1.3 rallye (tu2j2) upgraden naar 1.6?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
madtraxx
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: WedFeb21, 2007 8:33:31 PM

1.3 rallye (tu2j2) upgraden naar 1.6?

Post by madtraxx »

Allereerst zal ik me even voorstellen (tevens ook in een apart topic)
Mijn naam is Patric en ik rijd een 106 rallye phase 1.
Ik ben redelijk actief op het rallye.nl misschien dat sommigen mij ook wel van daar kennen :)

Ik wil het onderblok van mijn rallye vervangen voor een 1.6 onderblok.
Welk blok moet ik daar precies voor hebben, en waar moet ik rekening mee houden?
Ik heb gehoord dat er hier meerdere mensen al zijn geweest die een soortgelijke conversie hebben uitgevoerd.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Je hebt iig een tu5 onderblok nodig ;) En om alles goed te doen.. een volle portomonee :lol:

Struin het forum maar eens een beetje rond... staan erg veel tips op :)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Re: 1.3 rallye (tu2j2) upgraden naar 1.6?

Post by AXVTS »

Waarom niet meteen naar 1.6 16V ? Daar kan je toch veel meer uithalen dan uit de acht kleppers...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

als onderblok kan je volgens mij een TU5JP of een TU5J2 pakken. Dat zijn een beetje de standaard 1.6 8v blokjes.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

waarvan de TU5JP spotgoedkoop is en overal te vinden...

madtraxx
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: WedFeb21, 2007 8:33:31 PM

Post by madtraxx »

Waarom niet een 16v?
Goede vraag, mis dan denk ik teveel het piekerige karakteristiek van de rallye. Ik houd wel van dat hoogtoerige koppelgebied.

Ben ik er alleen met een onderblok en de bijbehorende pakkingen?
Ik weet dat de ECU genoeg marge heeft om dit met een remap op te lossen.
Maar hoe zit het het met de brandstofdruk. ik heb ergens gelezen dat ik met een brandstofdrukregelaar van een 1.6 TU5J2 moet gaan rijden.

Een 16v. is ook wel verleidelijk maar kost op het moment gewoon te veel.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

madtraxx wrote:Waarom niet een 16v?
Goede vraag, mis dan denk ik teveel het piekerige karakteristiek van de rallye. Ik houd wel van dat hoogtoerige koppelgebied.


16v trekt ook pas bovenin echt door, maar is standaard wat "smoother"
piekt wel opzich bij de 4 -> 7 k

Maar een 8v is in dit geval een stuk goedkoper en makkelijker gezien je alleen een onderblok nodig hebt.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Voor een 8 klappert om te bouwen naar 1.6 is het niet zoveel werk.

Een 16 klappert inbouwen kost je loads of tijd en cash ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

de pomp en brandstofdrukregelaar van de 1.3 moeten dit gewoon kunnen, aangezien ze bij mijn weten niet anders zijn dan op de 1.6...

pomp is volgens mij ook weer dezelfde als die van de 205 1.9 GTI en daar kan je zelfs een 2.0 16V prima op laten lopen...

madtraxx
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: WedFeb21, 2007 8:33:31 PM

Post by madtraxx »

ik dacht ergens te hebben gelezen dat de injectoren precies hetzelfde zijn maar de drukregelaar anders was, gelukkig heb ik een reserve setje van de 1.3 liggen welke toevallig net is gemonteerd.
Zondag ga ik de auto even halen aangezien hier wat dingen aan moest gebeuren, (vreemd stotter probleem) hierna ga ik toch overwegen om er een 1.6 met originele kop (TU5j2) of een 1.3 kop te monteren.
Ik mis namelijk toch net een beetje dat extra koppel wat een 1.6 wel heeft. :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

brandstofdrukregelaar van een 1.3 rallye is 2,5 bar en van een 1.6 3 bar. Ik zou zeggen maak er gebruik van ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ook die van de 1.4 gti is 2.5 bar.. dus :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

:-O

Je leert nog dagelijks nieuwe dingen :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Post Reply