"Me Bx 1400 blijft een 1400"
maar waarom zullen er veel denken? "er kan makkelijk een 1900 in!"
De redenen:
- 1900 weinig ruimte om te sleutelen
- 1400 TU makkelijk in gebruik (lekker sleutelruimte)
- Bx is een 1400 dus hoeft dus niet omgekeurd te worden (sommige vinden dit onzin en zeggen gooi er gewoon 1900 in.)(ik doe het niet omdat ik het liever op safe speel, al ga ik wel waarschijnlijk boven de 40% heen)(na een ongeval wordt die minder snel op een testbank gezet dan dat de motorgegevens worden gecontroleerd)(verschil tussen 1400 en 1900 zie je meteen)
- 1400 TU is lekker licht dus ik blijf onder de 1000 kg...
- een Golf GTI zal harder balen als die eruit getrokken is door een Bx 1400 dan door een BX GTI
Wat is mijn idee?
Motor:
BX 1400 TU onderblok (ivm hydropomp) (maar waarschijnlijk is mijn K1G blokje niet te gebruiken vanwege de holle zuigers?)
Met daarop een Ax sport of 205 Rally kop met dubbele carbs.
maakt de bak trouwens nog verschil??
205 kop kan niet op een AX had ik al gelezen ivm het schutbord maar bij een Bx heb je meer ruimte dus lijkt me dat dat wel goed moet komen!
Waarom carbs?? (ik heb al een carb motor en ik vind carb gewoon heerlijk rijden en het geluid is stukken mooier)
Met dit motorblok zit ik rond de 100 pk vermoed ik. Dan komt er nog even open lucht filtertje op en een aangepaste uitlaat.
(zou de carb van een peus 205 TC ook passen?) (is ook een dubbele carb van een 205 1400 alleen spruitstuk is heel anders en is een staande carb)
De uitlaat:
- katloos
- dubbele uitlaat (eindstuk)
maar nu de vraag: Ik wil af van dat schuif systeem (Bx 1400) en wil naar een flens koppeling gezien deze veel makkelijker is in gebruik! Kan ik dan een Bx 1900 middendemper pakken? (dan kan ik namelijk altijd nog een middendemper vervanger ertussen gooien als ik dat wil!) Of moet ik er 1 nemen van een ZX 1400?
Dan het volgende over de uitlaat:
Als ik er een midden demper onder heb (bijv Bx 1900) Is het dan nog wel noodzakelijk (om niet te veel herrie te hebben) om een einddemper te monteren? Ik heb namelijk nu ook een einddempervervanger.
zie foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KO6WATN7
Wat wil ik nog weten?
Wat ik graag van de TU specialisten hier


Mischien links naar andere tropics waar ik meer informatie vandaan kan halen?
Ik vermoed dat me Bx dan rond de 100 pk zal hebben en rond de 950 kg.
Met deze gegevens vermoed ik dat de acc van 0 naar 100 rond de 10 sec zal liggen. (krappe 10 sec) dit is dus sneller dan een Bx GTI met kat

Goed laat nu jullie reacties maar horen
