Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:Belletjes zou ik me best hard zorgen om maken, eigenlijk....
Dat kan echt echt niet goed zijn,
lucht in je systeem -> systeem aan de kook -> oververhit
zoiezo, lampjes branden in stadsverkeer, foutfoutfout!

Op het moment dat jelampje brand gaat er best veel stuk in je motor :S
Die belletjes heb ik het eerst gezien een half jaar geleden, en wie weet hoeveel langer heb ik ze al.

Kunnen die enkel komen van compressieverlies langs de koppakking?
Gevolg: sowieso een koppakking die er volledig door zal vliegen?

Raar is ook dat ik 0,0 belletjes heb zolang de motor niet warm staat. Of is dit normaal?

Hij heeft er nog geen enkele keer kvs uitgegooid.
Het lampje heeft mss 10sec gebrand, dus hopelijk was dat zo schadelijk nog niet.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Een enorm soepel draaiende waterpomp is ook niet goed: dat betekent dat er nauwelijks nog vet tussen de lagers zit en het ding dus op z'n einde loopt!
Meteen vervangen dus voor 't lager helemaal naar de kl*te draait en daarmee de distributieriem doet breken, met alle desastreuze gevolgen van dien!
ja nee, hij draaide gewoon goed ;) Waterpomp is nog geen 6000 km oud... Maar ik vervang hem inderdaad wel. Driem en spanrol waren trouwens ook bijna nieuw.... Maarja...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

citrofenwick wrote: Raar is ook dat ik 0,0 belletjes heb zolang de motor niet warm staat. Of is dit normaal?
Dat -lijkt mij- juist erger, want belletjes als ie koud is -> lucht in je systeem

maar als ie t alleen doet als ie warm is... kokende vloeistoffen bubbelen.....
En dat klinkt zoiezo logisch als het lampje gaat branden.

Dus misschien heeft de radiator een blokkering, is de thermostaat niet goed, of waterpomp, of is de koppaking al lek en komt er lucht in -> lucht laat het ook weer koken.....

en 10 sec is te lang ;)
je hebt geen meter dus miss is ie wel de hele tijd 115+ graden tot die ene keer dat ie boven de 120 uitkomt en t lampje laat branden... 115 is te warm (voor een 1.1)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:
citrofenwick wrote: Raar is ook dat ik 0,0 belletjes heb zolang de motor niet warm staat. Of is dit normaal?
Dat -lijkt mij- juist erger, want belletjes als ie koud is -> lucht in je systeem

maar als ie t alleen doet als ie warm is... kokende vloeistoffen bubbelen.....
En dat klinkt zoiezo logisch als het lampje gaat branden.

Dus misschien heeft de radiator een blokkering, is de thermostaat niet goed, of waterpomp, of is de koppaking al lek en komt er lucht in -> lucht laat het ook weer koken.....

en 10 sec is te lang ;)
je hebt geen meter dus miss is ie wel de hele tijd 115+ graden tot die ene keer dat ie boven de 120 uitkomt en t lampje laat branden... 115 is te warm (voor een 1.1)
Nu maak ik me wel zorgen :|

Had hij slecht ontlucht geweest, dan ging hij er al kvs uitgegooid hebben vermoed ik? Dus dat zal het niet zijn.

Thermostaat is gloednieuw en doet volgens mij zn werk goed.

En ik dacht dat het lampje eerder ging branden, dus dat is niet zo goed! :(

Die bellen gaan volgens mij wel een lekke koppakking betekenen. Ik doe vaak korte afstanden.
En die bellen zijn groter dan van de GTI indertijd. Kheb nog ergens een filmpje, kzal het morgen eens uppen.

thx

edit: zal de koppakking (laten?) vervangen als ik klaar ben met de gti
de schroef heeft de laatste week nog geen enkele keer aangeslagen, dus die houdt het wel nog ff vol

AXDiesel
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: WedJul30, 2008 6:42:17 PM

Post by AXDiesel »

