kopbouten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

kopbouten

Post by Folkert »

Ik heb op het forum al gezocht en de meeste mensen vervangen ook de kopbouten bij het wisselen van een koppakking, maar zijn er ook die het niet doen en de oude bouten weer monteren?
En heb je er ook problemen door gekregen?

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Re: kopbouten

Post by Rooney »

Folkert wrote:Ik heb op het forum al gezocht en de meeste mensen vervangen ook de kopbouten bij het wisselen van een koppakking, maar zijn er ook die het niet doen en de oude bouten weer monteren?
En heb je er ook problemen door gekregen?


Ik weet dat we bij Ben86 zijn ex-gt de oude hebben gebruikt omdat de nieuwe niet de goede waren :? Maar we hebben de oude wel allemaal opgemeten om er zeker van te zijn dat ze niet te ver waren uitgerekt...
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Het gaat idd om de rek. Ik heb ook weleens oude gebruikt (omdat er geen nieuwe voorhanden waren en omdat ik het eerst zelfs niet wist). Heb met oude kopbouten specifiek geen opvallende problemen gehad; ik adviseer nu wel altijd nieuwe en gebruik ze zelf dus ook altijd.
Bestel ze zelf via een dealer waar ik mensen ken (goedkoop :P), en neem dan ook de oude mee om even te checken of ze inderdaad goed zijn. PSA houdt ervan om verschillende soorten bouten, moertjes, pakkingkjes, lagertjes, naafjes enzovoorts te gebruiken zonder dit in typenr's oid te registreren :)

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Oude kopbouten zijn vaak nog heel goed te gebruiken. Ik heb ze zelf na die tijd ook weer gebruikt op advies van mijn vader (die al 35 jaar in de franse autos zit)

Echter als je geld over hebt zal ik uiteraard nieuwe kopen ;)

Ook zal ik ze ook niet vaker als 2x gebruiken. Je draait ze nogal ver aan. Als er 1 knapt ben je verder van huis :roll:

Wel een tip, zorg er voor dat in het gat waar je de kopbout in draait geen olie onderin staat. doordat je de bout zo ver aandraait wordt er een enorme druk door de resterende olie onderin opgebouwd. Met alle scheuren en gaten als gevolg. dus even op letten :wink:

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

2keer kan je hem gebruiken meestal

ik controleer ze meestal door twee kopbouten inelkaar te leggen zeg maar, met de schroefdraad in elkaar.
als ze de schroefdraden nog goed inelkaar passen stop ik ze er weer in.

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

Post by Folkert »

Toen ik vandaag de gevlakte kop ophaalde met pakkingset kreeg ik het advies om ook de bouten te vervangen. Ik wou eigenlijk morgen de kop weer monteren en zou dus nog even moeten wachten op de kopbouten.

na deze reacties ga ik de bouten goed controleren en zet morgen de kop weer op het blok.


bedankt voor de snelle reacties

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Volgens mijn vader (oud cit. monteur) kon ik ook de oude gebruiken, maar heb voor het gemak nieuwe gehaald. Kleine moeite!
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

arnie wrote:Volgens mijn vader (oud cit. monteur) kon ik ook de oude gebruiken, maar heb voor het gemak nieuwe gehaald. Kleine moeite!


die filosofie hanteer ik idd ook.. better safe than sorry tegenwoordig.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kevin.broke wrote:
arnie wrote:Volgens mijn vader (oud cit. monteur) kon ik ook de oude gebruiken, maar heb voor het gemak nieuwe gehaald. Kleine moeite!


die filosofie hanteer ik idd ook.. better safe than sorry tegenwoordig.


Precies, ik doe het liever in 1 keer goed dan dat ik het over moet doen!
Freude am Fahren.

Post Reply