Hoog in toeren bij koude motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Hoog in toeren bij koude motor
Hallo,
Volgende probleem heb ik al een tijdje, al is het erger geweest:
Wanneer ik mijn auto start (AX 1.1i TGE '92) dan blijft de auto stationair hoog in toeren lopen. Niet meteen wanneer ik start, maar wel wanneer ik een paar meter gereden heb. Na enkele minuten heeft de auto weer een normaal toerental.
Ik heb de temp. sensor al vervangen, al gaf de vorige een redelijke weerstand. Bougies, bougiekabels en luchtfilter is ook recentelijk vervangen. Het injectiehuis komt van mijn vorige AX, ik dacht dat het daar aan lag (stappenmotor), maar de wissel maakte niets uit. De andere AX bleef ook een normaal toerental geven na de wissel.
Op zich is het hoge toerental geen ramp, maar wel vervelend de eerste paar minuten. Het scheelt overigens ook iets in het verbruik.
Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag.
Groeten Martijn
Volgende probleem heb ik al een tijdje, al is het erger geweest:
Wanneer ik mijn auto start (AX 1.1i TGE '92) dan blijft de auto stationair hoog in toeren lopen. Niet meteen wanneer ik start, maar wel wanneer ik een paar meter gereden heb. Na enkele minuten heeft de auto weer een normaal toerental.
Ik heb de temp. sensor al vervangen, al gaf de vorige een redelijke weerstand. Bougies, bougiekabels en luchtfilter is ook recentelijk vervangen. Het injectiehuis komt van mijn vorige AX, ik dacht dat het daar aan lag (stappenmotor), maar de wissel maakte niets uit. De andere AX bleef ook een normaal toerental geven na de wissel.
Op zich is het hoge toerental geen ramp, maar wel vervelend de eerste paar minuten. Het scheelt overigens ook iets in het verbruik.
Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag.
Groeten Martijn
pfffff, denk even na.... vroeger bij carburateurs deed je choken bij koude motor... eerste injectie motoren deden ook zoiets alleen automatisch(tegenwoordig ook nog, maar iets nauwkeuriger)... verhoogd stationair heet dat. Afhankelijk van de temperatuur kan je ecu het toerental tot ongeveer 1500-2500 rpm opgooien.... 

Ax is back
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Rechts van het injectiehuis, als je er voor staat, zitten een aantal vacuumslangen. Joost vertelde me dat ik deze slangen moet controleren. Een van de slangen loopt naar een grijs blokje. Dit grijze blokje heeft twee aansluitingen, en is dus verbonden met een vacuumslang. Moet de tweede aansluiting ook verbonden zijn met een slangetje?
In totaal zitten er 4 slangen op het injectiehuis:
Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:32:56 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Dat onderste ding is de electroklep van de tankontluchting. Dat zorgt ervoor dat de tankdamp niet in de open lucht terecht komt, maar netjes (als het electroklepje open wordt gezet) de inlaat van de motor ingaat.
Is dus iets voor het milieu.
En die MAP sensor oftewel druksensor weet ik niet of hij die wel heeft. Op de 1.1's van '92 kan zowel het oude injectiesysteem als het nieuwe zitten. Als je een DIS bobine hebt, dan heb je het nieuwe type. Dan heb je dus wel een MAP sensor.
Maar wat is trouwens die 'hoge toeren' die je beschrijft? Hij loopt wel iets hoger stationair als ie koud is namelijk.
Uitgaande van een abnormaal hoog toerental:
Het zou zo kunnen zijn dat de motor door een verkeerd signaal van een sensor teveel inspuit en hoger stationair gaat lopen. Als dan na een paar minuutjes de waardes van de lambdasonde meeneemt voor het regelen van de inspuiting zou ie dan weer in kunnen zakken.
Is dus iets voor het milieu.
