Wat geeft jullie koelwater temperatuur meter aan?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wat geeft jullie koelwater temperatuur meter aan?
Hier even een topic waar iedereen met een koelwatertemp meter kan posten op welke temp dat metertje staat bij laten we zeggen 120 km/h. De reden is dat ik recent mn koelsysteem heb geflushed, nieuwe thermostaat (89graden) de waterpomp ok is en alles is goed ontlucht. Koelsysteem zou dus in orde moeten zijn. Bij mij geeft het metertje bij 120 kmh constant rijden ongeveer 96/97 graden aan. Ik vind dit aan de hoge kant, bij topsnelheid gaat dit richting de 105/106 graden (ik heb trouwens een 1.4i uit 1994). Wat zijn bij jullie de temperaturen, en kan het bijv ook zo zijn dat het metertje ietwat vertekent, ik heb namelijk niet het idee dat standaard mn fan draait op de snelweg.
tnx alvast voor alle input.
tnx alvast voor alle input.
Als je op de snelweg rijdt, heeft die fan achter je radiator sowieso geen enkele toegevoegde waarde.
Mijn wijlen Volcane had trouwens een gemiddelde bedrijfstemp. van rond de 96?C, terwijl mijn huidige Volcane 't prima doet op rond de 60?C 89?C. RaaR, maar waaR.
Mijn wijlen Volcane had trouwens een gemiddelde bedrijfstemp. van rond de 96?C, terwijl mijn huidige Volcane 't prima doet op rond de 60?C 89?C. RaaR, maar waaR.
Last edited by MNM(tm) on FriApr06, 2007 9:28:31 PM, edited 2 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Bij mijn zwarte GT blijft de meter altijd net iets voor het 90?-streepje staan. Eigenlijk altijd, behalve in de file.
Verwarming is ook altijd lekker snel op temperatuur.
Verwarming is ook altijd lekker snel op temperatuur.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

In Nigel staat de meter in principe op of iets over het 80graden streepje.
Ik neem niet aan dat de meter qua temperatuur aanduiding veel te maken heeft met de realiteit maar het zal wel in de buurt zitten.
Het lijkt ook altijd of de fan erg laat aanslaat maar de meter geeft dan ook niet veel aan, een streepje bij 80 en het getal 130 na het rood.
Ergens daartussen in... dus 100/110(??) gaat de fan pas aan, hij werkt wel in ieder geval, dat is nog het belangrijkst.
Ik neem niet aan dat de meter qua temperatuur aanduiding veel te maken heeft met de realiteit maar het zal wel in de buurt zitten.
Het lijkt ook altijd of de fan erg laat aanslaat maar de meter geeft dan ook niet veel aan, een streepje bij 80 en het getal 130 na het rood.
Ergens daartussen in... dus 100/110(??) gaat de fan pas aan, hij werkt wel in ieder geval, dat is nog het belangrijkst.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Ik zat te denken misschien is het nog nuttig om het koelsysteem nog eens goed te reinigen, misschien dat er nog vuil/vettigheid in zit (dit baseer ik op het feit dat de temp bij steeds harder rijden ook steeds hoger wordt, lijkt erop dat het koelsysteem dus niet echt veel reserve heeft). Is er een huis-tuin-en keuken middeltje waarmee ik het goed zou kunnen reinigen bijv? Dan wil ik dat erbij gooien en daarna nog eens netjes afvullen met nieuwe koelvloeitstof. Ik weet dat er professionele reinigers te koop zijn, maar misschien is er een goedkoop alternatief wat net zo goed is?
ps Als meer mensen de temperaturen willen posten graag!
ps Als meer mensen de temperaturen willen posten graag!
Buksie, ik heb voor de zekerheid gisteren nog even een rondje in de GT gescheurt en hij komt inderdaad niet boven de 90 (wat ik dus al zei)
M'n ZX is alleen een ander verhaal, die stijgt door tot 110 en het waarschuwingslampje is ook al een keer gaan branden (120). Ik denk dat er lucht in het systeem zit, zo niet is de pompo gaar, want de rest doet het gewoon.
M'n ZX is alleen een ander verhaal, die stijgt door tot 110 en het waarschuwingslampje is ook al een keer gaan branden (120). Ik denk dat er lucht in het systeem zit, zo niet is de pompo gaar, want de rest doet het gewoon.
80 km/u: 90 graden
100 km/u: 90-95 graden
120 km/u: 100 graden
File of 140+ km/u: 105 graden
En in de file slaat het fannetje natuurlijk braaf aan, maar als je dan gaat rijden zie je 'm verder oplopen: volgens mij ism de werkelijke temperatuur dan net even wat hoger maar omdat het koelwater dan door een hoger toerental beter circuleert loopt ie op. Ik dacht eigenlijk al aan een nieuw waterpompje. Zou dat kunnen na 230d Km
(1.4i tgs)
100 km/u: 90-95 graden
120 km/u: 100 graden
File of 140+ km/u: 105 graden

En in de file slaat het fannetje natuurlijk braaf aan, maar als je dan gaat rijden zie je 'm verder oplopen: volgens mij ism de werkelijke temperatuur dan net even wat hoger maar omdat het koelwater dan door een hoger toerental beter circuleert loopt ie op. Ik dacht eigenlijk al aan een nieuw waterpompje. Zou dat kunnen na 230d Km

(1.4i tgs)
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).
bruce/r wrote:even een dode koe toch nog uit de sloot halen!
mijn temp. zit meestal tussen de 90* en 100*, meestal constante 95*.
en dan brand ook het rode lampje, ik heb een GTI en ik dacht altijd dat als het lampje brande dat de motor dan op bedrijfstemp. was...
klopt dat of zie ik het nou helemaal verkeerd?
idd fout!!
dat is een waarschuwing van een te warme motor
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio