Raar geluid op snelweg bij gas los

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Raar geluid op snelweg bij gas los

Post by WouterL »

De laatste tijd hoor ik als ik op de snelweg van het gas ga een raar geluid. Lijkt een soort gezoem, of heel snel getik te zijn en is vrij hard.

Ik hoor het alleen als ik bij snelheden tussen de 120 en 110, als ik ineens van het gas ga. Bij geleidelijk van gas gaan is het veel minder.

Het lijkt van rechtsvoor te komen.


Verder merk of hoor ik helemaal niets bijzonders aan de auto.


Er komt alleen af en toe een raar geluid voor bij het achteruit uitparkeren:
Als ik een bocht naar links maak, maximale of bijna maximale stuuruitslag heb en de koppeling redelijk ver op laat komen hoor ik ook een soort van getik. Dit lijkt ook van rechtsvoor te komen. Als ik rustig rij hoor ik het niet, bij iets hogere snelheid wel.

Iemand enig idee wat het is?

Assen zijn van de herfst vervangen en tikken verder niet e.d.

Misschien wiellager?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zijn het gereviseerde assen? Die zijn namelijk ook niet heilig en willen nog wel eens net zo hard, of soms zelfs nog harder tikken uit de homokineten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

wiellager kan je enigzins controleren door op te krikken en te kijken of er speling zit op je velg. (bij de band pakken en heen en weer bewegen)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Controleer dan ook meteen of de aandrijfas-hoesje niet lek zijn.
Dat maakte bij mij een hees zoemend geluid voor het tikken begon.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Wiellager kun je ook controleren door auto op te krikken en het wiel heel snel rond te draaien. Als je dan een zoef-zoef-zoef geluid hoort kan dat heel goed je wiellager zijn.
Heb 't al 2x gehad, 1x met de AX en 1x met de eend... Bij de AX dacht de garage ook eerst aan een aandrijfas, bleek ??n roestig kogeltje te zijn.
Kijk uit, een Cactussssss

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Heb een tijd wat minder gereden .. maar het geluid begint erger te worden. Het is vrij hard en zou het nog het beste kunnen beschrijven als iets wat nogal aanloopt of een of een hard, snel geratel.

Ik hoor het nu niet alleen meer op de snelweg, maar bijna altijd als er op de motor afgeremd wordt. Vooral als ik bij een wat hoger toerental mijn gas loslaat.

* Als ik bijvoorbeeld met 60km/h in zijn 3 het gas los laat hoor ik het, maar als ik met 60 in zijn 4 rij en het gas loslaat hoor ik niets.

* Als ik de koppeling in trap is het meteen verdwenen

* Zodra ik het gas ook maar weer een fractie aanraak is het geluid ook meteen weg

* Als de auto stilstaat hoor ik niets (als ik in z?n vrij gasgeef en loslaat)

* Aan de assen merk/hoor/voel ik zowel bij het optrekken als afremmen helemaal niets bijzonders.

Toen ik een paar maanden geleden aan het voorwiel voelde/draaide merkte ik niets bijzonders..

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

ik heb precies hetzelfde!
maar bij mij hoor ik wat aanlopen inderdaad als ik in zn vrij de koppeling oplaat komen, druk ik m wee rin is het meteen weg...

ik heb een GTI, zou het dan wellicht de koppelplaat kunnen zijn, of iets met de koppeling in ieder geval?
Image

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

ik vind het best wel een aandrijf as iets hoor al ik de klacht zo hoor..
als er een afremmende kracht op de homokineetkoppeling staat maakt ie herrie.. als je die kracht weghaalt (koppeling intrappen..), of de krachten omdraait (gas geven..) dan is het ineens weg.. ik zeg: aandrijfas slecht..
Image
1.1carb 4-bak:)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Yup, mijn gedachte gaat daar ook vrij sterk naar uit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

dat klinkt vrij bagger, waarschijnlijk ook erg duur om te laten fixen?...
Image

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ja, daar heb ik ook aan gedacht .. maar het vreemde is dat ik in bochten niets bijzonders hoor en dat het geluid veeeeel sneller gaat dan het getik van aandrijfassen die versleten zijn. Het is meer een soort gezoem.

