Eerst even mijn probleempje met de bijbehorende symptomen.
Mijn GTI heeft af en toe van die rare momenten.
Soms heb ik namelijk dat als ik de auto start, na een paar meter rijden het motormanagementlampje gaat branden.
Dit gaat soms na een paar tellen weer uit en kan dan weer voor uren uitblijven of het komt met enige regelmaat weer terug.
In het andere geval begint ie heftig tegen te stribbelen en houdt soms in tot de motor gewoon uitvalt.
Als ik dan geluk heb dan is het na het starten helemaal over en kan ik gewoon verder rijden zonder enige problemen.
Verder wil het weleens helpen om een peut gas te geven, maar dat vind ik ook geen oplossing. Daar dit bijna altijd direct vanaf het starten betekend dat dus "planken met een koude motor" en daar moet ik niets van hebben.
Verder vind ik het verbruik iets tegenvallen vergeleken met mijn rijstijl, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten...
Eprom/ECU resetten helpt niets.
ECU probleem, Lambda of iets anders?
En, kan dit ook verklaren waarom ik zo'n vreselijke dip heb rond 2000tpm?
Injectie storingen GTI/laag stationair..
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
Injectie storingen GTI/laag stationair..
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl
-
- AX liefhebber
Vergeet ik helemaal te vermelden dat ik ook af en toe probleempjes heb met de stationaire loop.
Die valt soms terug tot 500tpm en dan hoor je haar spelen met de correctie...
Dit gaat dan wel weer zonder het oranje lampje.
Toch maar even een nieuwe sensor erin schroeven?
Die valt soms terug tot 500tpm en dan hoor je haar spelen met de correctie...
Dit gaat dan wel weer zonder het oranje lampje.
Toch maar even een nieuwe sensor erin schroeven?
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
Stekkers op injectiehuis en vooral de massa-aansluitingen van de ECU en motor schoonmaken (schuren en inspuiten). Dan toch even ECU resetten (wachten tot de fan aanslaat!). Kost bij elkaar misschien een uurtje en kan zeker geen kwaad.
De combinatie doet wonderen voor zowel de loop van de auto als het verbruik (ging bij mijn 1.1. injectie uit '90 van 1:14-15 naar 1:16-17), tenzij de wagen echt wat mankeert. Volgens mij loopt iedereen met een oud (frans) koekblik er vroeg of laat tegenaan: contactjes worden minder. En dat geeft aanleiding tot de meest exotische storingen waar je razend gek van wordt omdat je niets kunt vinden dat stuk is. Dipjes in je toerental bijvoorbeeld.
Onderdelen vervangen kan altijd nog, en dan heb je in elk geval goede contacten. Kun je ook zinnig aan de slag met de multimeter.
Trouwens: na starten de auto wel eventjes de kans geven om op gang te komen: niet gasgeven voordat motormanagementlampje uit is (duurt maar een paar seconden, mooie tijd om je radio aan en je gordel om te doen).
De combinatie doet wonderen voor zowel de loop van de auto als het verbruik (ging bij mijn 1.1. injectie uit '90 van 1:14-15 naar 1:16-17), tenzij de wagen echt wat mankeert. Volgens mij loopt iedereen met een oud (frans) koekblik er vroeg of laat tegenaan: contactjes worden minder. En dat geeft aanleiding tot de meest exotische storingen waar je razend gek van wordt omdat je niets kunt vinden dat stuk is. Dipjes in je toerental bijvoorbeeld.
Onderdelen vervangen kan altijd nog, en dan heb je in elk geval goede contacten. Kun je ook zinnig aan de slag met de multimeter.
Trouwens: na starten de auto wel eventjes de kans geven om op gang te komen: niet gasgeven voordat motormanagementlampje uit is (duurt maar een paar seconden, mooie tijd om je radio aan en je gordel om te doen).
-
- AX liefhebber