fout zoeken electrische ramen...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
fout zoeken electrische ramen...
Ondanks dat er al een aantal topics over zijn heb ik een paar vragen over mijn ax TGS (5drs), het probleem is dat ik niet handig ben met electriek.
Mijn electrische raam aan bestuurderszijde doet het niet. Rechts wel. De schakelaar van links overzetten naar rechts zorgde ervoor dat geen van beide het meer deed => de schakelaar lijkt me dus kapot. De (werkende) schakelaar van rechts naar links overzetten deed ook niets het => er is dus links meer kapot dan alleen de schakelaar.
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik nu gemakkelijk uitzoeken waar de fout zit? Ik heb het systeem met kabels etc om de ruit te laten zakken, en ik heb dus ook geen idee hoe je gemakkelijk even het elec motortje uit het portier kunt bouwen. Tevens is het lastig om in je eentje met een multimeter het voltage aan het motortje te meten, terwijl je ook nog de schakelaar vd elec ramen moet bedienen
Kortom: wie kan me helder uitleggen hoe ik het raammechanisme kan uitbouwen en hoe ik de fout opspoor. Nog beter en gezelliger: wie heeft er bijv vandaag zin in om er eens naar te kijken?? (woon in rotterdam bij het centraal station)
tnx alvast voor evt reacties!
Mijn electrische raam aan bestuurderszijde doet het niet. Rechts wel. De schakelaar van links overzetten naar rechts zorgde ervoor dat geen van beide het meer deed => de schakelaar lijkt me dus kapot. De (werkende) schakelaar van rechts naar links overzetten deed ook niets het => er is dus links meer kapot dan alleen de schakelaar.
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik nu gemakkelijk uitzoeken waar de fout zit? Ik heb het systeem met kabels etc om de ruit te laten zakken, en ik heb dus ook geen idee hoe je gemakkelijk even het elec motortje uit het portier kunt bouwen. Tevens is het lastig om in je eentje met een multimeter het voltage aan het motortje te meten, terwijl je ook nog de schakelaar vd elec ramen moet bedienen
Kortom: wie kan me helder uitleggen hoe ik het raammechanisme kan uitbouwen en hoe ik de fout opspoor. Nog beter en gezelliger: wie heeft er bijv vandaag zin in om er eens naar te kijken?? (woon in rotterdam bij het centraal station)
tnx alvast voor evt reacties!
uitbouwen is vrij simpel:
- Speakers uit je deur halen
- bekleding eraf (voorzichtig trekken anders breek je de plastic bevestigingen af)
- Raam laten zakken zodat de bevestiging van het raam op de rail voor een gat in de beplating van je deur zit. Als het raam niet werkt deze stap overslaan.
- de drie bouten van je motortje losdraaien (sleutel 10)
- motortje onderin de deur leggen, in de hoek
- bouten van de geleiderail (1 boven, 1 onder) gedeeltjelijk losdraaien
- de twee bouten waarmee het raam op de geleiderail bevestigd is losdraaien (RAAM VASTHOUDEN ivm guillotine-effect)
- Bouten van de geleiderail helemaal losdraaien
- geleiderail + motortje uit de deur halen door een gat.
Helaas is rotterdam wat te ver weg. Loopt naar elke motor een + en een -?? Misschien kun je proberen om er eens gewoon een accu op te zetten. Gewoon polen omwisselen voor omhoog en naar beneden. Doet ie daar niks op is de bedrading niet lekker of het motortje niet goed.
- Speakers uit je deur halen
- bekleding eraf (voorzichtig trekken anders breek je de plastic bevestigingen af)
- Raam laten zakken zodat de bevestiging van het raam op de rail voor een gat in de beplating van je deur zit. Als het raam niet werkt deze stap overslaan.
- de drie bouten van je motortje losdraaien (sleutel 10)
- motortje onderin de deur leggen, in de hoek
- bouten van de geleiderail (1 boven, 1 onder) gedeeltjelijk losdraaien
- de twee bouten waarmee het raam op de geleiderail bevestigd is losdraaien (RAAM VASTHOUDEN ivm guillotine-effect)
- Bouten van de geleiderail helemaal losdraaien
- geleiderail + motortje uit de deur halen door een gat.
Helaas is rotterdam wat te ver weg. Loopt naar elke motor een + en een -?? Misschien kun je proberen om er eens gewoon een accu op te zetten. Gewoon polen omwisselen voor omhoog en naar beneden. Doet ie daar niks op is de bedrading niet lekker of het motortje niet goed.
AX GTI '91
Re: fout zoeken electrische ramen...
Buks wrote:...Nog beter en gezelliger: wie heeft er bijv vandaag zin in om er eens naar te kijken?? (woon in rotterdam bij het centraal station)
tnx alvast voor evt reacties!
Hmmmzzz... als je daar gister nou mee was gekomen.
Woon ongeveer 45 minuten rijden bij je vandaan...
-Henry- wrote:uitbouwen is vrij simpel:
- bekleding eraf (voorzichtig trekken anders breek je de plastic bevestigingen af)
Voorzichtig doen of niet: afbreken doen die kl*te-dingen toch wel...
Last edited by MNM(tm) on SunFeb25, 2007 3:32:55 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Tnx voor jullie reacties, het loshalen vd panelen etc had ik idd al gedaan. Echter wat me niet lukt is dan verder komen, de 3 moertjes haal je eraf, maar dan zit je met een motortje en een systeem met stalen kabels waar ik geen wijs uit kan. Ik zie ook niet zo 1 2 3 een manier om het motortje los te koppelen??
NIET!!
Als je het mechaniek type hebt met die staalkabel, dan kun je er beter niet aan beginnen om de motor daarvan los te maken!
D'r is namelijk ook een mechaniek type met een halve-circel tandwiel. Daarvan kan de motor wel redelijk eenvoudig los.
(Of ben ik nou verkeerD?)
Als je het mechaniek type hebt met die staalkabel, dan kun je er beter niet aan beginnen om de motor daarvan los te maken!
D'r is namelijk ook een mechaniek type met een halve-circel tandwiel. Daarvan kan de motor wel redelijk eenvoudig los.
(Of ben ik nou verkeerD?)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
yes net gedaan, het motortje werkt, ahoewel ook daar aan geprutst is dus of het nog goed werkt is een 2e. Het stekkertje wat op het motortje klikt geeft als je de schakelaar vh raam 1 kant op klikt 8V en de andere kant op 0 V. Het probleem zit em dus in de bedrading. Bij de schakelaar in de cabine hebben de draden wel 12V, wat leiden jullie hieruit af?
Je moet eigenlijk ff op de goeie draden stroom zetten op de plaats waar normaal je schakelaar zit. Ik heb ook al een paar keer een kapotte schakelaar gehad.
Die draden schijnen nog wel eens kapot te gaan omdat ze door je deur heen naar de auto gaan. In dat rubber knieken ze. Waarschijnlijk draadbreuk. Meten is weten. 1 voor 1 die kabels opmeten. Maar goed het zou ook kunnen dat dat er meerdere kopere aders in een draad stuk zijn gegaan. Dat ie nog wel contact heeft met meten. Maar dat er geen vermogen meer doorheen kan.
Die draden schijnen nog wel eens kapot te gaan omdat ze door je deur heen naar de auto gaan. In dat rubber knieken ze. Waarschijnlijk draadbreuk. Meten is weten. 1 voor 1 die kabels opmeten. Maar goed het zou ook kunnen dat dat er meerdere kopere aders in een draad stuk zijn gegaan. Dat ie nog wel contact heeft met meten. Maar dat er geen vermogen meer doorheen kan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Als het aan je bekabeling ligt kun je het best even nieuwe kabeltjes trekken. Draadbreuk op het scharnierpunt van de deur komt idd vaker voor.
Het makkelijkst is om de nieuwe kabels achter de oude aan te trekken door het rubberstukje tussen je deur en chassis, anders is het een flink gekloot en gepruts om de kabels erdoor te krijgen. Probeer ook relatief flexibele kabel te gebruiken. Trouwens, als je het los hebt kun je ook meteen kijken hoe de kabels van je speakers eraan toe zijn. Die waren bij mij aardig aan hun eind.
Het makkelijkst is om de nieuwe kabels achter de oude aan te trekken door het rubberstukje tussen je deur en chassis, anders is het een flink gekloot en gepruts om de kabels erdoor te krijgen. Probeer ook relatief flexibele kabel te gebruiken. Trouwens, als je het los hebt kun je ook meteen kijken hoe de kabels van je speakers eraan toe zijn. Die waren bij mij aardig aan hun eind.
AX GTI '91
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
2 gaan er de naar de motor toe, de overige 3 zijn 2x 12V, en een keer massa als ik me niet vergis, of tis net andersom, maar zoiets is het in ieder geval. Maar de 2 draden gaan naar de motor in de deur, dat is iets waarvan ik wel zeker ben. Als er op die polen vd schakelaar die naar de deur lopen wel spanning staat, dan moet je het probleem in de draden naar de deur, of de motor zoeken.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
IceByte wrote:2 gaan er de naar de motor toe, de overige 3 zijn 2x 12V, en een keer massa als ik me niet vergis, of tis net andersom, maar zoiets is het in ieder geval. Maar de 2 draden gaan naar de motor in de deur, dat is iets waarvan ik wel zeker ben. Als er op die polen vd schakelaar die naar de deur lopen wel spanning staat, dan moet je het probleem in de draden naar de deur, of de motor zoeken.
Buks,
De schakelaars hebben 5 aansluitingen.
Alle aansluitingen hebben een nummer 1 t/m 5 (staan op de steker)
- 1 is verbonden met aansluiting 1 van de motor
- 2 en 4 zijn verbonden met de 12V min (massa)
- 3 is verbonden met de 12V plus (via een relais wat bekrachtigd wordt bij contact aan).