En die MAP sensor oftewel druksensor weet ik niet of hij die wel heeft. Op de 1.1's van '92 kan zowel het oude injectiesysteem als het nieuwe zitten. Als je een DIS bobine hebt, dan heb je het nieuwe type. Dan heb je dus wel een MAP sensor.
Maar wat is trouwens die 'hoge toeren' die je beschrijft? Hij loopt wel iets hoger stationair als ie koud is namelijk.
Uitgaande van een abnormaal hoog toerental:
Het zou zo kunnen zijn dat de motor door een verkeerd signaal van een sensor teveel inspuit en hoger stationair gaat lopen. Als dan na een paar minuutjes de waardes van de lambdasonde meeneemt voor het regelen van de inspuiting zou ie dan weer in kunnen zakken.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 80
- Joined: SunNov05, 2006 7:28:09 PM
- Location: Etten-Leur
- Contact:
Sleep contact
Dit had ik ook!!!
Bij mij hebben we dit gedaan! omdat mijn injectie systeem was vervangen;
Rechts van je injectie systeem zit een plastic zwart plaatje met 5 boutjes!
Hierachter zitten sleep contacten die je klepstand meten!
eerst moet je met een kraspen even aftekken hoe je kapje staat!
Dan draai je de boutjes net los.
Je start de motor!
Dan kun je het kapje een beetje draaien!
Als de motor loopt! draai je gewoon aan je kapje! beetje bij beetje!
de enekant loopt hij hoger! en de andere kant lager!
Dan stel je hem zo dus zelf af! op het gewenste toerental!
Als je motor afslaat gewoon weer starten! en opnieuw!
ik niet veel werk!
En HEEEEL effectief!
De mijne rijd nu als een zonnetje!
Dus als je t gewenste toerental heb berijkt! draai je de boutjes vast!
Dol, maar dan een slag trug!
Succes!!
Grz Lex
Bij mij hebben we dit gedaan! omdat mijn injectie systeem was vervangen;
Rechts van je injectie systeem zit een plastic zwart plaatje met 5 boutjes!
Hierachter zitten sleep contacten die je klepstand meten!
eerst moet je met een kraspen even aftekken hoe je kapje staat!
Dan draai je de boutjes net los.
Je start de motor!
Dan kun je het kapje een beetje draaien!
Als de motor loopt! draai je gewoon aan je kapje! beetje bij beetje!
de enekant loopt hij hoger! en de andere kant lager!
Dan stel je hem zo dus zelf af! op het gewenste toerental!
Als je motor afslaat gewoon weer starten! en opnieuw!
ik niet veel werk!
En HEEEEL effectief!
De mijne rijd nu als een zonnetje!
Dus als je t gewenste toerental heb berijkt! draai je de boutjes vast!
Dol, maar dan een slag trug!

Succes!!
Grz Lex
In productie! ;p
- Skirtset (Zwart met ronde wielkast)
Nog in ontwikkelling!
- Mistlichten Helder!!!!!
- Licht metalen velgen! (OZ)
- Spoiler (bovenkant) "Wit"
- Kleine Reamstreamer (10cm) "wit"
- Heldere Knipperkapjes (op Frontpaneel)
- Ramen blinderen (achter)
- Skirtset (Zwart met ronde wielkast)
Nog in ontwikkelling!
- Mistlichten Helder!!!!!
- Licht metalen velgen! (OZ)
- Spoiler (bovenkant) "Wit"
- Kleine Reamstreamer (10cm) "wit"
- Heldere Knipperkapjes (op Frontpaneel)
- Ramen blinderen (achter)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Hee Lexie, is mooi dat die van jou kennelijk beter gaat lopen, maar normaal gesproken moet je dus helemaal niet aan die gaskleppositiemeter draaien.
Je motor loopt nu dus armer dan dat ie eerst deed. Zou kunnen dat ze er bij jou al eerder eens aan gedraaid hebben (rijker gezet), maar is iig. geen goed advies voor iedereen
Is nl. niet zonder gevaar om je motor zomaar armer (met minder benzine) te laten lopen. Wordt ie namelijk heter van. Kan dus leiden tot motorschade.
