Toerenteller inbouwen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Toerenteller inbouwen
Zijn er hier mensen die een toerenteller hebben ingebouwd, en kunnen die mensen wat meer tekst en uitleg, evt. foto's geven van dit gebeuren? Vind de howto niet erg duidelijk, en mijn auto moet daar binnenkort aan geloven...
Hulp hierbij van iemand met ervaring is gewenst!
groetjes Sander
Hulp hierbij van iemand met ervaring is gewenst!
groetjes Sander
Bij mij (1.1i type 2 '95, merk tellers = Jaeger) was de toerenteller plug&play. Kwestie van de stekker die op je oude tellerhuis zit eraf, bij de nieuwe erop en werken.
Heb zelf exact hetzelfde tellerhuis als jij hebt overgenomen van Icebyte. Enige struikelblok was bij mij de temperatuurmeter. Die heb ik vervangen voor eentje die zowel het lampje als de meter aan kan sturen.
-edit-
Het makkelijkst is trouwens als je bij het inbouwen je stuur er vanaf haalt. Bout in het midden losdraaien, paar tikken rondom op het stuur en eraf pakken.
Heb zelf exact hetzelfde tellerhuis als jij hebt overgenomen van Icebyte. Enige struikelblok was bij mij de temperatuurmeter. Die heb ik vervangen voor eentje die zowel het lampje als de meter aan kan sturen.
-edit-
Het makkelijkst is trouwens als je bij het inbouwen je stuur er vanaf haalt. Bout in het midden losdraaien, paar tikken rondom op het stuur en eraf pakken.
AX GTI '91
Uhm... bij mij zat alles er al in en ik kon dus gewoon weer inpluggen, maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat dat niet altijd zo is. Ik neem aan dat je dat venzelf merkt als ie het niet doet.
Wat betreft de temp. meter: die zit op/in je blok als je voor de auto staat aan de rechterkant. zie HIER de sensorenfaq voor afbeeldingen enzo. Stekkertje van de sensor af, voorzichtig eruit draaien, een exemplaar die toerenteller en lampje aan kan sturen handvast erin draaien, stekkertje erop.
Sensor kun je uit uit de TU injectieblokken draaien, dus ook uit een ZX enzo. Bij de dealer kost ie nieuw ongeveer 17 euro, op de sloop kostte hij mij niks.
-edit-
er komt niks uit je blok spuiten of lopen als je de sensor eruit draait. Lees ook DIT topic.
Wat betreft de temp. meter: die zit op/in je blok als je voor de auto staat aan de rechterkant. zie HIER de sensorenfaq voor afbeeldingen enzo. Stekkertje van de sensor af, voorzichtig eruit draaien, een exemplaar die toerenteller en lampje aan kan sturen handvast erin draaien, stekkertje erop.
Sensor kun je uit uit de TU injectieblokken draaien, dus ook uit een ZX enzo. Bij de dealer kost ie nieuw ongeveer 17 euro, op de sloop kostte hij mij niks.
-edit-
er komt niks uit je blok spuiten of lopen als je de sensor eruit draait. Lees ook DIT topic.
AX GTI '91
nog een vraagje want ik begrijp het niet helemaal... De stekker voor de toerenteller lag dus al bij je dashboard, maar uiteraard ongebruikt...? aangezien hij eerst een stekker voor de klok had... Die van de toerenteller ligt daar dus extra bij?-Henry- wrote:Uhm... bij mij zat alles er al in en ik kon dus gewoon weer inpluggen, maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat dat niet altijd zo is. Ik neem aan dat je dat venzelf merkt als ie het niet doet.
Plug en play dus?
nog iets, het digi klokje in de toerenteller, werkt die dan ook gelijk? wil ff zoveel mogelijk weten voordat ik er aan ga beginnen! hoop dat je er zoveel mogelijk over kan vertellen...
groetjes Sander
De toerentel informatie word als het goed is al naar je tellerhuis gegeven die doet er alleen niets mee (zo begrijp ik het dan teminste) dus je zet dezelfde stekkers over, (klok krijgt geen info van je auto verder, alleen stroom) en als het goed is zou die dan moeten werken.
Bij mij helaas niet, bij mij alleen op mn startmotor. maar er missen wel meer stekkertjes in mn motorruim dus miss mist er gewoon iets (A)
Bij mij helaas niet, bij mij alleen op mn startmotor. maar er missen wel meer stekkertjes in mn motorruim dus miss mist er gewoon iets (A)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
miss voor een auto die die hele aansluiting niet kent. Welke autos dat dan zijn snap ik verder ook niet hoorPixels66 wrote:waarom wordt er in de howto toerenteller dan zo moeilijk gedaan met solderen en al dat soort gekkigheid?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
dat is inderdaad voor bij een auto die de kabels bij het dash niet heeft
vaak zijn dat de oudere 1.0/1.1 modellen zit niet echt een logica in.
signaal komt vanaf de bombine zegmaar.
Ik heb ooit een how-to gemaakt voor de peugeot 205 welke helemaal geen draaid had zegmaar, is wellicht ook bruikbaar voor de ax het gaat immers om hetzelfde blok (geld voor de verdelerkap versie)
http://www.pug205.nl/index2.php?pid=5&sid=10
vaak zijn dat de oudere 1.0/1.1 modellen zit niet echt een logica in.
signaal komt vanaf de bombine zegmaar.
Ik heb ooit een how-to gemaakt voor de peugeot 205 welke helemaal geen draaid had zegmaar, is wellicht ook bruikbaar voor de ax het gaat immers om hetzelfde blok (geld voor de verdelerkap versie)
http://www.pug205.nl/index2.php?pid=5&sid=10
miss voor een auto die die hele aansluiting niet kent. Welke autos dat dan zijn snap ik verder ook niet hoorPixels66 wrote:waarom wordt er in de howto toerenteller dan zo moeilijk gedaan met solderen en al dat soort gekkigheid?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Plug en play idd, stekkers van je oude tellerhuis af, tellerhuis verwisselen en stekkers er bij de nieuwe weer op. That's allPixels66 wrote:nog een vraagje want ik begrijp het niet helemaal... De stekker voor de toerenteller lag dus al bij je dashboard, maar uiteraard ongebruikt...? aangezien hij eerst een stekker voor de klok had... Die van de toerenteller ligt daar dus extra bij?-Henry- wrote:Uhm... bij mij zat alles er al in en ik kon dus gewoon weer inpluggen, maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat dat niet altijd zo is. Ik neem aan dat je dat venzelf merkt als ie het niet doet.
Plug en play dus?
nog iets, het digi klokje in de toerenteller, werkt die dan ook gelijk? wil ff zoveel mogelijk weten voordat ik er aan ga beginnen! hoop dat je er zoveel mogelijk over kan vertellen...
groetjes Sander
Verder niets, alle bedrading zit hoogstwaarschijnlijk al gewoon op de stekkers die nu op je tellerhuis zitten.
Klokje: Doet het ook meteen dan.
Temperatuurmeter: Kan wezen dat je een andere sensor in je motorblok moet zetten. Vermoedelijk kan de huidige alleen het lampje aansturen en niet de meter. De sensor kun je uit de meeste citroens en peugeots met teorenteller draaien (benzine, injectie). Handvast er bij jezelf weer indraaien. Er komt geen olie/koelwater oid uit je blok zetten. (zie ook sensorenfaq)
Tip:
Als je je tellerhuis verwisseld ff je stuur eraf halen. Bespaart veel tijd en gekloot. Bout losdraaien, paar tikken rondom op het stuur en eraf pakken.
Hoop dat je hier wat aan hebt!
AX GTI '91