BX 1400 motorisch tunen maar hoe?(wel 1400)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

BX 1400 motorisch tunen maar hoe?(wel 1400)

Post by mcdean »

Waar ik me voorgesteld had gaf ik het al aan:
"Me Bx 1400 blijft een 1400"

maar waarom zullen er veel denken? "er kan makkelijk een 1900 in!"

De redenen:
- 1900 weinig ruimte om te sleutelen
- 1400 TU makkelijk in gebruik (lekker sleutelruimte)
- Bx is een 1400 dus hoeft dus niet omgekeurd te worden (sommige vinden dit onzin en zeggen gooi er gewoon 1900 in.)(ik doe het niet omdat ik het liever op safe speel, al ga ik wel waarschijnlijk boven de 40% heen)(na een ongeval wordt die minder snel op een testbank gezet dan dat de motorgegevens worden gecontroleerd)(verschil tussen 1400 en 1900 zie je meteen)
- 1400 TU is lekker licht dus ik blijf onder de 1000 kg...
- een Golf GTI zal harder balen als die eruit getrokken is door een Bx 1400 dan door een BX GTI

Wat is mijn idee?

Motor:
BX 1400 TU onderblok (ivm hydropomp) (maar waarschijnlijk is mijn K1G blokje niet te gebruiken vanwege de holle zuigers?)
Met daarop een Ax sport of 205 Rally kop met dubbele carbs.

maakt de bak trouwens nog verschil??

205 kop kan niet op een AX had ik al gelezen ivm het schutbord maar bij een Bx heb je meer ruimte dus lijkt me dat dat wel goed moet komen!

Waarom carbs?? (ik heb al een carb motor en ik vind carb gewoon heerlijk rijden en het geluid is stukken mooier)

Met dit motorblok zit ik rond de 100 pk vermoed ik. Dan komt er nog even open lucht filtertje op en een aangepaste uitlaat.

(zou de carb van een peus 205 TC ook passen?) (is ook een dubbele carb van een 205 1400 alleen spruitstuk is heel anders en is een staande carb)

De uitlaat:
- katloos
- dubbele uitlaat (eindstuk)

maar nu de vraag: Ik wil af van dat schuif systeem (Bx 1400) en wil naar een flens koppeling gezien deze veel makkelijker is in gebruik! Kan ik dan een Bx 1900 middendemper pakken? (dan kan ik namelijk altijd nog een middendemper vervanger ertussen gooien als ik dat wil!) Of moet ik er 1 nemen van een ZX 1400?

Dan het volgende over de uitlaat:
Als ik er een midden demper onder heb (bijv Bx 1900) Is het dan nog wel noodzakelijk (om niet te veel herrie te hebben) om een einddemper te monteren? Ik heb namelijk nu ook een einddempervervanger.

zie foto:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KO6WATN7

Wat wil ik nog weten?

Wat ik graag van de TU specialisten hier :wink: 8) wil weten of dit allemaal haalbaar is en waar ik op moet letten!
Mischien links naar andere tropics waar ik meer informatie vandaan kan halen?

Ik vermoed dat me Bx dan rond de 100 pk zal hebben en rond de 950 kg.
Met deze gegevens vermoed ik dat de acc van 0 naar 100 rond de 10 sec zal liggen. (krappe 10 sec) dit is dus sneller dan een Bx GTI met kat :!:

Goed laat nu jullie reacties maar horen :lol:
Last edited by mcdean on ThuApr19, 2007 9:31:21 PM, edited 2 times in total.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

Met dit motorblok zit ik rond de 100 pk vermoed ik
Dit mag je vergeten door compressie die lager is met de 1.4 dan in de 1.3 van een sport/rallye. Als je gewoon de kop van die 205 op je 1.4 zet, gaat jij minder pks hebben dan een 1.3 met de zelfde kop.

Specialisten hier zullen je zeker raad geven om toch aan meer compressie te geraken :wink:

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

Speederdd wrote:
Met dit motorblok zit ik rond de 100 pk vermoed ik
Dit mag je vergeten door compressie die lager is met de 1.4 dan in de 1.3 van een sport/rallye. Als je gewoon de kop van die 205 op je 1.4 zet, gaat jij minder pks hebben dan een 1.3 met de zelfde kop.

Specialisten hier zullen je zeker raad geven om toch aan meer compressie te geraken :wink:
dit lijkt mij makkelijk op de lossen. Gezien de kop los is (in begin) moet die naar mijn mening eerst geflakt worden bij een deskundig bedrijf. (voor montage) daar kan ik hem meer laten vlakken. Als ik dat combineer met een dunne koppakking lijkt me dat de compressie omhoog moet gaan 8)

Alleen is de vraag dan:
- hoeveel moet er van de kop af :lol:
- welke koppakking?
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik denk dat McDean beter eens kan kijken of ie geen TU 1.6 kan ritselen en dan multipoint eraan hangen. Wordt het BiXje nog zuinig ook, en die +/- 35 Nm die je wint op een 1.4 zijn ?rg handig boven de 140...

140 pk aan de krukas is goed te doen met een 1.6 8V en de bovenkant ziet er hetzelfde uit als een 1.4. schroef er een 1.3 rallye bak aan (+/- 4500 r/min bij 120) en je hebt een h?le rappe BX.

Sprak eerder wat gasten die zo'n setup in een 205je hebben, check de site maar eens voor wat resultaten met dat gewicht. www.dcoe.net

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

tja ik heb een 1.6 ook al is overwogen namelijk de 1.6 16V van de saxo :wink:

Maar ik wil het graag een 1400 houden :roll: (tja mensen vinden me raar en daar kan ik ze alleen maar gelijk in geven :lol: )

Dat die zuiniger is maakt me niet zo veel uit... me GT rijd ook met normaal gebruik 1 op 10 8)

Daarnaast heb ik veel meer met een carb dan met injectie :roll:

Me 1400 deed 1 op 14 a 15 maar ik denk dat na de verbouwing het op een 1 op 11 zal komen :roll: (altijd nog zuiniger dan de GT en net zo zuinig en snel als een Bx GTI)
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

Wat ik nog vergeten was te melden als reden voor een 1400 met dubbele carbs.

Mijn 1400 krijgt een complete Bx sport uitbouw. Nu heeft een BX sport ook een dubbele carburateur. Dit wilde ik dus gaarne doorzetten naar me 1400.

Nu weet ik dat een 1.6 onderblok het verschil niet van te zien is met die van een 1400. dus een 1.6 onderblok met een 1.3 kop zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Dan heb ik een BX 1600 sport (light)

Ze noemen namelijk de Bx 1600 TRI ook wel is GTI light (zelfde eigenschappen alleen minder CC) 8) :lol:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Veel werk wat je je op je hals gaat nemen.. kan je dan niet beter voor een gti 16v of zoiets gaan kijken?

Niet dat het geen leuk project is hoor :D MAar lijkt me een stuk simpeler
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Gehecht aan je auto heet dat!


Ik ben ook niet voor niks bezig met 'n 1.1i in m'n 1.0 :wink:

Succes Daan! Je 1400 is t wel waard denk ik, gezien hetgeen wat je er al aan verbouwd heb :)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

het is best veel werk maar als je iet unieks wil 8) :lol:

Een GTI kopen is idd makkelijker maar dan is de lol er meteen af.. daarnaast heb ik dat al vaak overwogen maar ik kan geen afscheid nemen van me 1400 :oops: (Gehecht aan je auto heet dat! :lol: )

en veel werk, veel werk?

AX kop op een ander onderblok zetten is niet veel anders dan de koppakking vervangen. :roll: (maakt mij niet uit welke kop ik er nou op weer terug op zet)

Ik wilde eerste een BX sport motor erin zetten maar dat is pas veel werk :lol: dan moet je ook het complete subframe ombouwen :lol: 8)
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Hoi McDean,

mijn eerste BX was ook een 14, maar dan een TE (de monopoint dus).
Heerlijke auto, destijds van de eerste eigenaar.
2x heen en weer mee naar Spanje geweest en in totaal 3 jaar mee gereden, nooit iets mee gehad.
Later nog een 16TZI waar ik maar een half jaar mee heb gereden.
Inmiddels is Roosje, onze rode 16TGI Break alweer ruim een half jaar geleden verkocht....

Maar... momenteel ben ik dicht bij het punt aangeland dat het budgettair mogelijk gaat worden om Sophi?, onze rode BX 19 GTi 16v MkI, rijdend te gaan krijgen... .

En jouw project...
Ehm... eigenlijk snap ik het niet...
Maar gelukkig is een mening maar een mening.
Het investeren in een 1400 blijft investeren in een 1400, en een 1400 blijft de allersimpelste en laagst gewaardeerde BX.
Ik wil niet zeggen dat mijn keuzes beter zijn ofzo, verre van want ik ben ook maar gewoon gek..., maar ook ik denk dat je dan "beter" op zoek kunt gaan naar iets ?cht bijzonders op BX gebied.
Dan heb ik het trouwens ook niet over een "gewone" GTi, want ook die kun je op elke straathoek voor een habbekrats kopen.
Trouwens, een bijzondere heb jij al... want een GT is zo ongeveer nog zeldzamer dan een Sport... ?n als ik Nard moet geloven is dat qua "gum"-potentie de fijnste.
?ls ik al geld moest stoppen in een BX (en sta dus op het punt dat te gaan doen) dan ging ik voor een GTi 16v (MkI), een Sport of een Digit (een GT met digitaal dashboard dus).