- 5 is verbonden met aansluiting 2 van de motor
Op zich is het een simpel schema, kan er vanavond thuis wel een kopie van maken en even mailen, en als je het niet opgelost krijgt kom bijvoorbeeld a.s. zaterdag even richting Nieuwerkerk ad IJssel kijken we samen even.
Stuur maar even een pb'tje.
Oh ja omschrijving geld alleen voor type 1 en bij type 2 echter alleen het linkerraam, rechts heeft namelijk 2 schakelaars.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Dan zat ik toch bijna goed, heb hier een kabelset los liggen ergens, had ff niet de mogelijkheid om dat op te snorren.
Schema is zo simpel dat het probleem opzoeken zo gedaan is. Staat er op pin3 spanning > stroomaanvoer is goed.
De schakelaar zit zo in elkaar dat bij het indrukken pin 1 of 5 aan massa word gelegd, terwijl de andere aan de 12V wordt gelegd. Er word dus niets anders gedaan dan de polariteit omdraaien voor op en neergaande beweging.
Dus pin3 = 12v bij contact is goed.
Meet de weerstand tussen pin2 en massa van je AX, doe hetzelfde voor pin4, lage weerstand = kabels 2 en 4 ok, bij een draadbreuk zul je een hoge weerstand, of oneindige weerstand meten.
Schakelaar bedienen eerst opgaand, kijken of op pin1 of 5 spanning staat, dan neergaand, kijken of op de andere pin spanning staat, zo ja, is de schakelaar ok.
Als dat allemaal ok is, moet het in de kabel of de motor zitten. Motor is te testen door rechstreeks op een accu even te testen of ie dan wel op en neer gaat door polariteit te wisselen.
Voor type2 met 2 schakelaars is het allemaal niet anders, enige verschil is dat dr 2 schakelaars parallel staan om de ruit aan de andere kant ook te kunnen bedienen vanaf 1 kant.
Schema is zo simpel dat het probleem opzoeken zo gedaan is. Staat er op pin3 spanning > stroomaanvoer is goed.
De schakelaar zit zo in elkaar dat bij het indrukken pin 1 of 5 aan massa word gelegd, terwijl de andere aan de 12V wordt gelegd. Er word dus niets anders gedaan dan de polariteit omdraaien voor op en neergaande beweging.
Dus pin3 = 12v bij contact is goed.
Meet de weerstand tussen pin2 en massa van je AX, doe hetzelfde voor pin4, lage weerstand = kabels 2 en 4 ok, bij een draadbreuk zul je een hoge weerstand, of oneindige weerstand meten.
Schakelaar bedienen eerst opgaand, kijken of op pin1 of 5 spanning staat, dan neergaand, kijken of op de andere pin spanning staat, zo ja, is de schakelaar ok.
Als dat allemaal ok is, moet het in de kabel of de motor zitten. Motor is te testen door rechstreeks op een accu even te testen of ie dan wel op en neer gaat door polariteit te wisselen.
Voor type2 met 2 schakelaars is het allemaal niet anders, enige verschil is dat dr 2 schakelaars parallel staan om de ruit aan de andere kant ook te kunnen bedienen vanaf 1 kant.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
IceByte wrote:..............Voor type2 met 2 schakelaars is het allemaal niet anders, enige verschil is dat dr 2 schakelaars parallel staan om de ruit aan de andere kant ook te kunnen bedienen vanaf 1 kant.
Je weer bijna gelijk alleen staan de twee schakelaar voor de rechterkant niet parallel maar in serie.
Als ze gewoon parallel zouden staan bestaat de mogelijkheid om het raam tegelijk omhoog en naar beneden te sturen met als gevolg sluiting en in het gunstigste geval zekering defect.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Henk Bats wrote:IceByte wrote:..............Voor type2 met 2 schakelaars is het allemaal niet anders, enige verschil is dat dr 2 schakelaars parallel staan om de ruit aan de andere kant ook te kunnen bedienen vanaf 1 kant.
Je weer bijna gelijk alleen staan de twee schakelaar voor de rechterkant niet parallel maar in serie.
Als ze gewoon parallel zouden staan bestaat de mogelijkheid om het raam tegelijk omhoog en naar beneden te sturen met als gevolg sluiting en in het gunstigste geval zekering defect.
Groetjes, Henk
kan ook inderdaad, tis een hele tijd geleden dat ik het heb uitgezocht, en ik had geen schema's er bij toendertijd.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
@ IceByte, we zitten samen wel lekker het topic van Buks vol te spammen h?
Volgens mij heeft Buks afgehaakt ondertussen, of z'n probleem is opgelost.
Groetjes, Henk
Volgens mij heeft Buks afgehaakt ondertussen, of z'n probleem is opgelost.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Henk Bats wrote:@ IceByte, we zitten samen wel lekker het topic van Buks vol te spammen h?
Volgens mij heeft Buks afgehaakt ondertussen, of z'n probleem is opgelost.
Groetjes, Henk
dit is toch allemaal uiterst nuttige info of niet dan?
Kan natuurlijk ook zijn dat hij het allemaal niet meer begrijpt, en daarom zich wijselijk stil houdt