Overhitte motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Overhitte motor

Post by DLS »

Ik zit misschien met een probleem

Vanavond heb ik mijn tellerhuis vervangen door 1 van een GTI dus met koelvloeistof meter EN olie meter.

Echter toen ik net wegreed, zag ik na +/- 10 minuten dat de thermometer wel werkte, maar dat ie wel heel erg op liep. Na 10 minuten was die 110 GRADEN!!!!. Toen ik op locatie was, zag ik dat er rook onder de kap vandaan kwam, ik stapte uit, en merkte dat de FAN NIET AANSLOEG.

Later reed ik naar huis (moest toch naar huis toe). Onderweg rustig gereden. Toen ik thuis was, hoorde en merkte ik, dat de fan WEL was aangeslagen (heb misschien net 10 min stil gestaan...

Iemand een idee wat het probleem is????????

Pls help. Ben bang dat ik anders de motor opblaas e.d.



Daarbij zou ik ook graag willen weten of ik de Olie meter werkend kan krijgen en wat ik daarvoor moet doen. (heb een 1.4 TGS)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Klinkt alsof de thermostaat stuk is (blijft dicht zitten).
Daardoor wordt 't koelwater niet via de radiator geleid, maar blijft 't in 'n korte kring alleen binnen het motorblok circuleren.
Vandaar ook dat de fan niet aansloeg: die wordt ingeschakeld door de thermoschakelaar die rechts onder de dikke slang op de radiator zit.
Maar als die geen warm water voelt (omdat 'ie dat niet krijgt door een dicht blijvende thermostaat), zal 'ie dus ook de fan niet aanzetten.
De temperatuurmeter in je dash wordt aangestuurd door de BLAUWE sensor, die vlak boven de bak in 't blok geschroeft zit. Die doet trouwens óók de aansturing van 't lampje! (En da's ook 't enige wat die sensor doet: info doorsturen naar 't dash. Voor de ECU zit er een GROENE sensor schuin onder het thermostaathuis.)

Afijn, schroef het thermostaathuis eens open en kijk en hoe de klep eruit ziet. Eventueel werking controleren door 'm in heet (lees: meer dan 85°) water te leggen. Dan zou je 'm moeten zien open gaan.

Als de motor en koelwater systeem in orde is, zal de fan overigens nooit aan slaan als je aan 't rijden bent: rijwind zorgt voor meer dan voldoende verse lucht door de radiator! ;)

Ps.: mocht je je afvragen w'rom de fan dan bij thuiskomst wèl was aangeslagen: dan haal ik er ff MAVO1 Natuurkunde bij:
Wat zijn de drie manieren van warmte-overdracht?
  • conductie (geleiding)
  • convectie (stroming)
  • radiatie (straling)
Het water in de radiator (en dan met name bij de thermoschakelaar voor de fan) wordt warm door de minimale stroming die er nog wel is en verder door geleiding. Water geleidt warmte, zij het vrij langzaam.
Last edited by MNM(tm) on FriSep14, 2007 9:17:07 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en als je hem er toch uit hebt gelijk een gaatje in maken en deze aan de bovenzijde terug monteren.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Joost wrote:en als je hem er toch uit hebt gelijk een gaatje in maken en deze aan de bovenzijde terug monteren.
Tenzij 'ie stuk is, dan n'tuurlijk een neije plaatsen! ;)

Maarreh, w'rom gaatje d'r in?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

MNM(tm) wrote:
Joost wrote:en als je hem er toch uit hebt gelijk een gaatje in maken en deze aan de bovenzijde terug monteren.
Tenzij 'ie stuk is, dan n'tuurlijk een neije plaatsen! ;)

Maarreh, w'rom gaatje d'r in?
stel hij blijft dicht zitten kan er iets doorheen,
Maar ook lucht kan je er doorheen duwen (indien noodzakelijk) Waardoor water alsnog de thermostaat kan verwarmen zodat hij open gaat.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Joost. Jij geeft aan de dat de fan niet aan hoort te gaan bij de AX

Echter als ik een kilometer of 2 rij, dan gaat de fan al draaien (merk ik als ik de motor afzet maar nog op 'acc' laat staan.

Maar ik moet dus het thermostaathuis verwijderen en dan even controleren hoe het eruit ziet?

Maar hij heeft nog nooit gerookt en zeker niet op zo een klein stukje. Hoe kan dit nu ineens zo zijn. Heb er vanavond ongeveer 2 uur eerder nog een zelfde stuk mee gereden.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

DLS wrote:Joost. Jij geeft aan de dat de fan niet aan hoort te gaan bij de AX.
Neej, dat was ik. ;)

Nog steeds zelfde oorzaak: de thermostaat is over een langere periode stuk gegaan, dus steeds minder ver open. Daardoor stroomt 't water (te) langzaam en neemt het veel meer warmte op uit de motor. Als dat water dan vervolgens bij de radiator aankomt, heeft het ook veel sneller de kritische temperatuur waarop de thermoschakelaar de fan inschakelt.
Daarom zei ik dus: als de motor en het koelsysteem in orde zijn, zal de fan tijds rijden nooit aanslaan.
Feit dat dat bij jouw AX wèl het geval was, geeft dus aan dat er een probleem is met 't koelsysteem.
Juist je laatste toevoeging over aanslaan van fan tijdens rijden versterkt mijn vermoeden dat je thermostaat naar de maan is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

