Dieselbak in een GT bouwen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Dieselbak in een GT bouwen

Post by Fieten.s »

hallo mensen,

ik zie veel dat mensen het er over hebben om een dieselbak in een benzine AX te bouwen.

dit gaat niet zo makkelijk als het lijkt.
ik heb zelf een AX GT bj 01-07-1992 een 1360cc met 75 pk, een gewone GT injectie dus.

ik doe met deze GT mee aan de autocross (grasbaan) en ik kwam ook op het idee om een dieselbak in mijn GT te bouwen, vanwege de kortere versnellingen.

toen ik de versnellingsbak achter het blok weg had gehaald en de dieselbak wou gaan passen bleek dat de 2 onderste bevestigingspunten van de dieselbak niet overeen kwamen met de bevestigingspunten aan het blok.

dit heb ik opgelost door zelf 2 dikke metalen platen te maken.

voor de cross vertrouw ik deze 2 platen wel, maar voor dagelijks weggebruik zou ik het afraden

ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, het kan nogal een hoop werk schelen.

Sander Fieten

ps gebruik deze link van funnystories NIET het is een virus dat ik niet wegkrijg

http://cards.funnystories.ru/288100 ;)
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hmmm... :?

Ik had gehoopt op iets universeels... maar hier zit dus weer 'n uitzondering

Hopelijk lukt t wel met mijn dieselbak op 't 1.1iblok :roll:

Sander heb je toevallig de bakcode van dat betreffende dieselbakje?

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

een dieselbak in mijn GT te bouwen, vanwege de kortere versnellingen.
De versnellingen zijn veel langer op een diesel bak.

Een diesel motor gaat maar tot <5000 toren en toch kan die redelijk snelheden halen door de langeren versnellingen...


ps. Ik moet nog antwoorden op je PB over de GT carb ;)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Het verschil in de aansluitingen van de bakhuizen schijnt 'm te zitten in het feit of je een stalen of aluminium onderblok hebt.

Dit heb ik laatst eens gehoord nl. van iemand die een andere bak op een 205 Rallye probeerde te zetten. Paste dus niet door verschil gietijzer-stalen onderblok.

Als je een bak van een ander type auto met TU blok gebruikt, dan moet je ook weer uitkijken voor verschil in de schakelhendels....ook het aantal kan verschillen: 1 of 2

En dan zijn ook nog eens de bakverhoudingen en/of eindreductie gewijzigd bij de verschillende bouwjaren AX. Dat maakt het nog ff wat onduidelijker allemaal :?
Die bakverhoudingen voor de AX staan in de ATH Kluwer. Deze Kluwer kun je op 't forum vinden.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Idd! ik heb ook ooit een versnellingsbak op een GT blok gezet, en dit paste zonder aanpassingen en de ax ging dik 100 in zijn 2 :shock: Helaas nooit goed gekeurd door de rdw maar t moet dus gewoon gaan, ff opletten wat voor blok en wat voor bak je hebt!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dik 100 in de 2 klopt wel met een benzinemotor ja.

mijne doet 40+ in 1, +/- 75 in 2, 115 in 3, 140-150 in 4 en loopt in 5 bij 180 in het maximumtoerental.
getest voor het blok aangepakt is, bij +/- 5000 r/min, nu zou ie 5300 moeten kunnen halen maar vol doortrekken moet ik eigenlijk nog eens proberen.

overigens past een type 2 dieselbak idd probleemloos aan een GIETIJZEREN TU-blok. de nieuwere GT-blokken en GTI-blokken gaat het ook goed mee ivm andere aansluitpunten.
multipointinjectie moet je een stukje voor uitzagen ivm de BDP-sensor.

voor oude TU-blokken heb je een vroege dieselbak nodig ('89), vind er maar eens ??n.

Wat w?l kan is de mantel van je eigen bak overzetten.
(P.S.: Geert, was 't geen GTI/XSI 1.4-blok dat jij in die diesel had?)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

kevin.broke wrote: Wat w?l kan is de mantel van je eigen bak overzetten.
(P.S.: Geert, was 't geen GTI/XSI 1.4-blok dat jij in die diesel had?)
Mantel overzetten..?

is dat net zo eenvoudig als die 2 woorden?

met andere woorden: bouten losdraaien van beide bakken, mantel wisselen, vloeibare pakking ertussen de bouten weer vastdraaien?

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

het maakt idd uit of je een stalen of een alu onderblok hebt

ik weet niet of ik een stalen of een alu onderblok heb
ook weet ik niet of het dieselblok waar de bak vanaf komt staal of alu is
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Post Reply