motor valt uit tijdens rijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
stepje1
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: SatDec09, 2006 3:35:43 PM

motor valt uit tijdens rijden

Post by stepje1 »

Hoi,

Ik reed twee dagen geleden op de dreef en tijdens het rijden (70 km/pu)viel ineens m`n motor uit. Dus ik had m`n auto aan de kant van de weg gezet, en gelukkig was er een man zo aardig om mij even naar een wat veiliger stukje te slepen.
De eerste tien minuten deed hij helemaal niks, ook niet bij starten. Geen geluid, niks. Daarna zonder dat we er iets aan gedaan hadden starte hij ineens weer. Wie weet wat dat kan zijn?
Ik heb normaal nooit startproblemen, hij start altijd in 1 keer.
Ook vandaag weer zonder problemen een stukje gereden.
Wie heeft een idee hierover of een advies?
Alvast bedankt!

Groetjes Stephanie

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

mASSA

Post by MrBBQ »

HE,

Misschien heb je een massa probleem !!
Kijk even bij of massakabel van af accu (klein kabeltje) goed vast zit en of er geen corrosie op je kabel zit !( effe schoonmaken)

gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Misschien een kabelbreuk of vervuilde stekker. Boven je versnellingsbak zit een berg draden waar je eens naar kan kijken
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Klinkt als een slecht contact, ergens. Kabelbreuk zou kunnen, is ook een vorm van slecht contact, net als een slechte massaverbinding.

Hoorde je echt helemaal geen geluid bij het starten? Niks van de startmotor? Ook geen brommetje van de brandstofpomp, en ook geen tikken uit de startrelais? Dan is naast een stel massa-aansluitingen (en dan specifiek die van de ECU, en dan nog de massa-aansluiting onder je dashboard en de twee massa-aansluitingen onder de accu: 1 op de bak en 1 op de koets) je contactslot hoofdverdachte, denk ik. Als tenminste de klem op de minpool van je accu goed vastzit en goed contact maakt (liep je klokje nog, deed de diverse verlichting 't nog? En je radio?). Want als er helemaal niks werkt, dan is het een probleem dat of helemaal voorin het proces zit, of helemaal aan het einde (dus voor alle vertakkingen of nadat alles weer bij elkaar komt). Ook voor een kabelbreuk kan je dan gericht zoeken. Alle stekkertjes en contactjes die je kan vinden schoonmaken en even inspuiten (spuitvaseline of contactspray) is altijd goed. Maar of je er je probleem mee oplost is niet zeker.

Als je bij het (tevergeefse) starten toch nog wel iets aan geluidjes kreeg, dan kan het van alles zijn, afhankelijk van wat er dan wel en niet werkte. Maar daar moet je dan even wat meer over schrijven. Ook info over je auto helpt (injectie of carb, bouwjaar, km-stand en zo).

Moeilijkheidje: als je je niet meer goed herinnert wat er aan de hand was, kun je het pas weer nagaan als het zich weer voordoet. Dan zou je met een multimeter gericht wat zaken kunnen uitsluiten.

stepje1
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: SatDec09, 2006 3:35:43 PM

Post by stepje1 »

Hoi,

Bedankt voor alle antwoorden!
Of ik helemaal niks tijdens het starten hoorde weet ik niet zeker, heb er eigenlijk ook niet zo op gelet op dat moment. Ben een beetje een leek op dit gebied, dus vandaar. Als ik contact maakte gingen wel alle lampjes branden en de radio aan.
Ik heb net weer even met m`n auto gereden en weer helemaal geen problemen gehad. Maar ik zal er in ieder geval even naar laten kijken, kijken of er iets gevonden kan worden.

Groetjes Stephanie

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Naast een eventueel massa probleem kunnen ook de stekkers onder het luchtfilter voor problemen zorgen. Even schoonmaken en weer proberen.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Goed opletten dus als 't weer gebeurt.

Er naar laten kijken terwijl het probleem niet speelt, levert je waarschijnlijk niet veel op (behalve een minder gevulde portemonnee). In het slechtste geval krijg je een dikke rekening en wordt er niets verholpen. In een beter geval zijn de belangrijkste contacten schoongemaakt, zonder dat je weet of daar nu het probleem zat, en valt de rekening mee. In het beste geval levert uitlezen van de ECU nog wat informatie op. Dat kan je zelf (staat hier wel ergens op het forum), anders moet je naar de dealer. Als het meezit doet-ie het gratis, maar hij kan er ook 15-25 euro voor rekenen. Weet je nog of het lampje van het motormanagement is gaan branden op een ander moment dan de controle bij het op contact zetten (want dan moet-ie branden, en kort na starten weer uitgaan)? Als dat lampje niet heeft gebrand, zijn er geen foutcodes geregistreerd, anders wel.

Post Reply