MNM(tm) wrote:Wat zijn de drie manieren van warmte-overdracht?
  • conductie (geleiding)
  • convectie (stroming)
  • radiatie (straling)
Het water in de radiator (en dan met name bij de thermoschakelaar voor de fan) wordt warm door de minimale stroming die er nog wel is en verder door geleiding. Water geleidt warmte, zij het vrij langzaam.
Het wil er bij mij niet in dat het - stilstaande - water in de radiateur de > 110 graden C van de vloeistof in het motorcircuit heeft overgenomen. Dat moet toch al lang zijn afgekoeld als het daar aankomt (dat is het doel van het systeem - koelen!). En zelfs áls er daar warmte aankomt, dan komen er vele kubieke meters koude lucht per minuut langs die ervoor zorgen dat het daar niet 110 graden wordt.
M.a.w. (ja, ik word wollig), de rijwind koelt sneller dan de boel daar door geleiding kan opwarmen.
Kijk uit, een Cactussssss

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Tenzij 't vanaf de andere kant opwarmt: vanaf het thermostaathuis dus. ;)
Dan is 't nog maar een kort stukkie naar de radiator, met direct onder de slangaansluiting de thermoschakelaar. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Klopt, tenminste, de GTcarb heeft exact hetzelfde gehad. Best wel vaak een loeiende fan, ook na korte stukjes.
Tot de route mobile op de vluchtstrook de thermostaat handmatig helemaal open had vastgezet en er mee naar huis viel te rijden.

Overigens is water best een goede warmtegeleider, je verwarmt er ook je huis mee.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

mischien heel simpel gezegt hoor maar misschien is er wel iets misgegaan met je nieuwe teller. hoort je teller wel bij de NTC weerstand op je blok? moet je mis niet de temp sensor van een GTI plaatsen. kan me nl niet voorstellen dat je zon probleem ineens hebt na het wisselen van een dash.

kan natuurlijk altijd een van de andere dingen zijn die hier genoemt zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

denny wrote:mischien heel simpel gezegt hoor maar misschien is er wel iets misgegaan met je nieuwe teller. hoort je teller wel bij de NTC weerstand op je blok? moet je mis niet de temp sensor van een GTI plaatsen. kan me nl niet voorstellen dat je zon probleem ineens hebt na het wisselen van een dash.

kan natuurlijk altijd een van de andere dingen zijn die hier genoemt zijn.
Zoals ik al zei: de sensor die zorgt voor de signalen naar 't dash is NIET dezelfde als die voor 't inschakelen van de fan!
Een tellerbak stuurt geen dingen aan, die geeft alleen weer wat 'm aan signalen wordt aangeboden.
Als zou je zónder tellerbak gaan rijden: heeft 't blok (en ECU) totaal geen last van.
Rio97 wrote:Overigens is water best een goede warmtegeleider, je verwarmt er ook je huis mee.
Ghehe, da's geen conductie (geleiding), maar convectie (stroming)!
't Water wordt in de CV-ketel verwarmd, en door de buizen naar de radiatoren getransporteerd (convectie dus!). Eenmaal in de radiatoren kan het water z'n warmte weer afgeven (radiatie).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

MNM(tm) wrote:Tenzij 't vanaf de andere kant opwarmt: vanaf het thermostaathuis dus. ;)
Dan is 't nog maar een kort stukkie naar de radiator, met direct onder de slangaansluiting de thermoschakelaar. ;)
Maar m'n punt was vooral dat terwijl het water daar wordt opgewarmd er een heleboel koele lucht langskomt. Ik weet overigens niet zeker of precies dat plekje niet toevallig achter een "schild" zit (dat juist daar toevallig géén lucht direct langskomt), zoiets herinner ik me nl ook...
Kijk uit, een Cactussssss

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

MNM(tm) wrote:
denny wrote: kan natuurlijk altijd een van de andere dingen zijn die hier genoemt zijn.
Zoals ik al zei: de sensor die zorgt voor de signalen naar 't dash is NIET dezelfde als die voor 't inschakelen van de fan!
Een tellerbak stuurt geen dingen aan, die geeft alleen weer wat 'm aan signalen wordt aangeboden.
Als zou je zónder tellerbak gaan rijden: heeft 't blok (en ECU) totaal geen last van.
Wat voegt dit toe tot mijn antwoord. Heb ik ergens gezegt dat je dashbord iets aanstuurt. Ik had het over gelijkheid in geschriften. Dus componenten gebruiken die bij elkaar horen. Zo kun je ook geen VDO meter op een equis sensor aansluiten en denken dat je de juiste waarde krijgt. zo werkt het nu eenmaal niet in de elektronica.

