Grote beurt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Grote beurt

Post by megator »

Nou mijn AX zit al bijna op 172000km en dus denk ik dat het tijd wordt om een grote beurt uit tevoeren. Volgens de gast van wie ik de auto kocht heeft hij de bougies, bougie kabels, olie, oliefiltervervangen en de koelvloeistof erbij gezet. Hij heeft ook gezegd dat hij de remen voor heeft vervangt. Hoe kan ik controleren als dit allemaal waar is?

Nou zat ik te denken 60000kmx3 is 180000km dus is het tijd om de distributie riem te vervangen. Dat wou ik dus ook zelf doen om kosten te besparen.

Dus als ik het goed begrijp heb ik het volgende nodig
Een nieuwe Distributie riem, Spanrol, en waterpomp
Twee pennen, boortjes, bouten om de krukas en de nokenass vast te zeten
En wat noch meer?

Nou noch een fraag is er een How to? of Fotos van hoe het moet?

En is er iemand in de beurt van zoetermeer met ervaring die langs wil komen helpen tegen en vergoeding van een of twee kratjes beer?

Ik wou ook weten moet de koppaking ook elke x aantal km wooren vervangen? En ik heb het ondehouds boekje niet meer dud wou ik weten wat moet er volgens Citroën bij 180000km gedaan worden?
Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

voor zover ik weet,
als de koppaking nog niet lekt hoeft deze niet vervangen te worden
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

En hoe kan ik cheken als ie lekt? als de motor te warm loopt? of als ie olie vreet? of als ie bij lage toeren stotert?
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

megator wrote:En hoe kan ik cheken als ie lekt? als de motor te warm loopt? of als ie olie vreet? of als ie bij lage toeren stotert?
compressie meten

Lage toeren stotteren doen zoveel axjes (zijn niet gemaakt voor lage toeren, moet je meer gas geven) Als die echt warm loopt is je koppaking er al uit maar dont worry, dan is het ook eengigantische stoomboot. En als hij idd veel olie verbruikt even opletten, kunnen ook tal van andere dingen zijn.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

lekke koppakking: sludge in de vulpijp en op de vuldop van de radiator, olieverbruik, extreme nattigheid boven de dynamo. Volgens mij is officieel koppakking vervangen om de 100.000km voorgeschreven, maar ik denk niet dat dit veel gebeurt (is).

eventueel wil ik je wel 'n keer komen helpen met de distributie; dit heb ik al 'n keer gedaan, alleen toen was het blok buiten de auto en had ik dus alle ruimte!

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Mooie de mijne blijft altijd op 90 graden, maar de latste dagen op 80 weet niet als het door korte riten komt of door het kouder klimat. Olie verbruikt ie niet geloof ik. En hij stotert bij 50km in zen 4 waat mijn vorige niet deed en dat was een 1.1i (die kon zelfs in zen vijf met 50).

Nou het is wel tijd om de riem te vervangen dus moet soon geburen!

Edit: Heb je tijd deze weekend? En wat moet ik allemal klaar ligen heben?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

50km/h in zn 4 bij een GTI is gewoon SLECHT voor de motor!

je hebt niet voor niets een GTI, die motor loopt pas echt goed vanaf 4000rpm, bij lage toeren gaattie schokken/onregelmatig lopen.. dat komt door het VERMOGEN het is namelijk een van fabrieksaf opgevoerd motortje.. en die zijn niet gemaakt voor lage toerentallen bij te hoge versnellingen.
Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Point taken...en ik blij dat ik 250km op 20l dee. Oh well vanaf nu weet ik het en geburt dat niet meer.
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

megator wrote:Mooie de mijne blijft altijd op 90 graden, maar de latste dagen op 80 weet niet als het door korte riten komt of door het kouder klimat. Olie verbruikt ie niet geloof ik. En hij stotert bij 50km in zen 4 waat mijn vorige niet deed en dat was een 1.1i (die kon zelfs in zen vijf met 50).

Nou het is wel tijd om de riem te vervangen dus moet soon geburen!

Edit: Heb je tijd deze weekend? En wat moet ik allemal klaar ligen heben?
hmm niet echt dingen die duiden op een lekke kop hoor! dat stoten in z'n 4 bij 50km/u zou ik niet weten. Kan me iig voorstellen dat de motor het niet fijn vind als je dan gaat accelereren.

