Wat technische vraagjes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Wat technische vraagjes

Post by Monda »

Hai allemaal, ik moet eerst even zeggen erg weinig verstand te hebben van auto's in het algemeen. Ik heb mijn AX 1.1 Vulcane nu 2 weken ongeveer en zit met een paar vraagjes.

Als ik 's morgens mijn auto start, duurt dit vaak even voor dit lukt. Meestal start de motor pas na 3 a 4 keer. Ik moet (de 4e keer) dan echt iets van 4 seconden de sleutel omgedraaid houden voor de motor daadwerkelijk start. Het lijkt er dan op dat de mototr ook met moeite op gang komt. Het geluid komt dan van diep en begint stotterend, daarna loopt ie naar een normaal geluid, dit is wel vrij snel. Nadat ik de auto eenmaal gestart heb, gaat dit de keren daarna gewoon in 1 keer goed. De bougies zijn als het goed is net vervangen, dus lijkt me sterk dat het daar aan ligt. Iemand enig idee?

Als tweede puntje heb ik mijn remmen. Aan het begin nergens last van maar nu met de natte weer (lijkt zo) beginnen mijn remmen ineens te piepen. Zodra ik mijn rem indruk hoor ik een zachte piep. Kan dit door het weer komen en kan ik er wat aan doen?

Nou ik hoor het wel als iemand iets af weet van 1 van deze vragen.

Alvast hartelijk bedankt, groetjes Tim

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

injectie of carburateur?

als injectie dan ecu resetten misschien

carburateur, dan choke uittrekken en paar keer gas geven dan starten.

remmen = normaal :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Volcane's zijn altijd injectie toch?

Hoe dan ook, ik verplaats deze naar Technisch.
Kijk uit, een Cactussssss

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

dat moeilijke starten heb ik ook, ik heb het eigelijk pas sinds dat het begint af te koelen, dus ik denk dat het door het weer komt. Kan verder ook geen kwaad... Inderdaad misschien ff ECU resetten, het zou wel is kunnen helpen.

Je remmen, tsja piepen doen wel meerdere remmen, misschien door vocht of juist uitdroging...

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Ah ok thnx en hoe werkt dat? Weet er niets vanaf. Kan het geen kwaad om de ecu te resetten? Alvast bedankt

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Iemand al enig idee...?

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

accu losmaken (de plus pool dan :))

10 minuten wachten

accupool terug monteren

starten (geen gas geven)

15 minuten stationair laten draaien

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Info over de ECU en het resetten vind je hier:
KLIK

Resetten kan geen kwaad!
Kijk uit, een Cactussssss

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kan idd geen kwaaD, maar je moet niet overdrijven (door dat minstens 1x per week te gaan doen).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

MNM(tm) wrote:(door dat minstens 1x per week te gaan doen).


:roll:
Kijk uit, een Cactussssss

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

pcrodent wrote:
MNM(tm) wrote:(door dat minstens 1x per week te gaan doen).


:roll:

:wink:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

remmen kun je voor de grap ook is ff je ax op de krik zetten en naar je blokjes kijken, bij mij waren me blokjes op en toen piepte 't ook :roll: .

dus ze kunnen ook gewoon op zijn..
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Kijk je brandstofleidingen eens na die van je inspuitunit naar het schutbord lopen (als je voor de auto staat rechts tegen de kant van het raam) Bij mij zitten er scheurtjes in, ik denk dat het daarvan komt, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem, met het moeilijk aanslaan. Moet bij mij nog de slangen een keer vervangen en kijken of het echt helpt

zie foto op mijn space: http://djoeri1985.spaces.live.com/
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

OK thnx zal eens nakijken. Ik heb een vraag. Ik vind dat het wel erg hard loopt met mijn benzine (lijkt zo) heb ik 1 week nu al weer voor 90 eurie getankt en niet eens zo veel gereden. Hoe weet ik dat er niets aan de hand is en dat ik waarschijnlijk gewoon niet zuinig rij. Ik zie verder geen lekkage maar bij stationair lopen ruikt hij wel erg naar benzine en komen er behoorlijk wat grijze wolken uit de uitlaat.

Verder vroeg ik me af of er wat te doen is aan het gekraak wat ik rechts en links achterin de auto hoor, lijkt bij de kunstof panelen achter de raampjes vandaan te komen.

Misschien wat domme vragen, maar ben nog een enorme newb op autogebied.

Thnx

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

90 euro in de week. Dat zijn bijna 2 tanken :shock: dat is dik 1000 km.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:90 euro in de week. Dat zijn bijna 2 tanken :shock: dat is dik 1000 km.


Ah dus dat betekent dat ik met 1 tank ongeveer 500 km kan rijden? Ik heb nu trouwens nog een volle tank dus dat betekent dat ik iets meer dan 1 tank heb opgereden in 1 week. Maar ik vraag me ook af of die meter niet stuk is ofzo want die schommelt echt van rood als ik rijd anar een streepje als ik stiil sta. Daarbij komt nog dat wanneer ik stil sta en de motor draait de meter zachtjes heen en weer schiet, klopt dat?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat metertje moet je gewoon niet vertrouwen. Dat doet niemand hier. 90% van de axrijders rijden op hun dagteller of gebruiken die als crosscheck voor de benzinemeter.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

hehe ok thnx ik leer steeds meer over de AX wel heel leuk om jullie mening/ervaring te horen moet ik zeggen. Misschien worden jullie er inmiddels gek van maar ik heb nog een vraagje ditmaal over de toerenteller. Als ik start staat deze op 1500 klopt dit of zou hij lager moeten beginnen?

En nog iets. Ik heb laatst de auto op de brug bekeken en zag dat er 2 van de 4 rubbers die onder de auto zitten (2 voor, 2 achter) verdroogd waren. Deze heb ik er uitgehaald en er zijn nieuwe besteld. Weet iemand waar deze rubbers voor dienen en of het erg is om even 2 weken zonder te rijden? De rubbers zijn rond van vorm en zitten in de bodem van de auto gedrukt.

Nou wederom bedankt voor jullie hulp/advies en ik hoor het wel weer.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja koud loopt ie verhoogt stationair rond de 1500 toeren. Als ie op temp. is hoort dit te zakken naar een toertje of 1000

Die ronde doppen kan je ook weg laten. Maakt niet zoveel uit
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Sander wrote:Die ronde doppen kan je ook weg laten. Maakt niet zoveel uit


Weet ik niet hoor, kan er dan geen vocht tussen komen?
Bij mij heb ik bij zo'n dop aan de achterkant die er een beetje uit lag een lelijke roestplek ontdekt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply