Hallo,
Ik heb een AX 1.1i TGE TypeII uit 1992. Deze AX loopt steeds minder zuinig en neigt naar de 1 op 10 te gaan lopen. Foute boel dus.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Nwe bougies: geen effect
Reset ECU: geen effect
Andere ECU: geen effect
Andere injector: geen effect
Alle contacten ingespoten met contactspray: geen effect
Motor loopt koud erg slecht en krijgt duidelijk veel te veel brandstof. Ook bij een warme motor kun je ruiken dat de auto teveel brandstof krijgt. Ik weet me geen raad meer. Met mijn kennis over de auto kan ik er zelf niet zo veel meer aan doen.
Wil iemand mij in de omgeving van Oss helpen? Ik wil de auto best een paar dagen bij je laten staan, zodat je zelf kunt bepalen wanneer je er naar wilt kijken. Dus ik hoop dat iemand in de omgeving van Oss een oplossing weet. Ik weet dat de garage ook een oplossing is, maar dat is vaak te duur voor een student.
Zuipen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
probeer eens een andere lambdasonde te monteren.. als deze defect is dan gebeuren dit soort taferelen:) (de sonde 'denkt' dan dat hij zuurstof detecteerd en dat er meer brandstof in het mengsel moet..) dan snap je zelf natuurlijk wel dat ie erg gaat zuipen.. mijn alfa 146 had het ook.. die liep toen 1 op 7..


1.1carb 4-bak:)
Zou gewoon naar een garage gaan...
Kost dan wel een paar centjes eventueel maar doorrommelen en zaken vervangen, loshalen en nog geen resultaat hebben is ook niet gratis.
Mijn garage kost zo'n 45p/uur en da's toch niet echt duur als je nagaat wat een ervaren monteur met de nodige apparatuur in een uurtje allemaal kan doorzoeken en meten.
Stel men vindt binnen een uur het probleem en lost het zelfs op heb je dat met een 25?35% lager brandstof verbruik zo weer terugverdiend.
Kost dan wel een paar centjes eventueel maar doorrommelen en zaken vervangen, loshalen en nog geen resultaat hebben is ook niet gratis.
Mijn garage kost zo'n 45p/uur en da's toch niet echt duur als je nagaat wat een ervaren monteur met de nodige apparatuur in een uurtje allemaal kan doorzoeken en meten.
Stel men vindt binnen een uur het probleem en lost het zelfs op heb je dat met een 25?35% lager brandstof verbruik zo weer terugverdiend.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Zelfde geld voor de temperatuursensors in je blok. Trek die ook eens los. Als die sensor kapot is en veel te lage temperaturen doorgeeft gaat ie veel meer inspuiten.
Als je alle sensors lostrekt gaat ie uit van voorgeprogrammeerde waarden. Dan loopt ie dus niet 100%. Maar kun je wel gaan testen.
Temp sensors zit als je voor je auto staat aan de rechterzijkant van je blok. Beetje schuin onder je thermostaat. (thermostaat is dat geval waar de koelslang bovenaan je motor eruit komt).
Als je alle sensors lostrekt gaat ie uit van voorgeprogrammeerde waarden. Dan loopt ie dus niet 100%. Maar kun je wel gaan testen.
Temp sensors zit als je voor je auto staat aan de rechterzijkant van je blok. Beetje schuin onder je thermostaat. (thermostaat is dat geval waar de koelslang bovenaan je motor eruit komt).
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Vreemd, raar maar waar.
Het probleem heeft zich vanzelf opgelost. Mogelijk is de lambasonde smerig geweest en is schoon geraakt door het overmatige benzine verbruik. We zijn dit weekend naar Limburg geweest en hebben dus ook vaak te maken gehad met hoogte verschillen. We hebben zo'n 450 km gereden en daarmee haalde de auto ongeveer 1 op 15,5 over de 450 km. Niet slecht lijkt me. Vooral gezien het feit dat de auto vorige week nog 1 op 10 deed op lange stukken. Ik heb gelijk ook ff injectiereiniger erin gemikt.
Bedankt voor de tips overigens.
Het probleem heeft zich vanzelf opgelost. Mogelijk is de lambasonde smerig geweest en is schoon geraakt door het overmatige benzine verbruik. We zijn dit weekend naar Limburg geweest en hebben dus ook vaak te maken gehad met hoogte verschillen. We hebben zo'n 450 km gereden en daarmee haalde de auto ongeveer 1 op 15,5 over de 450 km. Niet slecht lijkt me. Vooral gezien het feit dat de auto vorige week nog 1 op 10 deed op lange stukken. Ik heb gelijk ook ff injectiereiniger erin gemikt.
Bedankt voor de tips overigens.
Bij mij doet ff lekker schoonbranden op een lang stuk ook altijd goed. Meestal loopt ie dan meteen een stuk beter en een heel klein tikkie zuiniger. Laat je daarmee trouwens niet voor de gek houden, op een lang stuk loopt ie al snel zuiniger omdat je niet optrekt e.d.
In ieder geval mooi dat het zo beter is, mijn ax loopt ook ongeveer 1:15 tegenwoordig. (voordat ik naar alkmaar heb gekard was dat 1:10/11)
In ieder geval mooi dat het zo beter is, mijn ax loopt ook ongeveer 1:15 tegenwoordig. (voordat ik naar alkmaar heb gekard was dat 1:10/11)
AX GTI '91