Opvoeren van de GTI

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Opvoeren van de GTI

Post by megator »

Goed dus ik hou van mijn GTI maar ik wil een klein beetje meer. Ik zat te denken als ik een gecrashte saxo/106 1.6 16v kan vinden, Zou ik dan de motor, transmisie, assen, complete achterass, voor remen, schokbrekers en veren over zeten? Wat heb ik alemaal noch nodig? En wordt het een directe swap? want van de thread over de sport lijkt het van wel.

Ik wil ook mijn remen verbeteren, dus ik zat te denken aan braided hoses. Nu wou ik vraagen welke moet ik heben? volgens willwood heben ze geen voor de GTI moet ik dus die van een of ander saxo heben? Of kan ik ze op maat laten maken?

Heeft iemand anders sugesties voor bettere remen?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zoek even rond op het forum, er is hier namelijk al best veel over bekend!

er zijn meerdere topics met aanpassen van de remmerij.. en alle TU blokken passen in theorie in je AX! (en het is allemaal al een keer geprobeerd..)

zelf heb ik een 1.6 uit een rallye ph2 (105pk)
Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Bedankt voor je reactie, ik heb al gezocht maar niks kunen vinden.

Ik zocht GTI en 1.6 en 16v maar vond niks dat echt helpte.

Dus als je me naar de gooie thread kunt sturen zou ik dat zeer op prijs stelen.

En met jou ombouw was dat moeilijk?
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Wel de google-search gebruiken die onderaan elke bladzijde van het forum staat.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

zoek ff de wie=wie door! staan diverse 1.6jes!

16V = duur en redelijk ingewikkeld. 1.6 8V is een vrij goedkope klus op basis van een GTI..

Verder, voor die remslangen moet je ook ff in de wie=wie van Sander kijken ofzo. Ben de merknaam kwijt maar ze zijn er wel. Heb ze zelf ook gehad, o.a. onder m'n GT "Goof" (die nu van Bossie is)

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Wat je zelf al zegt, een schade auto kopen die van voren nog intact is en dan alles compleet overbouwen....das verreweg de mooiste manier en als je een beetje handig bent is het goed te doen. Succes!
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

kevin.broke wrote:Verder, voor die remslangen moet je ook ff in de wie=wie van Sander kijken ofzo. Ben de merknaam kwijt maar ze zijn er wel. Heb ze zelf ook gehad, o.a. onder m'n GT "Goof" (die nu van Bossie is)


Volgens mij zijn die van Goodridge
Image Image Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou Goodridge maakt voor alle AXjes slangen behalve de GTI als je op hun site kijkt. Dus ik vroeg me af als die van een saxo ofzo zouden pasen.
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ja , dat past ;)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Welke slangen? Die voor een AX GTI? of een Saxo VTS/VTR? dat heb ik effe gemist?

Oh en ik heb een beetje gekeken en het is veel material om door te kijken over de 1.6 conversie. Zou niemand met een beetje ervaring 1 a 2 veletjes A4 erover kunen schrijven. Dan krijg je niet zo snel vragen zoals de mijne.

Maar mijn vraag is om dat alemaal te monteren gaat dat zonder fabricatie of moeten dingen worden angepast?

En warom is de 8v makelijker dan 16v?
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

bekijk eens verschillende wie is wie en door..

peter rijd met een 16v.. ik heb die van mij anderhalf jaar geleden eens omgebouwd naar 1.6 8v

denk dat je dan wel een redelijke indruk krijgt..

ik ga hier natuurlijk niet stap voor stap vertellen hoe alles moet..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TTF wrote:ik ga hier natuurlijk niet stap voor stap vertellen hoe alles moet..

dat lijkt me dan ook een beetje onnodig aangezien alles in diverse wie=wie's (mijn oude, de jouwe, die van Peter, Sander ook wel gedeeltelijk, en nog wel meer) stap voor stap beschreven wordt!

info te over...

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en mocht je er aan beginnen.. dan kan je altijd leden die de ombouw zelf hebben gedaan.. toevoegen op msn voor meer info 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Jongens dat begrijp ik heel goed. en ik wardeer naturlijk al julie help. Ik wil aleen zegen dat ik niet echt tijd/energie/doorzetingsvermogen heb om 120 ofzo forum paginas te lezen.

Ik begrijp ook dat julie niet voor de 1000 keer hierover wilen schrijfen

Ik weet ook dat er vaak mensen komen en hierover vragen... dus met zon topic zou je nooit meer vragen moeten beantworden

Momenteel is dit een idee, voor als mijn motor schade oploopt of ik wat geld heb. Mijn GTI heeft bijna 180000km gelopen en ik denk niet dat ie het tot 240000km uithoudt.