Verder kan er ook rook onder de kap vandaan komen als het drukventiel in je radiator dop niet goed meer functioneerd. Er kan ook rook onder je kap vandaan komen omdat een uitlaat pakking kapot is of omdat je misschien net koelvloeistof hebt bijgevult en de auto het teveel aan vloeistof aan het spuien is wat dan op je spruitstuk terrecht komt. Zonder daar direct naar te kijken weet je dus niks. Ik zie nergens staan dat die rook uit zijn koelsysteem komt echter alleen onder de kap vandaan. mischien gereden met nat weer? kan allemaal.
Dus mijn advies voordat je begint te gooien met oplossingen verzamel eens wat info en geef dan gedegen advies. Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt hoor. Ik zeg alleen dat je je conclusie basseerd op "rook onder de kap"

verder is volgens mij convectie de mogelijkheid van een medium om warmte af te staan aan zijn omgeving waardoor een warmtestroom gegenereerd wordt. het afstaan van warmte van de ketel aan het water is dus convectie evenals het afstaan van warmte vanuit het verwarmingslichaam aan de omgeving (convectoren). Dat water stroomt is geen convectie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

denny wrote:
MNM(tm) wrote:
denny wrote: kan natuurlijk altijd een van de andere dingen zijn die hier genoemt zijn.
Zoals ik al zei: de sensor die zorgt voor de signalen naar 't dash is NIET dezelfde als die voor 't inschakelen van de fan!
Een tellerbak stuurt geen dingen aan, die geeft alleen weer wat 'm aan signalen wordt aangeboden.
Als zou je zónder tellerbak gaan rijden: heeft 't blok (en ECU) totaal geen last van.
Wat voegt dit toe tot mijn antwoord. Heb ik ergens gezegt dat je dashbord iets aanstuurt. Ik had het over gelijkheid in geschriften. Dus componenten gebruiken die bij elkaar horen. Zo kun je ook geen VDO meter op een equis sensor aansluiten en denken dat je de juiste waarde krijgt. zo werkt het nu eenmaal niet in de elektronica.
Okeej, beetje verwarring. Jij had het hier blijkbaar over het feit dat de temp.meter (mogelijk) een verkeerde waarde aangeeft, terwijl wij druk bezig waren met wat er onder de kap gaande was. ;)
denny wrote:Ik zeg alleen dat je je conclusie basseerd op "rook onder de kap"
Dat, en niet aanslaan van fan en de temp. die de meter aangeeft.
denny wrote:verder is volgens mij convectie de mogelijkheid van een medium om warmte af te staan aan zijn omgeving waardoor een warmtestroom gegenereerd wordt. het afstaan van warmte van de ketel aan het water is dus convectie evenals het afstaan van warmte vanuit het verwarmingslichaam aan de omgeving (convectoren). Dat water stroomt is geen convectie.
Ga ik je helemaal gelijk in geven, met uitzondering van het afstaan van warmte vanuit het verwarmingslichaam aan de omgeving: dát is dan weer radiatie! ;)
Maar jij doelt waarschijnlijk op die in de vloer verzonken radiatoren (ook wel convectorputten genoemd). Dáár is dan weer wel sprake van (indirecte) convectie, omdat de lucht in de put door radiatie wordt opgewarmd en dan opstijgt (de convectie).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

Heren, (off topic maar dat was het al geloof ik als we bezig zijn om het huis te voorzien van CV) :)

Het lijkt er op dat jullie ook even bij jezelf onder de kap moeten kijken het raakt daar ook oververhit.
Directe oorzaak waarschijnlijk communicatie onderliggende oorzaak daar waag ik me niet aan 8)

Help DLS nu eens van zijn probleem af ipv elkaar te laten weten dat je het beter weet. Stap in de auto rijd naar Lelystad en ga niet eerder huiswaarts dan dat het probleem opgelost is.

Happy Saturday

THANX AX Piet

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, ik ben anders verre van oververhit, hoor.
Dit is nou wat je noemt een discussie. ;)

Okeej, 't is MEGA off-topic.

Wat DLS ook kan doen is gewoon ff z'n originele teller-bak terugzetten en daarmee kijken wat de temp.meter aangeeft.
Voor zover ik weet, hebben ph2 AX-en allemaal tellers en meters van Jaeger, dus dat zou gewoon uitwisselbaar moeten zijn.
En anders kun je altijd nog de temp.meter uit de oude bak in de "nieuwe" zetten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Dat is juist het probleem:p

De oude teller is dus kapot. maar die heeft nog NOOIT gerookt.
Trouwens het roken was stoom wat uit de radiator kwam

Iemand een idee wat een thermosstaat huis van een slopertje kost op de sloop??

Ik ga er vanmiddag misschien nog even naar kijken en anders morgen
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Thermostaat(-klep) en thermostaathuis niet met elkaar verwarren, hè!
Dat zijn twee verschillende dingen. Als 't thermostaathuis stuk is, is dat meestal in de vorm van een lek en dan spuit 't water eruit. Het ding waarvan ikverdenk dat die het probleem is, is dus de thermostaat(-klep) zelf, die IN het thermostaathuis zit. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Heb je misschien een beschrijving van hoe die er uit ziet en waar die zit??? Kan ik daar naar gaan zoeken
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply