Twin-sparc

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Twin-sparc

Post by MNM(tm) »

Zou twin-sparc zin hebben op een 1.1i ?
Dus eerst de hoofd-vonk, op het moment dat de ECU dat nodig acht, en dan een paar milliseconden erna n?g een vonk geven.
't Is maar een idee hoor, weet niet eens of 't ?berhaupt wel uitvoerbaar is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Het idee achter twin-spark is dat er 2 bougies per cylinder in zitten, die tegelijk vonken waardoor het mengsel vanaf 2 punten tegelijk ontbrandt zodat je wat extra kracht krijgt.

Ik denk niet dat een paar ms later nog een vonk geven veel zin heeft, omdat je dan een vonk geeft op een plek waar het mengsel allang weggebrandt is.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik weet niet hoe je dat met je ontsteking kan realiseren.

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

Radiant wrote:Het idee achter twin-spark is dat er 2 bougies per cylinder in zitten, die tegelijk vonken waardoor het mengsel vanaf 2 punten tegelijk ontbrandt zodat je wat extra kracht krijgt.

Ik denk niet dat een paar ms later nog een vonk geven veel zin heeft, omdat je dan een vonk geeft op een plek waar het mengsel allang weggebrandt is.

nee hoor.. de 2 vonken na elkaar zoals MNM al zei. hij heb 1 grote en 1 kleine bougie.. eerst vonk de kleine om de verbranding in gang te zetten en dan vonkt de grote voor de daadwerkelijke verbranding.. hierdoor word een betere en gelijkmatiger verbranding behaald
Image
1.1carb 4-bak:)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Twinspark ontbrandt wel degelijk op hetzelfde moment en geeft een achtvormigeverbranding met een soort van nawee midden tussen de kleppen (= makkelijke uitstroom).
Heeft in de praktijk overigens helemaal geen effect :lol:

Dit betreft wel de 16V motoren, schijnt dat het bij de 8V motoren anders werkt en loopt maar aangezien ik die nooit gehad heb zou ik dat niet weten.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kevin.broke wrote:Dit betreft wel de 16V motoren, schijnt dat het bij de 8V motoren anders werkt en loopt maar aangezien ik die nooit gehad heb zou ik dat niet weten.


Bij de 8v vonken ze allebij tegelijk.

Post Reply