Toerenteller inbouwen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Toerenteller inbouwen

Post by Pixels66 »

Zijn er hier mensen die een toerenteller hebben ingebouwd, en kunnen die mensen wat meer tekst en uitleg, evt. foto's geven van dit gebeuren? Vind de howto niet erg duidelijk, en mijn auto moet daar binnenkort aan geloven...

Hulp hierbij van iemand met ervaring is gewenst!

groetjes Sander

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

heel simpel, regel een tellerhuis met een toerenteller van een ax met een dis onstekingsysteem (dus wat je nu ook hebt) en die moet je dan overzetten... dat is het eigenlijk, meer niet.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

En dan maar hopen dat je draden van de toerenteller in je dash zitten!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

En ff opletten welk merk tellerbak je nu hebt, VDO en Jeager passen wel op elkaar maar van er is een kans dat je wat "pootjes" moet weg breken.
Hiermee bedoel ik de pootjes die de stekkers vergrendelen, zonder zitten ze ook wel goed vast hoor :)

Citrosan
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Bij mij (1.1i type 2 '95, merk tellers = Jaeger) was de toerenteller plug&play. Kwestie van de stekker die op je oude tellerhuis zit eraf, bij de nieuwe erop en werken.

Heb zelf exact hetzelfde tellerhuis als jij hebt overgenomen van Icebyte. Enige struikelblok was bij mij de temperatuurmeter. Die heb ik vervangen voor eentje die zowel het lampje als de meter aan kan sturen.

-edit-
Het makkelijkst is trouwens als je bij het inbouwen je stuur er vanaf haalt. Bout in het midden losdraaien, paar tikken rondom op het stuur en eraf pakken.
AX GTI '91

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

maar er ligt dus al een stekker voor de toeren zeg maar???

Dit is nuttige info... mijn teller nu is ook van jeager... dat moet dus gewoon goedkomen!

die temp. meter, hoe heb je dat precies gedaan dan?

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Uhm... bij mij zat alles er al in en ik kon dus gewoon weer inpluggen, maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat dat niet altijd zo is. Ik neem aan dat je dat venzelf merkt als ie het niet doet.

Wat betreft de temp. meter: die zit op/in je blok als je voor de auto staat aan de rechterkant. zie HIER de sensorenfaq voor afbeeldingen enzo. Stekkertje van de sensor af, voorzichtig eruit draaien, een exemplaar die toerenteller en lampje aan kan sturen handvast erin draaien, stekkertje erop.
Sensor kun je uit uit de TU injectieblokken draaien, dus ook uit een ZX enzo. Bij de dealer kost ie nieuw ongeveer 17 euro, op de sloop kostte hij mij niks.

-edit-
er komt niks uit je blok spuiten of lopen als je de sensor eruit draait. Lees ook DIT topic.
AX GTI '91

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

maar kan je ook je eigen kilometerteller over zetten? anders klopt de km stand niet meer...

groetjes sander

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ik heb die van het nieuwe tellerhuis teruggedraaid door de cijfertjes eruit t peuteren en op mijn km-stand te zetten. Dit is wel een tijdrovend, precies en riskant klusje.
Of overzetten mogelijk is weet ik zo niet. Kijk morgen wel ff, heb mijn oude tellerhuis nog los liggen.
AX GTI '91

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Overzetten van de km teller kan uiteraard gewoon, als je het hele ding uit elkaar trekt past dat gewoon.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

-Henry- wrote:Uhm... bij mij zat alles er al in en ik kon dus gewoon weer inpluggen, maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat dat niet altijd zo is. Ik neem aan dat je dat venzelf merkt als ie het niet doet.
nog een vraagje want ik begrijp het niet helemaal... De stekker voor de toerenteller lag dus al bij je dashboard, maar uiteraard ongebruikt...? aangezien hij eerst een stekker voor de klok had... Die van de toerenteller ligt daar dus extra bij?

