accu/dynamo/startmotor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
hansjuh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedFeb18, 2004 7:43:40 PM
Location: Tilburg & Sittard
Contact:

accu/dynamo/startmotor

Post by hansjuh »

Met mijn AX GT heb ik weer de nodig ellende. Het volgende speelt:

Ik heb nu twee keer aan de hand gehad dat na een rit van z'n 100 km, in het donker met wat regen, de auto kuren vertoond. Met de motor is niks aan de hand. maar met de stroom gaat iets mis. het lijkt wel alsof de accu niet wordt opgeladen. Want gaanderweg merk ik gewoon dat bv de ruitenwissers langzamer gaan :? maar het ergste is dat als ik de motor afzet dat ik die dan later niet meer gestart krijg, terwijl de verlichting wel nog gewoon kan branden :?

Ik heb onlangs de startmotor laten reviseren, daar zal het niet aan liggen. Zijn er nog andere mensen die dit soort problemen hebben gehad?

Ook heb ik het idee dat dit echt wel een zwak punt is van de AX?

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Distributieriem niet goed aangespannen ofwel is je alternator versleten.

Maarten v E
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
Location: Sittard
Contact:

Post by Maarten v E »

ik heb ook zoiets gehad en bij mij was het de dynamo. ik heb m laten reviseren voor een euro of 100

ik merkte t vooal aan de radio die uitviel, de knipperlichten die steeds minder werkte en de toerenteller die kuren kreeg.

als de toerenteller begon te draaien dan kon ik nog maar 100 meter rijden.

ik weet niet of dit ook jouw probleem is iig dit was de mijne

gr
maarten

hansjuh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedFeb18, 2004 7:43:40 PM
Location: Tilburg & Sittard
Contact:

Post by hansjuh »

Ja inderdaad mijn toerenteller en soms de temperatuurmeter doen dan ook raar, vooral als ik het gas (rustig) loslaat dan gaat dat ding op en neer als een gek.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

koolborstels en/of spanningregulator is (bijna)stuk,
ik heb het net gehad...

mijn toerenteller begon zelfs te dansen,
is in zoverre link dat als je accu niet meer voldoende bijlaadt,
je uiteindelijk stil komt te staan, en dan start ie niet meer...

GTSPORT
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: WedFeb11, 2004 2:49:06 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Koolborstels

Post by GTSPORT »

Het zijn idd de koolborstels, heb ze vanmiddag vervangen. Kosten: ?22,50 ex btw. Heel makkelijk zelf te doen.
Ik had ook die problemen dat mijn verlichting minder werd en dat mijn radio uit viel.

hansjuh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedFeb18, 2004 7:43:40 PM
Location: Tilburg & Sittard
Contact:

Post by hansjuh »

Als het dat is en bij een euro of 30 blijft zou dat mooi zijn :) het probleem doet zich voornamelijk voor bij slecht weer.

Wat voor functie hebben koolborstels eigenlijk?

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

het zijn 2 koolstaafjes die over de as van de dynamo lopen,
deze worden door veertjes op de as gedrukt.

op de as zitten koperen plaatjes, die dus afwisselend + of - pulsen genereren.(wisselstroom)

na de gelijkrichter wordt dit gelijkstroom, 1 + puls en 1 - puls.

hierna komt het spanningsblok, dit is die metalen transistor, achter op de dynamo,
en die zorgt voor een gelijkblijvend spanningsniveau van 12-13,8 volt.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Hmmm.... bij mij wordt de accu ook niet opgeladen. Volgens de buurjongen die monteur is is de dynamo naar de haaien... zodra ik de auto start met startkabels slaat ie aan zoals dat zou moeten. Geef ik geen gas dan slaat ie na een paar seconden weer af.

Hoe kan ik mijn dynamo vervangen? Ik heb toevallig nog een ax staan met een goede dynamo...
Image

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Ja je dynamo is idd naar de kl*te volgens mij heb het een half jaartje geleden ook gehad, heb hem voor 30 euro's laten reviseren door de beun en heb nergens meer last van.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Hmm.. ik ken dit soort verhalen.. Ik heb het ook met slecht weer dat mijn ruitewisser slecht zin heeft, of als ik richting aangeef, vervolgens moet remmen dan stopt mijn geluidsinstallatie ermee... Rem los, de bocht door dus richting aanwijzers zijn weer uit en mijn geluidinstall komt weer terug..

Massa is het niet, ben alles bij langs geweest...Wat betreft die toerenteller.. die danst ook wel eens bij mij... :shock:

Dynamo? Koolborstels? Zeg het maar.... :(

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

paulus wrote:Ja je dynamo is idd naar de ***** volgens mij heb het een half jaartje geleden ook gehad, heb hem voor 30 euro's laten reviseren door de beun en heb nergens meer last van.


Ik kan hem gratis overzetten van de ene ax naar de andere. (heb er nu ff 2) Maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Of is het gewoon een kwestie van sleuteltje 10 of 13 en boutjes losdraaien?
Image

Post Reply