om hoeveel KM of jaar de Tandriem vervangen ??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

om hoeveel KM of jaar de Tandriem vervangen ??

Post by djverhulst »

Vraag om de hoeveel km moet de tandriem v,v worden ??
En dan neem ik aan met spanrol ??

1.1i ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Re: om hoeveel KM of jaar de Tandriem vervangen ??

Post by arnie »

djverhulst wrote:Vraag om de hoeveel km moet de tandriem v,v worden ??
En dan neem ik aan met spanrol ??

1.1i ??


om de 80.000 km toch? En inderdaad met je spanrol en waterpomp :wink:
Freude am Fahren.

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Tandriem is distributieriem neem ik aan. elk autobedrijf denkt hier anders over. Dit is nogal een twistpunt. Bij ik meende Fiat houden ze over het algemeen 60.000 aan. Bij citroen hanteren ze ook 100.000 en zelfs 120.000. Ik zelf geef de voorkeur aan 80.000 km.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

first wrote:Tandriem is distributieriem neem ik aan. elk autobedrijf denkt hier anders over. Dit is nogal een twistpunt. Bij ik meende Fiat houden ze over het algemeen 60.000 aan. Bij Citroën hanteren ze ook 100.000 en zelfs 120.000. Ik zelf geef de voorkeur aan 80.000 km.


ieder merk geeft zijn eigen voorschriften ,,, dat is logisch

en 80.000 lijkt me vrij normaal ,,, sommige merken moet eerder omdat de kans dat ze knappen erg groot is .....

Die waterpomp systeem opel ???

Wat vraagt een dealer hier voor een tandriem en waterpomp en spanrol ?
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »


Wat vraagt een dealer hier voor een tandriem en waterpomp en spanrol ?


Pfjoe, 40 euro voor een setje ofzo...
Freude am Fahren.

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

arnie wrote:

Wat vraagt een dealer hier voor een tandriem en waterpomp en spanrol ?


Pfjoe, 40 euro voor een setje ofzo...



? 40 ?? lijkt me amper genoeg voor de riem alleen ,,, maar wat zou het loon zijn ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

djverhulst wrote:
arnie wrote:

Wat vraagt een dealer hier voor een tandriem en waterpomp en spanrol ?


Pfjoe, 40 euro voor een setje ofzo...



? 40 ?? lijkt me amper genoeg voor de riem alleen ,,, maar wat zou het loon zijn ??


Ik heb net mijn bonnetje vd dealer opgezocht. 33,01 euro voor distributie setje. Is wel met 25% korting. Ik heb alles zelf gedaan en dat is heel goed te doen.
Freude am Fahren.

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

arnie wrote:
djverhulst wrote:
arnie wrote:

Wat vraagt een dealer hier voor een tandriem en waterpomp en spanrol ?


Pfjoe, 40 euro voor een setje ofzo...



? 40 ?? lijkt me amper genoeg voor de riem alleen ,,, maar wat zou het loon zijn ??


Ik heb net mijn bonnetje vd dealer opgezocht. 33,01 euro voor distributie setje. Is wel met 25% korting. Ik heb alles zelf gedaan en dat is heel goed te doen.


ik weet dat merken als een BMW en Ford heel gevoelig waren voor de juiste spanning tandriem

heb wel riempjes v.v bij Opel en VW ,, en ford en bmw , toyota m daihatsu ,,, maar hoe kritisch is Citroen ??
Is op het lossende deel in het midden kunnen draaien genoeg ??
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

driem setjes zijn toch zonder pomp :wink:

maar goed 80dkm en/of 6 jaar
en afhankelijk van zijn inspanning

jup die draaiing is genoeg. best een appeltje eitje verhaal inmiddels om te doen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Voor de spanrol heb je een hefboompje. Als hier 2 kg aanhangt moet hij genoeg gespannen zijn. Uiteraard nog ff paar keer draaien en naspannen.
Freude am Fahren.

djverhulst
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunNov26, 2006 12:26:26 PM
Location: Almelo
Contact:

Post by djverhulst »

arnie wrote:Voor de spanrol heb je een hefboompje. Als hier 2 kg aanhangt moet hij genoeg gespannen zijn. Uiteraard nog ff paar keer draaien en naspannen.


is daar wel ruimte voor ??
en 2 kg is best wat dacht ik ......

een oude riem is wat uitgelubbert denk ik ,, anders kan je die als reverentie nemen ,, desnoots met een stift een merk teken maken....
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
http://www.verhulst.tweakdsl.nl/homepag ... /index.htm
Toeval is de God van de gene die er geen hebben

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

inprincipe heb je geen merktekens nodig.

overigens is het volgens de haynes 60dz km of 6jaar..
ik hou bij mn rooie +- 10dz aan, maar dat is omdat mn kop er dan weer af moet ;)


voor het monteren;
in je vliegwiel en cilidnerkop zitten gaten voor blokkeerpennen, als je je vliegwiel en nokkenas op die manier blokkeert, dan kan je je riem makkelijk monteren.
volgens mij staat er in de haynes zelfs hoeveel tandjes er tussen de verschillende poulies moeten zitten, maar dat zal ik z even opzoeken.

als je trouwens geen hefboom hebt (idee is een hefboompje met touwtje en dan een 2l fles cola met water onder de auto ofzo), kan je ook een boutje pakken en daar met een combinatietang aan trekken totdat de riem op spanning staat, maar dit moet je dan daarna nog wel ff door de citroendealer laten controleren EN je moet wetn wat je doet!

maar ik zal even opzoeken wat er in de haynes staat..
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

helaas staat het er voor de AX niet in, ook wel logisch omdat je geen standaard merktekens op je poulies hebt.. wat het leven trwns wel erg zou vergemakkelijken
Image

Post Reply