Bovendien is de belasting van de as bij het afremmen op de motor natuurlijk een stuk minder dan bij het optrekken.

De assen die eronder zitten zijn assen van Technique Digital .. 1e set was niet goed (begon al direct geluid te maken), waarna ze me een nieuwe set gegeven hebben. Op zich heb ik hier nooit iets bijzonders aan gemerkt/gehoord. (assen zitten er een half jaar / 7000km onder)

In tegenstelling tot bruce/r gebeurd het bij mij niet bij het terugschakelen, maar als ik gewoon van het gas ga. Ik hoor het geluid ook lang niet altijd. Het lijkt erger te zijn als alles goed warm is. Het lijkt erger te zijn als de auto zwaarder beladen is. En ook hoor ik het soms heel even heel kort tijdens het opschakelen (alleen als de motor warm is).

Kan een wiellager zoveel kabaal maken?

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Beetje resonerende zoem?
Heb ik ook alleen dan niet zo heel erg hard (nou ja, iets minder dan motorgeluid) en nooit getik. Ook alleen bij 100-120 (en soms even erna als je snelheid afneemt en je gaat remmen voor een stoplicht in zn 5). Volgens mij altijd zelfs ook alleen in z'n 5.
Heb dr eigenlijk nooit aandacht aan besteed, en dat het wel normaal was. Ik zal eens proberen of het bij mij ook weg is als ik mn koppeling in trap.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

bruce/r wrote:ik heb precies hetzelfde!
maar bij mij hoor ik wat aanlopen inderdaad als ik in zn vrij de koppeling oplaat komen, druk ik m wee rin is het meteen weg...

ik heb een GTI, zou het dan wellicht de koppelplaat kunnen zijn, of iets met de koppeling in ieder geval?


Ik hoor ijn druklagertje soms wat lawaai maken, deed ie zowel voor de nieuwe platen + druklager als daarna, dus ik maak me dr niet druk om, heeft ie al zolang ik de AX heb, en das al een kleine 5 jaar inmiddels, nieuwe platen zijn dr een aantal maanden geleden in gekomen.

Als ik de verhalen van WouterL hoor zou ik het toch in de aandrijving ergens zoeken, de vraag is echter waar, klinkt wel als een asje dat probleempjes geeft.

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

kan dit heel erg veel kwaad op lange termijn..?
ik heb namelijk altijd het gevoel alsof op elk moment het ding ermee gaat kappen... maarja ik ben pas 19 dus jah :roll: :roll: (maak me gewoon heel erg veel zorgen om mijn lieve geerfde GTI'tje :wink: )
Image

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Zo, goed nieuws, mijn probleem is opgelost!!!

Was net bij de garage om een afspraak te maken voor APK .. maar het was rustig, dus ze hebben het meteen even gedaan. Omdat het toch rustig was ben ik even een stukje met de keurmeester gaan rijden om hem het geluid te laten horen ... en het bleek de uitlaat te zijn die heel dicht tegen de bumper zat. Zodra ik bij hogere toerentallen van het gas ging kantelde het blok en de uitlaat een heel klein beetje, waardoor hij er op dat moment helemaal tegenaan kwam. Dus hij heeft de uitlaat net een stukje opgeschoven ... en voila .. geluid weg!!!

Als het geluid terugkomt haal ik gewoon een heel klein randje van de bumper. Hij raakt hem namelijk helemaal aan de onderkant, op het randje van een paar cm wat naar binnengebogen zit ... daar zie je toch niets van!

Waren alle problemen uiteindelijk maar zo eenvoudig :lol:

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Oja, en ook meteen weer nieuwe APK!!! (zonder enig probleem)

Post Reply