Net terug van vakantie, maar vorige maand een vreemd geval.
Stop met die enorme hitte om iets te drinken en ineens een ontzettende rook onder de motorkap vandaan met een flinke plas water onder motor.
Dus ik laat de boel afkoelen en vul opnieuw bij incl ontluchten. Nu lijkt alles weer normaal. Alleen zie ik bij koude motor het koelwater niet flink zakken in de vulpijp (hooguit een centimeter) als ik gasgeef. Zou er iets mis zijn met de waterpomp?
Op het forum natuurlijk naar vergelijkbare klachten gezocht en kwam verhalen tegen van een gesmolten radiatorvulpijp. Daar leek het op maar dan had ik natuurlijk nu nooit zonder problemen kunnen rijden.
Wie heeft er een idee?
koelvloeistofmysterie ??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master Spammer
Als je motor enorm warm is, en je gaat de afrit af, of je stopt de motor heeft deze ineens veel minder rijwind. Water kan dan tijdelijk gaan koken en hoppa stoom onder je kap. Dat is ook de reden waarom bij moderne auto's de radiatorfan bij hete motor even na blijft draaien ook al zet je het contact uit. Bij ax'en moet je dus het contact eigelijk niet uit zetten voordat de fan gestopt is.
Dingen die je kunt controleren,
-Slaat je radiatorfan wel op tijd aan? Motor aanzetten en wachten tot die aansrpingt. Kan wel een minuut of tien of langer duren, licht aan de buitentemperatuur. Zo niet, nieuwe thermoswitch (12euro)
-Radiateur verstopt? (zou kunnen maar weet niet hoe je dat controleert.
Ik verdenk in ieder geval niet de waterpomp. Als het water een centimeter zakt doet deze goed zijn werk.
Dingen die je kunt controleren,
-Slaat je radiatorfan wel op tijd aan? Motor aanzetten en wachten tot die aansrpingt. Kan wel een minuut of tien of langer duren, licht aan de buitentemperatuur. Zo niet, nieuwe thermoswitch (12euro)
-Radiateur verstopt? (zou kunnen maar weet niet hoe je dat controleert.
Ik verdenk in ieder geval niet de waterpomp. Als het water een centimeter zakt doet deze goed zijn werk.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)