rembegrenzer gangbaar maken
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
rembegrenzer gangbaar maken
Om mijn AXje door de apk keuring te krijgen moet ik volgens de garage de rembegrenzer gangbaar maken....
Maar wat is de rembegrenzer, waar zit ie in de auto(ax 1.1 re 1989) en hoe moet ik deze gangbaar maken?
Alvast bedankt,
Hedzer Durksz
Maar wat is de rembegrenzer, waar zit ie in de auto(ax 1.1 re 1989) en hoe moet ik deze gangbaar maken?
Alvast bedankt,
Hedzer Durksz
(q01z)
ey,
ik neem aan dat ze met die rembekrachtiger de remclinder bedoelen, dus gewoon de remklauw met daarin de cilinders (de klauw die om de schijf heen zit dus) als deze niet echt gangbaar is kan hij wel gaan slepen/piepen.
de uitlaat bestaat meestal uit meerdere delen (downpipe, tussenpijp en einddemper) alleen bij sommige (vroege) axjes bestaat de uitlaat maar uit 2 delen (downpipe/middenpijp en een einddemper) dus dat zou u even kunnen controleren.
mvg,
marc
ey,
ik neem aan dat ze met die rembekrachtiger de remclinder bedoelen, dus gewoon de remklauw met daarin de cilinders (de klauw die om de schijf heen zit dus) als deze niet echt gangbaar is kan hij wel gaan slepen/piepen.
de uitlaat bestaat meestal uit meerdere delen (downpipe, tussenpijp en einddemper) alleen bij sommige (vroege) axjes bestaat de uitlaat maar uit 2 delen (downpipe/middenpijp en een einddemper) dus dat zou u even kunnen controleren.
mvg,
marc
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
Het is niet de rembekrachtiger of remcilinder, anders zou dat er wel staan.
Het is echt een rembegrenzer, maar waar deze zich in de auto bevindt is mij niet duidelijk.... ook hoe ik m gangbaar moet maken is nog een raadsel.
De uitlaat ben ik nu aan het repareren, die moet helemaal worden vervangen. vooraan zat een scheur, en achteraan is het uiteinde er af gevallen.....
Mvg.
Hedzer Durksz
ps. ik ben geen u... ben slechts 17, niet eens volwassen.
Het is echt een rembegrenzer, maar waar deze zich in de auto bevindt is mij niet duidelijk.... ook hoe ik m gangbaar moet maken is nog een raadsel.
De uitlaat ben ik nu aan het repareren, die moet helemaal worden vervangen. vooraan zat een scheur, en achteraan is het uiteinde er af gevallen.....
Mvg.
Hedzer Durksz
ps. ik ben geen u... ben slechts 17, niet eens volwassen.
Uhm oeps ja. Had TTF's post niet goed gelezen maar ik denk dat ie ook die verdeler bedoelde. Kan me overigens moeilijk voorstellen wat er met die begrenzer bedoeld wordt en het zou me niet verbazen als dat ding in die verdeler ingebouwd zit. Of in de klauwen natuurlijk. Of in de remcilinders.
As always, never mind me

As always, never mind me


Kijk uit, een Cactussssss
W'rom zou je ?berhaupt de remdruk begrenzen?
Als de remklauwen al maximaal tegen de schijf zitten, gaan ze echt niet verder als je er meer druk op zet. Automatisch begrenst dus. Trouwens, volgens mij kom je dan eerder in de buurt van ABS.
'k Vind het een vaaG zaakje en ben benieuwd wat er nu eigenlijk bedoeld wordt.
Als de remklauwen al maximaal tegen de schijf zitten, gaan ze echt niet verder als je er meer druk op zet. Automatisch begrenst dus. Trouwens, volgens mij kom je dan eerder in de buurt van ABS.
'k Vind het een vaaG zaakje en ben benieuwd wat er nu eigenlijk bedoeld wordt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