Overigens verwacht ik niet dat je met carburateur aanpassing aan de 100pk gaat komen, daar moet je toch wel wat meer voor doen.
Rond de 85pk lijkt me waarschijnlijker.
Ik weet niet precies wat voor blok je BX heeft qua TU.. als het een K2A of B zou zijn kun je een eind komen omdat die meer toeren kunnen draaien dan de gewone 1360cc exemplaren.
Maar dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk... want er is nooit een "sportieve" BX 14 geweest.
Wel kun je er een snelle nokkenas in gooien, wellicht de carburateur van een AX GT of 105 1.4 GT m?t K&N RC-9150 filter met grote sproeier zoals ik in Nigel heb zitten.
Overigens, heeft de BX niet ook een n?g langere overbrengingsverhouding qua versnellingsbak?
Ach.. het is net als met alle andere zaken... met genoeg geld kun je h??l ver komen!

Nee echt.., als je iets zou moeten pimpen is het je GT... maar dat is dan weer zonde van een heel zeldzame auto....

Moeilijk, moeilijk....


En dan nog dit... als jij in Borculo woont.. zou je dan niet h??l snel beste maatjes met Dibert (Citroville) worden?
Heeft mij andersom bij ReNard al erg geholpen...


Succes!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

2Black wrote:Hoi McDean,
Maar... momenteel ben ik dicht bij het punt aangeland dat het budgettair mogelijk gaat worden om Sophi?, onze rode BX 19 GTi 16v MkI, rijdend te gaan krijgen... .


Sophie heb je toch van simpele ziel gekocht??? (die had ik ook bijna gekocht namelijk :lol:
2Black wrote: En jouw project...
Ehm... eigenlijk snap ik het niet...
Maar gelukkig is een mening maar een mening.
Het investeren in een 1400 blijft investeren in een 1400, en een 1400 blijft de allersimpelste en laagst gewaardeerde BX.


En dat wil ik juist veranderen! ik wil laten zien dat een BX 1400 ook een goede Bx is en ook snel KAN zijn.
2Black wrote: Trouwens, een bijzondere heb jij al... want een GT is zo ongeveer nog zeldzamer dan een Sport... ?n als ik Nard moet geloven is dat qua "gum"-potentie de fijnste.


Ik weet het me BX GT is een heerlijk wagentje voor erbij :lol: nog even en dan is het al een oltimer... maar de GT blijf helemaal orgineel vanwege zijn bijzonderheid. dit betekend niet dat ik hem niet luxer ga uitvoeren : wink:
2Black wrote: Overigens verwacht ik niet dat je met carburateur aanpassing aan de 100pk gaat komen, daar moet je toch wel wat meer voor doen.
Rond de 85pk lijkt me waarschijnlijker.


Daarvoor is dit tropic maar een AX sport heeft er al 95 en gezien ik een zwaarder onderblok ga plaatsen lijkt me dat ik redelijk in de buurt moet kunnen komen. zeker als ik op de zelfde compressie kan komen. (maar daar is dit tropic dus voor meer info. Daarnaast gaat me 1400 niet meer weg. Dus als ik meer Pk`s wil zou ik hem moeten verbouwen :roll: . Me 1400 heeft nu 115 000 km gelopen en zit nog perfect in de lak. Om het bijzondere uit deze 1400 te halen ben ik op moment bezig hem NOG verder uit te bouwen met:
- sport uitbouwe
- pfebo tuning voorbumper
- 16V mk2 achterspoiler
2Black wrote: want er is nooit een "sportieve" BX 14 geweest.


strax hoop ik wel :lol:
2Black wrote: Wel kun je er een snelle nokkenas in gooien, wellicht de carburateur van een AX GT of 105 1.4 GT m?t K&N RC-9150 filter met grote sproeier zoals ik in Nigel heb zitten.


Dit zijn makkelijke ingrepen waarmee ik snel op de 85 pk zou komen alleen met een dubbel carb denk ik dat nog hoger zal zijn.. (alleen ze zijn schaars de AX sport kopjes met carbs)
2Black wrote: En dan nog dit... als jij in Borculo woont.. zou je dan niet h??l snel beste maatjes met Dibert (Citroville) worden?
Heeft mij andersom bij ReNard al erg geholpen...


