olielekkage

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

olielekkage

Post by WouterL »

Mijn ax (1.1i uit 94) verbruikte altijd al wat olie, maar eigenlijk zo weinig dat ik nooit bij hoefde te vullen... ongveer 0,5 a 1 liter op 10.000km ... dus tegen de tijd dat het peil laag begon te worden moest de olie toch ververst worden.

Sinds dit voorjaar is het verbruik echter enorm toegenomen. Schat nu ongeveer 1 liter op 3000 a 4000km. Het motorblok is ook erg nat aan de rechtsvoor. (gezien vanaf de voorkant). Heb vanmiddag een paar fotos gemaakt. De linkerkant van het blok is gewoon droog.

Image

Image

Image

Ook zijn een paar maanden geleden de aandrijfassen vervangen, waarna er bij de aansluiting van de assen op de versnellingsbak (??) ook olie hangt. De fotos daarvan zijn een paar maanden oud. Het is nogsteeds nat, maar ik weet niet of het erger of minder erg wordt.

Image

Image

Kunnen jullie zien wat er allemaal precies lekt en is het nodig er iets aan te doen??

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dat van die aandrijfassen is denk ik een aandrijfaskeerring, en de olie die je ziet is versnellingsbakolie.

De motoroliekwestie laat ik aan anderen over...
Kijk uit, een Cactussssss

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

motorolie is misschien van de krukaskeerring, wat betreft de aandrijfaskeerring had joost gelijk, stom dat ze die niet gelijk vervangen hebben.
Last edited by Browny on WedOct18, 2006 12:49:39 PM, edited 1 time in total.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Aandrijfaskeerringen zijn als het goed is vervangen bij het vervangen van de assen. De nieuwe assen zijn ook weer niet goed ... dus moeten er toch weer onder uit ... nieuwe keerringen is dus niet echt een probleem.

Maar motorolie is misschien ook van aandrijfaskeerring?? Dit snap ik niet??

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Typfoutje denk ik ;)
Kijk uit, een Cactussssss

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Een keerring voor de bestuurderskant (die je op de foto ziet) heb ik nog wel liggen. Keerring misschien er een beetje scheef in gezet?

Maar dat verklaart nog niet het olieverbruik...
Je kan ook ruiken wat het is.... de geur van bakolie is nogal typisch.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

WouterL wrote:Aandrijfaskeerringen zijn als het goed is vervangen bij het vervangen van de assen. De nieuwe assen zijn ook weer niet goed ... dus moeten er toch weer onder uit ... nieuwe keerringen is dus niet echt een probleem.

Maar motorolie is misschien ook van aandrijfaskeerring?? Dit snap ik niet??


eh, inderdaad typefoutje, ik bedoelde krukaskeerring.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Is een lekke krukaskeerring iets waar iets aan gedaan moet worden, of is het gewoon een kwestie van olie bij blijven vullen?

En iemand enig idee wat het zou kosten?

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Denk dat hij er inderdaad niet goed ingezet is dan. Mijn ervaringen met Van Bemmelen (garage die ze eronder gezet heeft) zijn positief ... het is volgens mij geen bedrijf dat dingen op de rekening zet die ze niet gedaan hebben.

Zal binnenkort eens kijken hoe de andere kant eruit ziet.


EDIT:

De andere kant is wel gewoon droog.


Rio97 wrote:Een keerring voor de bestuurderskant (die je op de foto ziet) heb ik nog wel liggen. Keerring misschien er een beetje scheef in gezet?

Maar dat verklaart nog niet het olieverbruik...
Je kan ook ruiken wat het is.... de geur van bakolie is nogal typisch.
Last edited by WouterL on ThuOct19, 2006 4:56:15 PM, edited 1 time in total.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

WouterL wrote:Is een lekke krukaskeerring iets waar iets aan gedaan moet worden, of is het gewoon een kwestie van olie bij blijven vullen?

En iemand enig idee wat het zou kosten?


olie bijvullen en af en toe een hoopje zand op de oprit strooien zodat niet alle olie in de straat trekt. Vervangen is best prijzig als je het laat doen. Die keerring kost niet veel maar er is heel moeilijk bij te komen.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Als je de krukaskeering lang door laat lekken/zweten kan dit op een gegevenmoment ook je koppeling aantasten, er komt olie op dus gaat deze dan slippen, waardoor je nog verder van huis bent. Maak je motor eerst een goed schoon, breng alle niveau's op peil en hou het de lekkage dan goed in de gaten.

De nattigheid aan de rechterkant van je motorblok kan een lekke koppakking zijn zo heb ik wel eens gehoord. en dat hoop ik niet voor je. Dus probeer eerst je blok schoon te maken, voordat je hem weggbrengt of dat alvast onderdelen gaat kopen dat zou zonde zijn.

Djoeri
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Djoeri wrote:Als je de krukaskeering lang door laat lekken/zweten kan dit op een gegevenmoment ook je koppeling aantasten, er komt olie op dus gaat deze dan slippen, waardoor je nog verder van huis bent. Maak je motor eerst een goed schoon, breng alle niveau's op peil en hou het de lekkage dan goed in de gaten.

De nattigheid aan de rechterkant van je motorblok kan een lekke koppakking zijn zo heb ik wel eens gehoord. en dat hoop ik niet voor je. Dus probeer eerst je blok schoon te maken, voordat je hem weggbrengt of dat alvast onderdelen gaat kopen dat zou zonde zijn.

Djoeri



kopppakking is inderdaad meestal de rechterkant, maar het gaat hier over de rechterkant als je er voor staat, de linkerkant dus.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en daarom had ik dus ook zo heel graag naar de meeting willen komen, want op het blok van mijn AX is het ook nogal een kleffe boel.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

kopppakking is inderdaad meestal de rechterkant, maar het gaat hier over de rechterkant als je er voor staat, de linkerkant dus.


Sorry ben gewend als monteur om de dingen te benoemen vanuit de bestuurderskant. (in de auto) :?

Djoeri
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Bij het vervangen van de aandrijfassen zijn afgelopen weekend ook de keerringen vervangen, dus dat zou nu opgelost moeten zijn.

Vermoedelijk komt de motorolielekkage door een lekkende krukaskeerring.

Heeft iemand ervaring met Wynns - engine oil stop leak ?

Volgens de productbeschrijving zou het keerringen weer moeten kunnen herstellen/oplappen. Kan ik zoiets gewoon veilig gebruiken, of loop ik dan de kans dat er oliekanalen verstopt gaan zitten of iets dergelijks?

http://www.wynns.nl/catalogus_1.pdf

Post Reply