Ik wil aleen weten wat er alemaal om de hoek komt kijken. Ik ben zelf student zonder baan momenteel, ik heb wel goede vrienden en studeer Automotive Engineering dus ik denk dat het me wel zou luken.

Het enige dat ik wil weten is het gaat zoveel duren, zoveel kosten, en wat heb ik alemaal nodig. Maarja

Oh en welke remleidingen heb ik nodig? En heben Griling en benedix calipers dezelfde niples voor de remleidingen?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

megator wrote:Jongens dat begrijp ik heel goed. en ik wardeer naturlijk al julie help. Ik wil aleen zegen dat ik niet echt tijd/energie/doorzetingsvermogen heb om 120 ofzo forum paginas te lezen.


Dan wil ik je bij deze een ombouw naar 1600cc afraden... Daar heb je nl. nog heel wat meer tijd/energie/doorzettingsvermogen voor nodig :)

Wil niet lullig doen, maar het forum uitpluizen is echt het minste werk...

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

kevin.broke wrote:
megator wrote:Jongens dat begrijp ik heel goed. en ik wardeer naturlijk al julie help. Ik wil aleen zegen dat ik niet echt tijd/energie/doorzetingsvermogen heb om 120 ofzo forum paginas te lezen.


Dan wil ik je bij deze een ombouw naar 1600cc afraden... Daar heb je nl. nog heel wat meer tijd/energie/doorzettingsvermogen voor nodig :)

Wil niet lullig doen, maar het forum uitpluizen is echt het minste werk...


Daar sluit ik me bij aan, en vergis je niet in de financiele kant, dat kan heel hoog oplopen!
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Qua motor kun je er ook gewoon een snelle nokkenas ingooien natuurlijk.
Gecombineerd met een koprevisie, dan weet je wat je hebt.
Maar alles kost geld... veel geld... en tijd.

Op een GT injectie (monopoint dus) heeft een nokkenas overigens minder zin dan op een GTI (multipoint dus) omdat de ecu van de monopoint er niets van begrijpt.

Zie trouwens niet in waarom je GTi de 240.000 niet zou halen... Nigel staat nu op 230.000, loopt vlekkeloos, en de Kent-Cams nokkenas zit er nu 12.000km in.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

mijn gti pufte met 218.000 km nog 102,6 pk op de testbank uit dus zie geen problemen..

bij 220.000 ofzo heb ik hem omgebouwd, km stand is nu 247.000 ongeveer..

ombouw hoeft niet duur te zijn, maar het gaat niet vanzelf ;)

en ik mag graag alles meteen goed doen, na 5000km rijden ging de koppaking lek, toen meteen kop gereviseerd, en groot onderhoud gepleegd.. ben je wel ruime 400 euro verder.. maar rij sindsdien alweer ruim 20.000km probleemloos rond.. 8)

en over km stand, wij hebben hier ook wel eens een gttje gehad met 315.000km.. olie luste hij wel .. maar ging wel als de brandweer
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Okay ik dacht echt dat ze na de 200000km een tiking bomb werden.

Maarja ik ben dardoor heel blij.

Okay ik zal door alles lezen enzo het is momenteel echt een informatie ronde. Weet niet wat ik wil doen.

Mischien verkoop ik de auto volgend zomer, mischien ga ik helemaal gek op en wordt het een 1.6 16v met roll kooi kuipen en dikke remen en onderstel.
Image

DV
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: WedMay02, 2007 5:46:25 PM
Location: Almere

Post by DV »

Heey ik zie dat je een ander blok wil inbouwen afgelopen week is een maatje van mij met de P. 106 GTI 1.6 16V tegen de zijkant aangeslagen het betreft frame krom dus auto is goed voor de sloop.

Hij verkoopt de onderdelen daarvan. hij is nageken op motorschade maar er betreft geen schade want na die klap liep de motor nog hetzelfde..

Waaronder ook het motorblok en alle toebehorenden zoals kabelboom computer noem maar op, de motor is echt een street uitgevoering met o.a uitlaatspruitstuk kat-vervanger openluchtfilter.

zelf overwoog ik om het blok over te kopen want ik wou hetzelfde doen. maar heb nu andere dingen aan me hoofd dat ik er geen tijd voor heb.

En +- 160.000 op de teller hij heb hem altijd goed onderhouden lekt geen druppel

Als je intresse heb zeg maar dan geef ik het eff door!
AX-project in progress

http://www.axclub.nl/forum_phpbb/viewtopic.php?t=14702

Ja of nee klik je ?

Post Reply