Hehehe :wink: ik ken Dibert "goed" ik kom er best regelmatig :wink:
Daarnaast heb ik een hele lieve schat van een vriendin. (denk je wat heeft dat er mee te maken?) nou me vriendin heeft een broer. Laat die broer nou net de eigenaar zijn van Duckservice leek :lol:

nog even het laatste:
Ik wil graag met dit tropic jullie mening en jullie advies. advies voor een andere auto is dus niet van toepassing. wel ben ik blij het te horen WAT jullie mening is en dat helpt mij ook met het maken van de keuzes die ik maak :wink: .

mijn idee kwa kosten:
Bx 1400 blok -> gratis met Bx erbij
Ax / 205 kop met carbs -> 350 tot 400 euro
vlakken van de kop -> 100 tot 150 euro (ik heb connecties)
distributieriempje + koppakking + klein grut ... -> 200 euro (je voorziet vaak kleine uitgaven niet)

dus tja dan zit je al snel op 750 euro al met al :roll: is veel maar als je wat wilt :wink:

Daarom graag jullie mening. Tips over andere enkele cabrs met extra toepasingen + vermogen winst zijn dus altijd welkom :wink:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

titel even aangepast....
het is tenslotte een orientatie tropic :wink:

Voorafgaand ik heb een K1G

Tunen van een 1400 blok
- snellere nokkenas -> van welk blok motorblok af te halen?
- andere carb met grotere sproeier -> van welk blok motorblok af te halen?
- open lucht filter
- sport uitlaat (zonder kat, met middendemper en sport einddemper)

totaal hoeveel vermorgen na de bovenstaande veranderingen? (zijn lichte veranderingen naar mijn mening) (weinig kosten)

Ik zag trouwens dat een AX GT uit 88 84 pk heeft? hoe komt dat? :roll:

Duurder geintje:
- Ax sport / 205 RallyE kop + carbs
- kop max laten vlakken
- sport uitlaat (spaggetie, katloos, middendemper, motorfietseindemper)
- openlucht filter

Grote veranderen veel kosten (mischien iets TE)

Tussenweg:
- snellere nokkenas -> van welk blok motorblok af te halen?
- andere carb met grotere sproeier -> van welk blok motorblok af te halen?
- andere bak met snellere verhoudingen? -> van welke Ax?
- bestaande kop laten vlakken+ iets dunnere koppakking voor meer CP
- euro 98 tanken
- open lucht filter
- sport uitlaat (spaggetie, katloos, middendemper, motorfietseindemper)

denk 90 pk? en niet mega veel geld kwijt gezien ik me bestaande blok kan houden die nu pas 115 000 heeft gelopen dus mischein wel de beste mogelijkheid.

de versnellingsbak is niet nodig maar mischien wel sneller (desnoods met de 5de versnelling van een langere bak voor een leuker verbruik op de lange afstanden)

Hoor u!!
:lol:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

mcdean wrote: Ik zag trouwens dat een AX GT uit 88 84 pk heeft? hoe komt dat? :roll:
De AX GT is van half 88 tot half 89 met een tweetraps Solexcarburateur geleverd en met zonder kat.
Half 89 (ongeveer) is Citroën overgegaan op injectie en kat voor de AX, ook voor de GT, waardoor ie 10 pk is kwijtgeraakt.

Van allebei heb ik er nu eentje en dat verschil merk je echt!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

Rio97 wrote:
mcdean wrote: Ik zag trouwens dat een AX GT uit 88 84 pk heeft? hoe komt dat? :roll:
De AX GT is van half 88 tot half 89 met een tweetraps Solexcarburateur geleverd en met zonder kat.
Half 89 (ongeveer) is Citroën overgegaan op injectie en kat voor de AX, ook voor de GT, waardoor ie 10 pk is kwijtgeraakt.

Van allebei heb ik er nu eentje en dat verschil merk je echt!
dus een Carb pakken van een AX GT uit 88 en de kat eronder heen sleuren en ik ben al 10 pk rijker 8)

Mischien dat ik wel begin met zulke "kleine" ingrepen en dan reviseer ik ondertussen me BX SPORT blok wel. :roll:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

mcdean wrote: Hehehe :wink: ik ken Dibert "goed" ik kom er best regelmatig :wink:
Daarnaast heb ik een hele lieve schat van een vriendin. (denk je wat heeft dat er mee te maken?) nou me vriendin heeft een broer. Laat die broer nou net de eigenaar zijn van Duckservice leek :lol:
"Well connected" dus.....