sommige autos zijn uitgerust met een lastafhankelijke remdrukbegrenzer -> deze zorgt er voor als je meer bagage in de auto hebt dat hij dan achter iets harder remt.pcrodent wrote:Uhm oeps ja. Had TTF's post niet goed gelezen maar ik denk dat ie ook die verdeler bedoelde. Kan me overigens moeilijk voorstellen wat er met die begrenzer bedoeld wordt en het zou me niet verbazen als dat ding in die verdeler ingebouwd zit. Of in de klauwen natuurlijk. Of in de remcilinders.
As always, never mind me![]()
Dat ding op de achteras (daar zit ie tot ongeveer '93) is een begrenzer. Die zit er normaal bij elke auto wel een tussen de remleidingen die naar de achterremmen toe gaan of ingebouwd in de rem zelf.
Zaten ze er niet, dan zouden de achterwielen dus eerst (eerder dan de voorwielen) kunnen gaan blokkeren bij hard remmen. Dat zorgt dan weer voor dat de achterkant makkelijk uitbreekt en dan is de auto dus niet meer controleerbaar.
Er zitten klepjes in die zorgen voor de begrenzing. Als dat gecorrodeerd/versleten is, dan gaan ze vastzitten en wordt die begrenzing van de remdruk op de desbetreffende achterrem niet meer geregeld.
Schoonmaken kan misschien nog werken. Leidingen losmaken en WD40 erin spuiten en dat een tijd in laten werken. Daarna ff doorblazen en kijken of het weer werkt.
Kans zit er wel in dat het al zo ver heen is, dat het maar tijdelijk of gewoon helemaal niet werkt. Dus vervangen door eentje die zeker weten goed is en die ook niet te lang gedemonteerd is geweest (als er gewoon lucht bij kan komen, dan corrodeert het nog veel sneller natuurlijk). Die dan eerst ff schoonmaken is natuurlijk ook aan te bevelen voor montage.
Zaten ze er niet, dan zouden de achterwielen dus eerst (eerder dan de voorwielen) kunnen gaan blokkeren bij hard remmen. Dat zorgt dan weer voor dat de achterkant makkelijk uitbreekt en dan is de auto dus niet meer controleerbaar.
Er zitten klepjes in die zorgen voor de begrenzing. Als dat gecorrodeerd/versleten is, dan gaan ze vastzitten en wordt die begrenzing van de remdruk op de desbetreffende achterrem niet meer geregeld.
Schoonmaken kan misschien nog werken. Leidingen losmaken en WD40 erin spuiten en dat een tijd in laten werken. Daarna ff doorblazen en kijken of het weer werkt.
Kans zit er wel in dat het al zo ver heen is, dat het maar tijdelijk of gewoon helemaal niet werkt. Dus vervangen door eentje die zeker weten goed is en die ook niet te lang gedemonteerd is geweest (als er gewoon lucht bij kan komen, dan corrodeert het nog veel sneller natuurlijk). Die dan eerst ff schoonmaken is natuurlijk ook aan te bevelen voor montage.
Ik zou denken dat ie dan juist druk opbouwt, dus dat het er dan niet langzaam uit loopt maar nog iets snellerRio97 wrote:Met een blok hout je rempedaal indrukken

Als je die begrenzer eraf haalt, dan loopt er idd. wat remvloeistof uit. Dat plastic over het remvaatje is een goeie om 'm niet helemaal leeg te laten lopen.
Lees verder ook in een werkplaatshandboek of op de site hoe dat je, als je de begrenzer er weer tussengebouwd hebt, moet ontluchten enzo, want dat moet ook namelijk. Nieuwe remvloeistof moet je dan ook hebben om aan te vullen.
Spuit de ontluchtingsnippels maar alvast in met WD40: die zitten vaak vastgeroest en breken af als je ze los wilt draaien (en dan heb je pas echt ellende).
Door de rem in te trappen, zit het ventieltje van de ontluchting dicht en kan er dus geen lucht in de leidingen komen aka onderdruk.Lucske wrote:Ik zou denken dat ie dan juist druk opbouwt, dus dat het er dan niet langzaam uit loopt maar nog iets snellerRio97 wrote:Met een blok hout je rempedaal indrukken![]()
Overigens ben ik natuurlijk nooit te beroerd om een quote aan te halen:

pcrodent wrote:Je kunt ook je vloeistofreservoir open doen, stuk plastic eroverheen en dan weer dichtdoen. Staat in de Haynes. Bij mij werkte het alleen niet... Nouja, meteen de remvloeistof ververst
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Rio97 wrote: Door de rem in te trappen, zit het ventieltje van de ontluchting dicht en kan er dus geen lucht in de leidingen komen aka onderdruk.
Ik snap wat je bedoelt: Als je de rem ingetrapt laat, dan kan er geen vloeistof vanuit het reservoir (dat ding dat op de hoofdremcilinder zit) de remleidingen in lopen.
De remvloeistof in de leidingen staat wel onder druk dan, dus deze zal er alleen maar harder uit lopen. Maar van bovenaf komt er dan geen lucht bij nee......vanuit onder wel.
Overigens als je het remvloeistofreservoir echt luchtdicht afsluit aan de bovenkant, dan kan het ook niet leegstromen. Als je het niet goed afdicht, dan zul je het weten........dan stroomt alles leeg

Dus ik blijf zeggen: Als je het remvloeistofreservoir aan de bovenkant luchtdicht af weet te sluiten, dan is dit de beste manier.......dan zal er minder vloeistof uit lopen dan in het geval er druk op de leidingen wordt gezet (door ingetrapt houden van de rem).
Uiteindelijk moet je overigens nog steeds ontluchten.........welke van de 2 methodes je ook gebruikt.
Echter, hoe minder lucht in de leiding, hoe makkelijker het ontluchten gaat. Dus ben je er niet zeker van dat je het remvloeistofvaatje luchtdicht weet af te sluiten, gebruik dan pas de methode van de rem ingetrapt houden.