gebouw Zwaluw (achter Swaan, Force Vision).
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Post Reply