Hoi, ik heb een Ax Diesel uit 1991

het wagentje rijdt/reed prima tot eergisteren. toen reed ik iets te hard waarschijnlijk met hoge buitentemperatuur. dus de auto liep warm, ok dat doet ie wel vaker als ik teveel van em vraag en het warm is, maar als ik gewoon normaal doe is er niks aan de hand.

dus ik de koelvloeistofdop erafgehaald en alles spoot eruit. nieuwe ingedaan maar nu gaat heel snel al het vullampje branden, en hij gooit et er via de dop uit, de slang voor retour wordt niet echt heel hard, ook geen witte rook en de olie en kvst zijn nog mooi.

dus ik denk dat ik em moet ontluchten.. de grote vraag is nu; WAAR zitten die ontluchtingsnippels? (want technisch ben ik blijkbaar niet)

alvast bedankt voor het antwoord!!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

AXDiesel wrote:Hoi, ik heb een AX Diesel uit 1991

het wagentje rijdt/reed prima tot eergisteren. toen reed ik iets te hard waarschijnlijk met hoge buitentemperatuur. dus de auto liep warm, ok dat doet ie wel vaker als ik teveel van em vraag en het warm is, maar als ik gewoon normaal doe is er niks aan de hand.

dus ik de koelvloeistofdop erafgehaald en alles spoot eruit. nieuwe ingedaan maar nu gaat heel snel al het vullampje branden, en hij gooit et er via de dop uit, de slang voor retour wordt niet echt heel hard, ook geen witte rook en de olie en kvst zijn nog mooi.

dus ik denk dat ik em moet ontluchten.. de grote vraag is nu; WAAR zitten die ontluchtingsnippels? (want technisch ben ik blijkbaar niet)

alvast bedankt voor het antwoord!!
Ik ga er vanuit dat je een 1.4 diesel hebt, normaliter zit er bovenop de koeler een ontluchtingsdop, en aan de passagierskant aan de zijkant van de veerpoot toren zit een ontluchtingsslang van de kachel. Dar is meestal voldoende om te ontluchten, zelf vaak zat moeten doen met mijn diesel.

Ik neem niet aan dat al het koelwater eruit geweest is, dus ik zou het gek vinden dat je zoveel druk opbouwt in het systeem alleen daardoor. Hou het in ieder geval in de gaten zou ik zeggen, het kan ook je koppakking zijn die de uitlaatgassen het koelsysteem in blaast (zelf 3x gehad met mn vorige motor)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

bij een verlaagde ax, waar dus de neus lager ligt als standaard,

is het dan bij ontluchten logisch dat je 'm bij de neus wat opkrikt ? dan breng je het 'hoogste' ontluchtingspunt weer wat hoger.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

DuFF wrote:bij een verlaagde AX, waar dus de neus lager ligt als standaard,

is het dan bij ontluchten logisch dat je 'm bij de neus wat opkrikt ? dan breng je het 'hoogste' ontluchtingspunt weer wat hoger.
Lijkt mij totale onzin, aangezien het het gaat om het hoogste punt van het koelsysteem, en dat veranderd echt niet omdat ie een paar cm voorover hangt, de hoek van de auto is echt niet dusdanig veranderd dat het hoogste punt van het systeem ineens totaal ergens anders zit.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

IceByte wrote:
DuFF wrote:bij een verlaagde AX, waar dus de neus lager ligt als standaard,

is het dan bij ontluchten logisch dat je 'm bij de neus wat opkrikt ? dan breng je het 'hoogste' ontluchtingspunt weer wat hoger.
Lijkt mij totale onzin, aangezien het het gaat om het hoogste punt van het koelsysteem, en dat veranderd echt niet omdat ie een paar cm voorover hangt, de hoek van de auto is echt niet dusdanig veranderd dat het hoogste punt van het systeem ineens totaal ergens anders zit.
Nou......

