Niet starten bij vochtig weer

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Niet starten bij vochtig weer

Post by paulus »

Ja hoor, het regent weer in nederland en de AX krijgt problemen. bij goed vochtig weer wil hij vaak niet starten. na een paar keer geprobeerd te hebben en daarna een paar minuten te wachten start ie wel. Ik denk dat het ergens in de ontsteking zit, klopt dat?

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Er is een spulletje, weet niet meer hoe het heet, wat je op je bougies en stekkers kan spuiten dat zorgt voor beter contact en minder last van vocht.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Verdelerkap + rotortje vervangen. Dat is meestal het grootste euvel als het vochtig is ;) Kost niet veel, en het kan in ieder geval nooit kwaad ze te vervangen.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

sjeesje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: WedApr25, 2007 10:44:11 AM
Location: utrecht

Post by sjeesje »

Radiant wrote:Er is een spulletje, weet niet meer hoe het heet, wat je op je bougies en stekkers kan spuiten dat zorgt voor beter contact en minder last van vocht.


contactspay???

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

TwoTone wrote:Verdelerkap + rotortje vervangen. Dat is meestal het grootste euvel als het vochtig is ;) Kost niet veel, en het kan in ieder geval nooit kwaad ze te vervangen.


Is dit eenvoudig zelf te doen of zit je hier met het op tijd zetten van de ontsteking?

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat is hier niet bij; losdraaien, vastdraaien, klaar :wink:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Ik denk toch dat het niet aan het vocht ligt. Hij start niet of wel, net waar ie zin in heeft of het nu regent of niet.
uitlaat is onlangs vervangen, weet niet of het daar aan ligt?

Toen we hem probeerden te starten hebben we het met aanduwen geprobeert, dit lukte meteen!!

Ra Ra politiepet, wie kan me helpen?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

draait de startmotor wel of blijft 't gewoon stil?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wat je kunt proberen is het volgende:
alleen de bij EERSTE KEER starten het gaspedaal EEN HEEL KLEIN BEETJE intrappen. Zodra 'ie gestart is, meteen loslaten.

Als een AX niet meteen de eerste keer goed oppakt, is de boel vanbinnen dusdanig nat van de benzine, dat 'ie bij binnen een minuut opnieuw proberen sowieso niet zal starten, omdat de bougies nat zijn. In zo'n geval moet je wel een hele dikke vonk hebben om daar doorheen te komen. (En laat nou juist tijdens starten de spanning nu juist een beetje afnemen, door de enorme belasting van de startmotor en het nog lang niet lekker meedoen van de dynamo, waardoor de vonk sowieso al wat minder krachtig is.)

Overigens waren bij bij dezelfde startproblemen opgelost met 4 neije bougies en goeie bougiekabels (met dank aan mijn wijlen eerste Volcane).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

MNM(tm) wrote:Wat je kunt proberen is het volgende:
alleen de bij EERSTE KEER starten het gaspedaal EEN HEEL KLEIN BEETJE intrappen. Zodra 'ie gestart is, meteen loslaten.

Als een AX niet meteen de eerste keer goed oppakt, is de boel vanbinnen dusdanig nat van de benzine, dat 'ie bij binnen een minuut opnieuw proberen sowieso niet zal starten, omdat de bougies nat zijn. In zo'n geval moet je wel een hele dikke vonk hebben om daar doorheen te komen. (En laat nou juist tijdens starten de spanning nu juist een beetje afnemen, door de enorme belasting van de startmotor en het nog lang niet lekker meedoen van de dynamo, waardoor de vonk sowieso al wat minder krachtig is.)

Overigens waren bij bij dezelfde startproblemen opgelost met 4 neije bougies en goeie bougiekabels (met dank aan mijn wijlen eerste Volcane).


Hier zou het misschien wel aan kunnen liggen! Met een beetje pompend gas geven slaat ie in de meeste gevallen aan daarna heeft ie er veelal moeite mee om stationair te draaien.

Wat voor bougies moeten erin. Betreft eeen 1.1 i first uit 1992

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

't Makkelijkste om daar achter te komen is ff je kenteken inkloppen op www.hbase.nl.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

TwoTone wrote:Verdelerkap + rotortje vervangen. Dat is meestal het grootste euvel als het vochtig is ;) Kost niet veel, en het kan in ieder geval nooit kwaad ze te vervangen.
heb je dit nou al wel of niet gedaan?

want aanduwen zet je het rotortje ook in werking :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Joost wrote:
TwoTone wrote:Verdelerkap + rotortje vervangen. Dat is meestal het grootste euvel als het vochtig is ;) Kost niet veel, en het kan in ieder geval nooit kwaad ze te vervangen.
heb je dit nou al wel of niet gedaan?

want aanduwen zet je het rotortje ook in werking :wink:


Nee heb ik nog niet gedaan.
Ben met mijn eigen auto (Fiat Stilo 1.9jtd 140 PK) bezig geweest om beeldscherm en dvd-speler in te bouwen. FF een fototje
Image

nu is de ax aan de beurt.

waar zit de verdelerkap en de rotor precies? en hoe ziet dit eruit?
Ik weet wel waar het allemaal zit maar weet niet goed wat los te schroeven en hoe te werk!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dat oranje ding wat meestal nog in een zwarte "kous" zit.
en de rotor zit daar weer in.
2 schroefjes in de lengterichting van de kop. waar de "5" bougie kabels opzitten.
Image
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Nog steeds niets gedaan aan de AX. Maar van de week is er iemand van de wegenwacht erbij geweest, hij gaaf een paar tikjes op het injectiehuis....en starten maar. Iemand bekend met dit probleem. Kan ik het bovenste zwarte deel gewoon vervangen door de 4 torx schroeven lost te draaien?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

paulus wrote:Nog steeds niets gedaan aan de AX. Maar van de week is er iemand van de wegenwacht erbij geweest, hij gaaf een paar tikjes op het injectiehuis....en starten maar. Iemand bekend met dit probleem. Kan ik het bovenste zwarte deel gewoon vervangen door de 4 torx schroeven lost te draaien?


Voor wat foto's van een gedeeltelijk gedemonteerd injectiehuis KLIK hier maar is.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Henk Bats wrote:
paulus wrote:Nog steeds niets gedaan aan de AX. Maar van de week is er iemand van de wegenwacht erbij geweest, hij gaaf een paar tikjes op het injectiehuis....en starten maar. Iemand bekend met dit probleem. Kan ik het bovenste zwarte deel gewoon vervangen door de 4 torx schroeven lost te draaien?


Voor wat foto's van een gedeeltelijk gedemonteerd injectiehuis KLIK hier maar is.

Groetjes, Henk


Ziet er netjes uit!! Zit er geen pakking tussen die ik moet vervangen?

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Deze week het bovenste zwarte gedeelte van het injectiehuis vervangen ( ? 20,- op de sloop) en weer starten als een zonnetje!!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

paulus wrote:Deze week het bovenste zwarte gedeelte van het injectiehuis vervangen ( ? 20,- op de sloop) en weer starten als een zonnetje!!


Heel mooi dat het weer gefixt is :D

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply