Mijn AX GT Volcane van het bwjr , 1990 heeft het dit weekend laten afweten.
Ik reed op de autosnelweg tegen vlot tempo en plots hield de motor in en viel zelfs uit.
Na 10 minuten aan de kant te staan startte hij wel terug maar startte moeizamer .
De motor draait nu maar met een duidelijk 'getik' en stoomt nogal erg.
De laatste 2 weken verbruikte hij redelijk wat olie tegenover normaal ,
Als hij nu draait lijkt het alsof hij uitlaatgassen langs de inlaat terug naar buiten blaast. Ik heb het darmpje van de carterontluchting naar de luchtfilter losgekoppeld en al die ( 'stoom/uitlaatgassen?') kwamen duidelijk daaruit ( van in het kleppendeksel)....
Ik heb het kleppendeksel gedemonteerd en toen bleken al deze gassen van beneden in het motorblok te komen (langs de oliekanaaltjes),
Als ik dan in het ?n? kanaal blies kwamen er abnormaal veel gassen uit het andere kanaal naar boven toe.
Heeft iemand hier AUB ervaring mee of kan iemand me zeggen wat er stuk gegaan is of wat er al uitgesloten is?....
voor ik verdere kosten doe,
Allesziens Bedankt,
M.v.g.
Tikkende motor , hulp gevraagd
Moderators: denny, vtspower, webmasters
euhmm
het spijt me dat ik dit moet zeggen maar ik vrees dat je motorblok ernstige problemen heeft.
zoals je het omschrijft klinkt het alsof je distributrieriem gesneuvelt is en meestal is dat redelijk einde motor.
hij loopt nog wel zoals je beschrijft, maar hij klopt niet helemaal als hij zo rateld.
Ik weet niet heoveel vestand je hebt vd motor, maar als je even opzoekt op het forum hoe je bij je distributieriem kan, dan kan je misschien kijken of hier wat stuk is, aangezien hij nog wel loopt zal je distributieriem niet gebroken zijn, maar alleen verschoven.
je auto rateld/tikt, wat duidt op het rammen van de kleppen op je zuigers, daar worden ze krom van dus dat is NIET goed!
je doet er erg verstandig aan om de auto niet meer te gebruiken totdat je zeker weet wat het probleem is, aangezien je het er niet beter op maakt.
misschien valt het allemaal mee, maar ik vrees dat jouw 1e kerstdag aardig opgevrolijkt moet worden!
marc, een ervaringsdeskundige
het spijt me dat ik dit moet zeggen maar ik vrees dat je motorblok ernstige problemen heeft.
zoals je het omschrijft klinkt het alsof je distributrieriem gesneuvelt is en meestal is dat redelijk einde motor.
hij loopt nog wel zoals je beschrijft, maar hij klopt niet helemaal als hij zo rateld.
Ik weet niet heoveel vestand je hebt vd motor, maar als je even opzoekt op het forum hoe je bij je distributieriem kan, dan kan je misschien kijken of hier wat stuk is, aangezien hij nog wel loopt zal je distributieriem niet gebroken zijn, maar alleen verschoven.
je auto rateld/tikt, wat duidt op het rammen van de kleppen op je zuigers, daar worden ze krom van dus dat is NIET goed!
je doet er erg verstandig aan om de auto niet meer te gebruiken totdat je zeker weet wat het probleem is, aangezien je het er niet beter op maakt.
misschien valt het allemaal mee, maar ik vrees dat jouw 1e kerstdag aardig opgevrolijkt moet worden!
marc, een ervaringsdeskundige
Oef! Slecht nieuws
Er kan van alles mis zijn ,als een motor tikt.
Zoals Marc al omschrijft, zou de distributie versprongen kunnen zijn..
Maar dan blijft het vreemd dat hij ineens afslaat, en het later weer doet.
Het zou ook goed kunnen, aangezien het ineens hogere olieverbruik en "stomen" dat er bijv. een krukaslager kapot is gelopen, een zuigerveer is gebroken of wat dan ook.
Door het "roken" vanuit de oliekanalen , kan het ook wijzen po een kapotte zuigerveer. Daardoor blaast de motor de compressiedruk in het carter waardoor hij gaat blazen. En zuigt hij weer olie terug naar boven, waardoor je een hoog olieverbruik krijgt.
Sterkte!
Er kan van alles mis zijn ,als een motor tikt.
Zoals Marc al omschrijft, zou de distributie versprongen kunnen zijn..
Maar dan blijft het vreemd dat hij ineens afslaat, en het later weer doet.
Het zou ook goed kunnen, aangezien het ineens hogere olieverbruik en "stomen" dat er bijv. een krukaslager kapot is gelopen, een zuigerveer is gebroken of wat dan ook.
Door het "roken" vanuit de oliekanalen , kan het ook wijzen po een kapotte zuigerveer. Daardoor blaast de motor de compressiedruk in het carter waardoor hij gaat blazen. En zuigt hij weer olie terug naar boven, waardoor je een hoog olieverbruik krijgt.
Sterkte!
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
klinkt als gebroken zuigerveer.
distributieriem zou vreemd zijn, is geen reden om af te slaan.
gebroken zuigerveer wel, want dan klappert er ineens olie in een cilinder. en op allerlei andere plaatsen waar je het niet wil hebben.
denk dat een ruilmotortje slimmer is dan rondneuzen naar wat er precies kapot is.
distributieriem zou vreemd zijn, is geen reden om af te slaan.
gebroken zuigerveer wel, want dan klappert er ineens olie in een cilinder. en op allerlei andere plaatsen waar je het niet wil hebben.
denk dat een ruilmotortje slimmer is dan rondneuzen naar wat er precies kapot is.