Sinds verlaging komt er bij kvs bij vullen bij mij niets meer uit het bovenste punt (bij kachel daarzo) Ik moet die hele slang naar beneden duwen en dan komt er lucht en later kvs uit. Beetje vaag, daarvoor liep het gewoon soepel door.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

de parkeervakken lopen af hier in de straat, auto achteruit ingeparkeerd, en laten doorrollen met wielen in de goot,
dan staat ie echt met de neus omhoog.
alle 3 de ontluchtingspunten open gedraaid, en bij gevuld, totdat er geen lucht meer bij zat,
en het echt eruit stroomde, motor gestart, gekeken, langzaam de punten dicht gedraaid,
op diegene bij de kachel zit een ander dopje die beter erop draaid.
flinke tijd stationair laten draaien, uitgezet, weer aan, stuk gereden, rustig,
en flink stuk associaal hard gescheurd toen die naar mijn gevoel lekker warm was.

maar hij loopt dus nu op in temperatuur, maar daalt ook weer gewoon normaal naar de 90 als ik stil sta, de fan heb ik ook gewoon aan horen slaan.

dus ik vermoed dat het goed is nu, maar normaal zou die toch rond de 90 graden horen te blijven?
ik ga het de komende tijd in de gaten houden, en zowiezo een andere thermostaat erin doen,
die ik eerst controleer of ie ook daadwerkelijk goed opengaat,
en ik boor er een gaatje in zoals word aanbevolen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik snap er geen hark van, dan loopt ie weer vet warm op, bijna warmlopers, en dan blijft ie weer normaal op temperatuur, en dan loopt ie weer gewoon netjes terug naar de 90 als ik bijna stilsta tot afrem.

maar bij normaal 120km/h snelwegritjes loopt ie rond de 100 graden,
wat vroeger altijd netjes 90 km/h bleef.

tzt andere thermostaat erin, daar een gat in boren, en systeem goed en opnieuw ontluchten, als het dan nog raar doet vermoed ik toch ontluchtingspunt linksboven naast de veerpoot, of de aansluiting van de dikke koelslang die op het thermostaathuis zit.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

werkt je koelvin wel goed :?: :?: :?:
had ook regelmatig dat de ax te warm werd en het bleek dat de stekker verbindingen voor de koelvin niet altijd even goed kontakt hadden
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

nou tijdens fotoshoot vanmiddag liet ik de motor draaien, en was ie redelijk warm, en de fan schoot aan, en uit, en aan, en uit, net een leeuw die kwaad stond te sissen en grommen :o
Spreken is goud, Ductape is zilver.

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

en als je je tempzender doorlust blijft de vin dan wel draaien
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik denk dat nu de temperatuur gewoon schommelde, dat doorlussen van de ventilator kan ik nu niet testen, dus komt morgen op de meeting wel ofzo. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

waar moet dat gaatje in het thermostaat ergens geboort worden?
in het midden of ?


ik heb nu een thermostaat van Gates, waar ook een soort van pakking bij zit.... ik kan me alleen niet herinneren dat ik bij me vorige thermostaat een pakking ertussen had :roll: ?

hoort er officieel een pakking tussen ofzo?

Image

normaal is het zoiets, met alleen van die rubberen ringen erbij:
Image

maar nu heb ik ook zoiets erbij zoals rechtsboven, 2 stuks, verschillend:
Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Volgens mij zijn dat pakkingen voor tussen 't thermostaathuis en 't blok. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

lijp, naja ik prik er wel een datumpje voor ofzo wanneer ik 'm ga wisselen.
en dan kijk ik meteen of die pakking ergens op past ofzo.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Quinten
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 164
Joined: WedSep10, 2008 9:13:47 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by Quinten »

mn kacheltje wordt niet zo snel of soms helemaal niet meer warm....dat in tegenstelling tot mn motor die meestal na 5 minuutje toch echt wel warm is.

Ga morgen voor de meeting sowieso even me kvs bijvullen en ontluchten.....maar iemand idee wat er mis met die kachel is?

Quinten
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 164
Joined: WedSep10, 2008 9:13:47 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by Quinten »

en daarmee was t ook opgelost, hij draait wederom als een zonnetje!

Post Reply