Het is wel grofweg een beetje in te schatten met de kleur van je bougies. Als ze spierwit uitgeslagen zijn, of evt. zelfs stukjes van het porcelein v.d. bougie afgesprongen is, dan loopt ie te arm.
En ik heb van de topicstarter nou nog steeds niet gehoord hoe hoog ie nou stationair loopt.
Kan normaal of abnormaal zijn. Als je net na de start in z'n 2 (met dit weer) zonder gas te geven de auto lekker vaart maakt, dan is het stationairtoerental idd. te hoog.
Je motor loopt nu dus armer dan dat ie eerst deed. Zou kunnen dat ze er bij jou al eerder eens aan gedraaid hebben (rijker gezet), maar is iig. geen goed advies voor iedereen

Is nl. niet zonder gevaar om je motor zomaar armer (met minder benzine) te laten lopen. Wordt ie namelijk heter van. Kan dus leiden tot motorschade.
Het is wel grofweg een beetje in te schatten met de kleur van je bougies. Als ze spierwit uitgeslagen zijn, of evt. zelfs stukjes van het porcelein v.d. bougie afgesprongen is, dan loopt ie te arm.
En ik heb van de topicstarter nou nog steeds niet gehoord hoe hoog ie nou stationair loopt.
Kan normaal of abnormaal zijn. Als je net na de start in z'n 2 (met dit weer) zonder gas te geven de auto lekker vaart maakt, dan is het stationairtoerental idd. te hoog.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Volgens mij is dat dus gewoon hetzelfde ding als wat ik op de foto heb gezet, maar dan een andere (oudere) uitvoering.
En nu kan ik het verkeer hebben hoor, maar volgens mij zit die voorste slang daar niet goeD. Die moet op die slangaansluiting aan de achterkant.
Ik heb het idee dat dat stuk metaal waar die slang nu op zit, nix anders is dan een bevestigingsbout ofsow.
M'goe, 'k heb die versie van klep nog niet eerder in 't echt gezien, dus zeker weten doe ik het niet.
Overigens is het geen reden voor je blok om zo beroerd te lopen, TENZIJ ie valse lucht via die slang binnenkrijgt!
Enieweej, 1 van die slangen gaat naar je injectiehuis, de andere verdwijnt door een gat in de linker zijkant van 't motorruim. Gewoon tankdampafvoer dus.
En nu kan ik het verkeer hebben hoor, maar volgens mij zit die voorste slang daar niet goeD. Die moet op die slangaansluiting aan de achterkant.
Ik heb het idee dat dat stuk metaal waar die slang nu op zit, nix anders is dan een bevestigingsbout ofsow.
M'goe, 'k heb die versie van klep nog niet eerder in 't echt gezien, dus zeker weten doe ik het niet.
Overigens is het geen reden voor je blok om zo beroerd te lopen, TENZIJ ie valse lucht via die slang binnenkrijgt!
Enieweej, 1 van die slangen gaat naar je injectiehuis, de andere verdwijnt door een gat in de linker zijkant van 't motorruim. Gewoon tankdampafvoer dus.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
MNM:
Sorry, maar je zit er een beetje naast. De voorste slang zit niet op een bevestigingsbout aangesloten, het is echt een buisje, en deze loopt niet uit het motorruim maar naar het injectiehuis. De rechterslang loopt naar een UFO-vormig blikken dingetje wat aan de rechterzijde van het blok zit gemonteerd. Het ding wat bij jouw tweede foto staat afgebeeld, die heb ik niet. Het ding op de derde foto is gelijk aan die van mij.
Kan iemand vertellen die wel dit onderdeel heeft, welke slangen er naar toe lopen en waar deze op het blokje zitten gemonteerd. Bedankt.
