Enorm Hoog verbruik Ax 1.0

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Bman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatSep23, 2006 8:22:44 AM

Enorm Hoog verbruik Ax 1.0

Post by Bman »

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een Citroen AX 1.0 gekocht uit 1988. De auto loopt helamaal perfect, zonder haperingen of iets, start meteen, maar heeft in mijn ogen een enorm hoog verbruik.

2 dagen dat ik de auto had, heb ik al een deel van de benzine leiding moeten vervangen, omdat ik met 137 km de tank al leeg had.

Dit hebben ze gedaan bij een garage, maar ik heb het gevoel dat het niet veel is verbeterd. Ik heb nu 255 km op de teller staan, sinds mijn laatste tankbeurt, en de benzine meter staat nu al tussen de 1/4 en het rode gebied.

Wat kan het probleem hier aan zijn? aan het te hard reiden zal het niet liggen, want ik rij opzich best rustig.

Alvast Bedankt !!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

lekke retourleiding misschien. Hoeveel liter moet je tanken? Het kan ook zijn dat je metertje gewoon onnauwkeurig is en je tank dus nog lang niet leeg is.

Bman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatSep23, 2006 8:22:44 AM

Post by Bman »

Nou, de laatste keer had ik dus ong 130 km gereden, en moest ik 34 liter tanken. Dus het metertje geeft het volgens mij wel goed aan :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik verplaats je bericht naar Technisch
Kijk uit, een Cactussssss

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik zou je auto eens laten lopen en kijken waar ie benzine lekt. Hij moet haast wel lekken want anders heb je het verbruik van een 1.6 16V met dubbele turbo. :lol:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

moet haast wel lekkage zijn idd...

wat je even kan kijken, als de auto draait, rookt hji dan en zo ja, rookt hij zwart?

dan zou hij namelijk gewoon teveel benzine krijgen..

lekke retourleiding is niets geks overigens, zeker niet voor een auto van die leeftijd..
maar mijn 1.0lutjuhs reden 1:14/1:16 afhankelijk van de stand van me gaspedaal..
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

34 liter @ 130km = 1:4 :shock:

Da's met huidige brandstofprijzen echt niet grappig.
Geen probleem met haperen, slecht lopen, enz. duidt er naar mijn idee toch wel op dat er geen probleem zit in de brandstofaanvoer. Houdt daarmee dus logischerwijs in dat er wat mis gaat in de retourleiding.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

M.a.w. je rijd momenteel in een moletov cocktail. Dus PAS OP!!!
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatSep23, 2006 8:22:44 AM

Post by Bman »

Bij 350 km heb ik weer moeten tanken, bijna een verbruik van 1:10.

Ik heb de auto zaterdag op de brug gehad, en kunnen op het 1e zicht, helmaal geen lek vinden.

kan het niet aan mijn carb. liggen ?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zou kunnen maar 1 op 4 is een belachelijk verbruik. Dan draait je motor niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

heb je bij het rijden ook niet een druppelspoor achter je aan? Zou het niet kunnen dat 1 van je injectoren kapot is ofzo en daardoor extreme hoeveelheden brandstof inspuit? Als je zo'n hoog verbruik hebt en er is niets lek dan loopt ie duidelijk wat aan de rijke kant :wink:

Bman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatSep23, 2006 8:22:44 AM

Post by Bman »

Ik heb geen injectiemotor, ik heb er nog 1 met een carburateur ( of hoe je het ook schrijft.)

Ik zat zelf ook al te denken dat de carb. niet helemaal goed afgesteld staat.

Als ik nu echt heel rustig ga rijden, moet ik met een beetje geluk 400 km kunnen halen op een 36 liter tank. Dat is toch nog steeds wel erg hoog ofniet ?

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Nee dat lijkt me niet erg goed nee. Maar ook in de carburateur moet natuurlijk brandstof gespoten worden, maar inderdaad maar eens kijken hoe dat staat afgesteld. Verder is het overal kurk droog (qua brandstof)?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

killer wrote:heb je bij het rijden ook niet een druppelspoor achter je aan? Zou het niet kunnen dat 1 van je injectoren kapot is ofzo en daardoor extreme hoeveelheden brandstof inspuit? Als je zo'n hoog verbruik hebt en er is niets lek dan loopt ie duidelijk wat aan de rijke kant :wink:


AX bouwjaar '88 is een carb. en nog geen injectie.

Maar het blijft vreemd hoog brandstofverbruik en toch normaal blijven lopen, lijkt wel iets van verkeerd niveau in de vlotterkamer.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Bman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatSep23, 2006 8:22:44 AM

Post by Bman »

Tjah, ik heb altijd wel en vermoeden dat hij lekt, er ligt meestal wel "iets" op de parkeerplaats. Ik zal er vanmiddag even een handoek of dergelijk onder de auto leggen, mischien dat ik daar wat meer aan heb.

Verder hadden ze mij ook nog gezecht bij de garage, dat mijn benzine leiding poreus is. Hij was erg uitgedroogd. Ze hebben toen ook al bij het ontluchtingsstuk, onder de achterbank een nieuw stukje leiding gemaakt, omdat daar toen het lek zat. Kan het niet zo zijn dat door de oude leiding de benzine eerder verdampt?

Is het trouwens moeilijk om zelf de benzineleiding te vervangen ?

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

niet echt moeilijk, best veel werk ,

volgens mij als volgt:

tank leegrijden (kan je ook meteen een paar meter slang en een paar verse slangeklemmen scoren bij de automaterialenboer 5m?)

dan tank losschroeven, slang loop volgen en natekenen of mental note maken. slang los, nieuwe slang vast, tank weer vast zetten, ff starten zonder aangesloten bobine om brandstof rond te pompen dan starten...


suc6!

Post Reply