Af en toe een veel te hoog toerental (AX 1.1 First 1992)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Af en toe een veel te hoog toerental (AX 1.1 First 1992)

Post by Ricardo »

Hallo allemaal,

even een vraagje namens mijn moeder. Zij rijdt in een AX 1.1 First van 1992. Die auto rijdt meestal prima, maar soms, op onregelmatige momenten, klimt het toerental ineens naar volgens schatting zo'n 3000 toeren. Je hoeft dan dus geen gas meer te geven om toch nog door te rijden :P .
Dit blijft hij doen totdat je de auto uit zet en na een poosje weer start. Gelijk starten lukt niet, dan stinkt hij naar benzine. Met andere woorden: hij krijgt tijdelijk teveel brandstof en verzuipt. Althans, zo lijkt het.
De computer hebben we al uitgelezen, die komt enkel met de code 41, die elke AX er gratis bij krijgt (toerentalsensor) maar die feitelijk niks zegt. Verder geen storingen.
Een paar maanden geleden hebben we wel de temperatuursensor vervangen door een ander (gebruikt!) exemplaar. Als ik de stekker van de temperatuursensor aftrek terwijl de motor draait, klimt het toerental ook naar 3000 toeren. Toch verklaart dat het probleem volgens mij niet, want als een sensor stuk is, is hij stuk, en doet hij het niet soms wel en soms niet, toch? Bovendien zou de computer een dergelijke fout toch moeten registreren?
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt, of is er iemand die tips en trucs heeft om dingen uit te sluiten? Het probleem is nogal lastig te tackelen als hij het maar soms heeft.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

axpiet
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedJun27, 2007 10:13:45 AM

Post by axpiet »

Hoi Ricardo,

Ik ben geen technisch specialist maar ik zou het volgende doen

eerst stekkeraansluitingen controleren op corosie

probleem niet opgelost bedrading vervangen evt door tijdelijke

probleem niet opgelost

toch een nieuwe sensor plaatsen

grote kans dat het de bedrading is

THANX AX Piet

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Heb je de sensor goed (handvast!) aangedraaid? Dit in combinatie met resetten van de ECU was bij mij de oplossing.
AX GTI '91

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

axpiet wrote:Hoi Ricardo,

Ik ben geen technisch specialist maar ik zou het volgende doen

eerst stekkeraansluitingen controleren op corosie

probleem niet opgelost bedrading vervangen evt door tijdelijke

probleem niet opgelost

toch een nieuwe sensor plaatsen

grote kans dat het de bedrading is

THANX AX Piet


Hoi Piet,

de stekkeraansluitingen heb ik gecontroleerd en met WD40 nog eens extra ingespoten. Rommelen aan de stekker wekt het probleem niet op.
De bedrading heb ik nog niet veranderd, omdat ik een beetje tegen het openslopen van de stekker bij de ECU op zag. Misschien moet ik dat toch maar eens proberen dan.

Bedankt in ieder geval.

Gr. Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

-Henry- wrote:Heb je de sensor goed (handvast!) aangedraaid? Dit in combinatie met resetten van de ECU was bij mij de oplossing.


Henry,

ik heb de sensor zelf niet vervangen, dat is mijn vader geweest. Je geeft aan dat hij handvast moet zitten. Mijn vader kennende zit hij muurvast.... mag dat ook? ;) Zonder dollen, zou dat nog wat uit kunnen maken dan?

Gr. Ricardo

Ps., de ecu hebben we uiteraard al diverse keren gereset, zelfs een andere geprobeerd die we nog hadden liggen, maar dat loste het probleem niet op.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Stekkers inspuiten met WD40? :shock: Dat is een smeermiddel!
Voor contacten gebruik je zuurvrije vaseline, contactspray of spuitvaseline.

De contacten die je goed schoon moet maken zijn de stekkeraansluitingen op het injectiehuis, de stekker op de ECU, de massa van de ECU en de massa-aansluitingen onder de accu op de versnellingsbak en de koets.

Dat wil nog wel eens helpen bij vage klachten. Maar er kan natuurlijk ook gewoon echt wat stuk zijn. Loop in elk geval bovenstaand lijstje ff na, kost niet meer dan wat tijd en vieze handen. In het slechtste geval vind je geen verbetering, maar weet je wel dat het dan daar niet aan ligt.

Dan zien we wel weer verder; wordt ws. een kestie van achter elkaar componenten uitwisselen en kijken of dat helpt. Sommige dingen zijn ook wel goed uit te sluiten met een multimeter en een handboek.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Bedankt voor de tips Menno,
als ik van de week weer bij mijn ouders kom, ga ik het gelijk proberen!

Wordt vervolgd!

gr. Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

menno wrote:Stekkers inspuiten met WD40? :shock: Dat is een smeermiddel!.........


Kijk HIER maar eens waar WD40 voor te gebruiken is!!!!!!!!!!!!!

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... mijn eerste gedachte gaat uit naar 'n versleten gasklep-potentiometer.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

MNM(tm) wrote:Hmmm... mijn eerste gedachte gaat uit naar 'n versleten gasklep-potentiometer.


Als ik het mij goed herinner, hebben we die al eens gewisseld voor een ander, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Zal eens kijken of mijn vader er nog eentje heeft liggen, dan proberen we het gewoon nog een keer.

Thanks!
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Voor een versleten gaskleppotmeter is er een storingscode, en een brandend motormanagementlampje. Als dat werkt maar niet gaat branden, zou die het dus niet mogen zijn. Aan de andere kant, ´t blijft een Citroën. :)

WD40: weer wat geleerd. Gisteravond zelfs nog achterop die bus gekeken, maar de kreet contactspray stond niet tussen alle toepassingen.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

We hebben 2 beschadigde draadjes aangetroffen bij de stekker van de injector op het injectiehuis. Mogelijk maakte deze 2 af en toe sluiting met elkaar, want sinds we die kabeltjes hebben geisoleerd, heeft het probleem zich (nog) niet voorgedaan.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Post Reply