Dan zou ik gewoon om te beginnen Dibert Ketting eens lief aankijken en hem gebruiken om te zien of je niet ergens een K2A of K2B blok kunt vinden voor heel weinig.
Hoewel dat lastig zal zijn want de Rode AX van Killer heeft een blok dat van Bart Ebben vandaan kwam, 3/4 jaar geleden, en dat kostte h??l wat centjes.
De K2A/B is absoluut het begin van wat jij wilt, scheelt gewoon 1500 toeren en brengt je standaard met de 2-traps carburateur op 85 pk.
Voor je huidige blok zie ik niet echt veel tuning-ruimte zonder op grote kosten gejaagd te worden.
Het verschil tussen wat jij hebt en de K2A/B is niet alleen de 2-traps carburateur, maar ook het spruitstruk tussen carb en kop is in een K2A/B al flink geoptimaliseerd en toe mijn kop onlangs werd gereviseerd vond Edo (de reviseur) dat daar weinig winst meer te halen was qua kosten/baten verhouding.

Maar... ze moeten er natuurlijk wel zijn die K2A/B's...
Zal hier eens kijken in het motor-afstel-boekje wat er zoal in welke auto zat.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

McDean...

wat heb jij nu eigenlijk?

een BX 14TE met Kat? de K1G (TU3A) met 65pk@5400tpm ?
dan heb je een Solex 32PBIS A carburateur

een AX GT of TRS kan een K2A (TU3M/S) met 85@6400tpm hebben (80pk met KAT) en een Weber 32-34DRTC carburateur

?f

een K2B(TU3S) met 85@6400tpm met Solex CIS A C/32-34Z1
zat ook in de Peugeot 205 1.4 CT,GT,XT & 309 1.4


leuk wordt het natuurlijk pas bij de 1300blokjes...
meest extreem is dan de Peugeot 205Rallye 1300

met de TU24 motor van 103pk@6800tpm waarop de Weber DCOM X2 carburateur(s) zitten

of de AX Sport dus.. TU 1/2/4 (M4A) van 95pk@6800tpm
met de Solex 40ADDHE carburateur(s)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

2Black wrote: wat heb jij nu eigenlijk?

een BX 14TE met Kat? de K1G (TU3A) met 65pk@5400tpm ?
dan heb je een Solex 32PBIS A carburateur
Tja het is erg vaag wat ik nou percies voor een motor heb.

wat ik WEL weet is dat ik een TU3A motor heb met een weber carb :roll:

welk blok KAN dat zijn? :lol:

Het liefst wil ik een 1600 onderblok met AX of 205 sport kop met dubbele carbs. DAN heb ik iets leuks en unieks! alleen dat kost even wat centen :lol:

Wat mischien voor de kortere termijn wat leuker en verstandiger is zijn kleine ingrepen. (andere carb en nokkenas is een optie maar tja wat kan er dan goed op me BX)

Een open lucht filter + sport uitlaat kan zowiezo al want dat gaat ook op een 1600 TU passen.. (of past een spagettie van een 1400 niet op 1600?)
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

vraagje....

Past een AX gti kop op mijn K1H of K1G (grotere kleppen snellere nokkenas) met een AX GT carb???

dan heb ik wel wat vermogen winst namelijk maar ik heb gehoort als ik een dubbele carb zou monteren op mijn K1H (als ik dat heb) dat ik dan gaten in de zuigers brand) is dat ook het geval met een GTI kop?
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

mcdean wrote:vraagje....

Past een AX gti kop op mijn K1H of K1G (grotere kleppen snellere nokkenas) met een AX GT carb???

dan heb ik wel wat vermogen winst namelijk maar ik heb gehoort als ik een dubbele carb zou monteren op mijn K1H (als ik dat heb) dat ik dan gaten in de zuigers brand) is dat ook het geval met een GTI kop?
laat maar even neit aan de injectoren gedacht :?
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

Je kunt wel de koppen van een GT-injectie en een GT (carb) gebruiken.
Die zijn overigens identiek, op beide past ook het K2A inlaatspruitstuk.
De inlaatkanalen in de kop zijn bij de GT's behoorlijk wat groter dan bij K1G net zoals (waarschijnlijk) de kleppen. Hoe diep de kom is bij een K1G in de zuigers is, weet ik (nog) niet. Wel dat een GT-injectie die
ook kommen heeft in de zuigers. De K2A heeft platte zuigers.

Wat ik mezelf verder afvraag is:
zit er verschil in de krukassen van de K2A/K2B en de K1G/K1H?
Als iemand me dat zou kunnen vertelllen... :)

jeroen

Post Reply