Plug en play dus?

nog iets, het digi klokje in de toerenteller, werkt die dan ook gelijk? wil ff zoveel mogelijk weten voordat ik er aan ga beginnen! hoop dat je er zoveel mogelijk over kan vertellen...

groetjes Sander

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

De toerentel informatie word als het goed is al naar je tellerhuis gegeven die doet er alleen niets mee (zo begrijp ik het dan teminste) dus je zet dezelfde stekkers over, (klok krijgt geen info van je auto verder, alleen stroom) en als het goed is zou die dan moeten werken.

Bij mij helaas niet, bij mij alleen op mn startmotor. maar er missen wel meer stekkertjes in mn motorruim dus miss mist er gewoon iets (A)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

waarom wordt er in de howto toerenteller dan zo moeilijk gedaan met solderen en al dat soort gekkigheid?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Pixels66 wrote:waarom wordt er in de howto toerenteller dan zo moeilijk gedaan met solderen en al dat soort gekkigheid?
miss voor een auto die die hele aansluiting niet kent. Welke autos dat dan zijn snap ik verder ook niet hoor :wink:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dat is inderdaad voor bij een auto die de kabels bij het dash niet heeft
vaak zijn dat de oudere 1.0/1.1 modellen zit niet echt een logica in.

signaal komt vanaf de bombine zegmaar.

Ik heb ooit een how-to gemaakt voor de peugeot 205 welke helemaal geen draaid had zegmaar, is wellicht ook bruikbaar voor de ax ;) het gaat immers om hetzelfde blok (geld voor de verdelerkap versie)

http://www.pug205.nl/index2.php?pid=5&sid=10

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Pixels66 wrote:waarom wordt er in de howto toerenteller dan zo moeilijk gedaan met solderen en al dat soort gekkigheid?
miss voor een auto die die hele aansluiting niet kent. Welke autos dat dan zijn snap ik verder ook niet hoor :wink:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Pixels66 wrote:
-Henry- wrote:Uhm... bij mij zat alles er al in en ik kon dus gewoon weer inpluggen, maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat dat niet altijd zo is. Ik neem aan dat je dat venzelf merkt als ie het niet doet.
nog een vraagje want ik begrijp het niet helemaal... De stekker voor de toerenteller lag dus al bij je dashboard, maar uiteraard ongebruikt...? aangezien hij eerst een stekker voor de klok had... Die van de toerenteller ligt daar dus extra bij?

Plug en play dus?

nog iets, het digi klokje in de toerenteller, werkt die dan ook gelijk? wil ff zoveel mogelijk weten voordat ik er aan ga beginnen! hoop dat je er zoveel mogelijk over kan vertellen...

groetjes Sander
Plug en play idd, stekkers van je oude tellerhuis af, tellerhuis verwisselen en stekkers er bij de nieuwe weer op. That's all :)
Verder niets, alle bedrading zit hoogstwaarschijnlijk al gewoon op de stekkers die nu op je tellerhuis zitten.

Klokje: Doet het ook meteen dan.

Temperatuurmeter: Kan wezen dat je een andere sensor in je motorblok moet zetten. Vermoedelijk kan de huidige alleen het lampje aansturen en niet de meter. De sensor kun je uit de meeste citroens en peugeots met teorenteller draaien (benzine, injectie). Handvast er bij jezelf weer indraaien. Er komt geen olie/koelwater oid uit je blok zetten. (zie ook sensorenfaq)

Tip:
Als je je tellerhuis verwisseld ff je stuur eraf halen. Bespaart veel tijd en gekloot. Bout losdraaien, paar tikken rondom op het stuur en eraf pakken.

Hoop dat je hier wat aan hebt!
AX GTI '91

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

jes, dat moet goedkomen... Tenzij het bij magneti marelli helemaal anders is geregeld, en de kabels er niet liggen.. zal me niks verbazen bij het gekke Citroën...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ik heb ook magneti marelli......

Maar ja, ik hoorde op de meeting dat het maar net van de stemming van de ax-mensen afhangt wat ze erop zetten, dus je weet nooit......
AX GTI '91

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

heb jij een type 3 dan?

Post Reply