Hallo allemaal,
Ben nieuw op het forum, en ben hier terecht gekomen in mijn zoektocht naar een goede AX. Mijn vriendin en ik willen er samen eentje kopen. Het wordt overigens onze eerste auto. We zijn allebei nog student dus dacht dat een AX wel een goede keuze zou zijn. Vind het alleen erg lastig om te beoordelen of iets een goede koop zou zijn of niet, aangezien ik (nog? ) geen sleutelaar ben.
Gewapend met de aanschaf-howto van dit forum ben ik inmiddels naar de eerste kandidaat uit 1995 met 90.000 km. (1150 euro) wezen kijken. Deze had echter meerdere minpuntjes, waardoor ik de auto niet heb gekocht. Het lastige deel van de howto is toch duidelijk wel het gedeelte onder de motorkap... Wanneer wordt een beetje olie op het motorblok onaanvaardbaar? Wist ook niet precies waar ik moest kijken voor olie, weet ook niet precies waar alles zit (bijv. onstekingshuis enzo).
Kan iemand misschien vertellen wat nu wel en niet erg is wat olie lekkage betreft bij toch wat oudere auto's als de AX? En weet iemand misschien een link oid voor een soort van plattegrondje onder de motorkap?
groetjes,
Manfred
Advies AX kopen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Welkom bij de club.
Onder de auto moeten geen druppels olie liggen. Dan is waarschijnlijk de krukaskeerring lek en dat is een kostbare reparatie.
Een oude auto mag altijd een beetje "zweten". Dat houdt in dat er her en der onder de motorkap een beetje oliesmeer zit. Dat is gewoon te wijten aan de leeftijd. Hij moet echter onder de motorkap aan de rechterkant niet teveel olie gaan lekken. Dan heb je kans op een kapotte koppakking.
Ook onder de auto moeten niet teveel oliedruppels liggen, het liefst geen een. Mocht dat wel zo zijn dan heb je kans dat de krukaskeerring lek is.
Maar ik ben zelf niet zo'n grote techneut op autogebied. Anderen op dit forum kunnen je vast en zeker veel meer vertellen over wat wel en wat niet.
Ik zou ook zeggen ga eens kijken op het forum. In de technische faq staat een plaatjes topic en in de howto staat ook aanschaf ax.
succes
Onder de auto moeten geen druppels olie liggen. Dan is waarschijnlijk de krukaskeerring lek en dat is een kostbare reparatie.
Een oude auto mag altijd een beetje "zweten". Dat houdt in dat er her en der onder de motorkap een beetje oliesmeer zit. Dat is gewoon te wijten aan de leeftijd. Hij moet echter onder de motorkap aan de rechterkant niet teveel olie gaan lekken. Dan heb je kans op een kapotte koppakking.
Ook onder de auto moeten niet teveel oliedruppels liggen, het liefst geen een. Mocht dat wel zo zijn dan heb je kans dat de krukaskeerring lek is.
Maar ik ben zelf niet zo'n grote techneut op autogebied. Anderen op dit forum kunnen je vast en zeker veel meer vertellen over wat wel en wat niet.
Ik zou ook zeggen ga eens kijken op het forum. In de technische faq staat een plaatjes topic en in de howto staat ook aanschaf ax.
succes
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!
Re: Advies AX kopen
Psst, michel:
Zepp wrote:Gewapend met de aanschaf-howto van dit forum
(...)
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Advies AX kopen
pcrodent wrote:Psst, michel:Zepp wrote:Gewapend met de aanschaf-howto van dit forum
(...)
Groetjes,
Michel