Sorry, maar je zit er een beetje naast. De voorste slang zit niet op een bevestigingsbout aangesloten, het is echt een buisje, en deze loopt niet uit het motorruim maar naar het injectiehuis. De rechterslang loopt naar een UFO-vormig blikken dingetje wat aan de rechterzijde van het blok zit gemonteerd. Het ding wat bij jouw tweede foto staat afgebeeld, die heb ik niet. Het ding op de derde foto is gelijk aan die van mij.
Kan iemand vertellen die wel dit onderdeel heeft, welke slangen er naar toe lopen en waar deze op het blokje zitten gemonteerd. Bedankt.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Is gewoon aangesloten zoals het hoort.
Slangetje aan de rechterkant moet idd. naar de vacuumvervroeger (UFO) gaan. Achterop zit geen slangetje aangesloten.
trekt ie niet toevallig ergens valse lucht bij inlaatspruitstuk (en dat kan zowel aan de kant van het blok als de kant waar het injectiehuis op zit)?
Zou je kunnen testen met een bus starterspray of remmenreiniger evt.
Dat spuiten op de plaatsen waar ie valse lucht naar binnen zou kunnen trekken.
Als dan het toerental omhoog gaat (door de brandbare damp die ie via het lek naar binnen zuigt) dan weet je of en waar je een lek hebt.
Slangetje aan de rechterkant moet idd. naar de vacuumvervroeger (UFO) gaan. Achterop zit geen slangetje aangesloten.
trekt ie niet toevallig ergens valse lucht bij inlaatspruitstuk (en dat kan zowel aan de kant van het blok als de kant waar het injectiehuis op zit)?
Zou je kunnen testen met een bus starterspray of remmenreiniger evt.
Dat spuiten op de plaatsen waar ie valse lucht naar binnen zou kunnen trekken.
Als dan het toerental omhoog gaat (door de brandbare damp die ie via het lek naar binnen zuigt) dan weet je of en waar je een lek hebt.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Tja, daar heb je wel een punt. Ik was al weer vergeten hoe het nou helemaal zat met je auto.
Vacuumvervroeger kan kapot zijn ja. Dit kun je testen door het slangetje los te halen bij dat electroklepje (het 'blokje' dat je op de foto gezet hebt) en dan eraan te zuigen. Als je weerstand voelt (dus moeite moet doen) dan is het goed.
Is misschien je inlaattemperatuursensor vies? Dat is dat kleine bobbeltje dat in het injectiehuis naast de injector hangt (op forum al wel vaker een plaatje van gepost). Dat ding moet eigenlijk goed in de luchtstroom hangen om 'm goed te laten meten. Als er een hoop oliemeuk op zit, dan verloopt dat allemaal niet zo vlekkeloos.
Vacuumvervroeger kan kapot zijn ja. Dit kun je testen door het slangetje los te halen bij dat electroklepje (het 'blokje' dat je op de foto gezet hebt) en dan eraan te zuigen. Als je weerstand voelt (dus moeite moet doen) dan is het goed.
Is misschien je inlaattemperatuursensor vies? Dat is dat kleine bobbeltje dat in het injectiehuis naast de injector hangt (op forum al wel vaker een plaatje van gepost). Dat ding moet eigenlijk goed in de luchtstroom hangen om 'm goed te laten meten. Als er een hoop oliemeuk op zit, dan verloopt dat allemaal niet zo vlekkeloos.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Ik zal het controleren, maar dan denk ik toch nog eens hardop: waarom zal de sensor anders gaan meten als de motor warm is. Dit bobbeltje zit toch in een koude luchtstroom? Of heb ik dat verkeerd? Je kan het best goed hebben hoor, met die sensor, ik vraag het me enkel af. Ik moet namelijk alles weten als ik ergens mee bezig ben.
(probleem is ff dat de auto hier niet staat, we delen de auto met m'n schoonzus)
(probleem is ff dat de auto hier niet staat, we delen de auto met m'n schoonzus)