Uhh ik heb evt zondagmiddag wel tijd (rond 'n uur of 3), maar volgende week donderdag of zondag zou beter uitkomen!

Wat je allemaal nodig hebt;
:arrow: Distributieriem-setje
:arrow: dopje 10 en misschien 8 voor de kappen
:arrow: een aantal boortjes (verschillende diktes) om het vliegwiel / nokkenas te blokkeren
:arrow: een 'gewicht' van uhh 1,5 kg
:arrow: krijtje of iets om te markeren

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou ik ga volgend dinsdag op vakantie. Dus maandag zou ook kunen. en om het distributie setje te bestelen moet ik bij brezan gewoon mijn chasis numer aangeven?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je lage toeren wil tokkelen moet je een GT hebben. Een GTI rijdt het fijnst als je schakelt tussen 3500 en 4000 r/min. Je moet 'm een beetje boven de 2500 houden iig, dan houdt ie koppel.

Ja doortrekken tot 7200 is leuk maar niet gezond als je het om de haverklap doet :D

citrofreak
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 311
Joined: SunJun20, 2004 12:24:13 PM
Location: zweeloo
Contact:

Post by citrofreak »

Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar als je constant 50 in z'n 4 rijdt (lees: niet optrekken) dan is er toch niks aan de hand. Dat kan het blokje gewoon hebben toch?
ImageImage

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hij gaat er niet echt kapot van ofzo nee.

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Liever wat meer verbruik dan het boken. Maarja ik hoop dat met een nieuwe riem de blok het noch lang uithoudt. Want ik vind het een leuke auto met wat kliene minpuntjes dat ik we verhelpen kan.
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

minder gas/meer toeren verbruikt ie minder......

dan levert je motor namelijk meer rendement. laag toerental spuit ie veel benzine in en levert ie weinig vermogen.

en als je echt laag verbruik wil moet je geen GTI multipoint gaan rijden, maar een 1.5 diesel ;)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

very true... maar sinds mijn ongeluk probeer ik zo zunig mogelijk te rijden om me niet te vervelen...behalve om 3 uurs sochtends waneer ik hem wel op ze staart trap :twisted: . en waneer ik terug naar england ga zijn er daar een heleboel leuke wege... muahah
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

GTI en zuinig rijden is geen geldige combinatie.
Zuinig rijden doe je met een 1.1 monopoint.
GTI is er voor het straffere rijwerk, waarbij je vooral niet moet letten op verbruik. GTI's zijn niet zuinig. Punt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

MNM(tm) wrote:GTI en zuinig rijden is geen geldige combinatie.
Zuinig rijden doe je met een 1.1 monopoint.
GTI is er voor het straffere rijwerk, waarbij je vooral niet moet letten op verbruik. GTI's zijn niet zuinig. Punt.
onzin... :)

GTi's zijn niet zo zuinig als 1.1 monopoints. Maar als ik met een 1.4 monopoint met een pittige rijstijl nog op 1:16 kan realiseren, dan hoeft een GTI niet ineens 1:12 te lopen... ik ga voor de 1:15 ;)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Das precies mijn menig. ik begrijp dat ik niet het verbruik van mijn 1.1 ga evenaren. Maar ik kan elke keer fullout accelereren en op het laatste moment remmen en dus 20l per 100km doen of rustig accelereren en veel coasten en dan 1 op 10 rijden. Met mijn 1.1 ging ik als de brandweer alsof de duviel op mijn hielen zat en dat deed ik altijd. dat wardert je medewegebruiker en je pasagiers helemaal niet. Dus darom doe ik dat alleen snachts laat en op verlaten wegen. Dan ben ik net Carlos sainez of Fernando alonso (ja spaanse trots :P ). Als ik meself om een boom wikel (god not wanting) is dat mijn schuld en ben ik de enige die eraan lijdt. Als je een klein kind raakt omdat je op de verkerde tijd en plek hard gaat dan heb ik helemaal geen worden voor je. Ik was vroeger zo en mijn ongeluk heeft mij wat getemd. Ik voelde me schumacher en dacht dat ik nooit een ongeluk zou heben. gelukig was mijn ongeluk helemaal niet erg ik was niet gewond en het enige dat lijde was de auto. Maarja je moet zelf weten wat je met je auto gaat doen.
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

megator wrote:Als ik meself om een boom wikel (god not wanting) is dat mijn schuld en ben ik de enige die eraan lijdt.
heb jij geen vrienden?

Post Reply