Lekke koppakking ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

ik heb van dat spul erin gegooid. In de ax die ik nu heb en in mijn vorige ax. Nooit problemen mee gehad en hij is nog nooit te warm geworden.

Greetz

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik heb dat bar's leak er ook ingegooid...

Je wil niet weten hoe het helpt! Vreemd was voor mij dat het erin gaat als poeder..Starten... warm laten worden.. En spul erin... (dus warm laten worden met dop eraf!

op moment dat de thermostaat open gaat spul erin! Wat je ook kon doen is de thermostaat er tusssen uit halen.. En starten en direct spul erin gooien.. Dan circuleert het direct al!

Uiteindelijk een stuk ermee rijden.. Zorg dat het goed circuleert! Daarna, afkoppelen en dikke tuinslang in de radiator .. Goed doorspoelen... (Ik heb het gedaan toen de motor weer wat was afgekoeld).. Uitblazen, alles weer dichtmaken (slangen erop) en vullen .. Starten en nogmaals vullen en ONTLUCHTEN... heel vaak ontluchten en goed ontluchten..

Nu word mijnes niet meer te warm! Staat weer keurig op de 90 graden!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ja ok jij hebt het complete koelsysteem dan ook ververst. Dan kan het mevallen idd :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:ja ok jij hebt het complete koelsysteem dan ook ververst. Dan kan het mevallen idd :)


Ja dat moet ook..

Je kunt niet doorrijden met dat middel erin...
Misschien de vloeistof versie.. Maar die poedervorm is daar niet voor gemaakt.. Dat is mij ook duidelijk verteld.. en staat er ook op..

Liefst wil de producent natuurllijk dat je eerst dat middel gebruikt om te reinigen.. (speciaal middel) en dan een middel om de gaten te dichten! Maar dan maak je het wat te bont.

Ben je direct ook extra koelvloeistof nodig etc..

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Ik heb dus een busje vloeistof, daar staat alleen op dat je de dop van de radiateur eraf moet halen ((bij koude motor) dan de auto starten en na 5 minuten het spul erin.
Er wordt niets vermeld over reinigen daarna, wat Brutus heeft gedaan. Ik zou dat eerlijk gezegd ook niet kunnen, dat ontluchten enzo.Maar dit is ook vloeistof, geen poeder.

Zit ook heel erg in twijfel of ik het wel moet doen... Ik neig naar niet doen. En goed het vloeistofpeil in de gaten houden. Gelukkig wordt de thermostaat nog steeds niet warmer dan 90 gr. Nu scheelt het ook dat ik geen lange stukken moet rijden.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Cindy wrote:Gelukkig wordt de thermostaat nog steeds niet warmer dan 90 gr. Nu scheelt het ook dat ik geen lange stukken moet rijden.


Je bedoeld de temperatuur? De thermostaat gaat open bij 89 graden (normaal gesproken dan) :)

Je hebt geen problemen met de temperatuur.. je hebt alleen een lek ergens waardoor je steeds moet bijvullen?

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Oja, dat bedoel ik Brutus, de temperatuur wordt niet warmer
dan 90 gr. :big

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Cindy wrote:Ik heb dus een busje vloeistof, daar staat alleen op dat je de dop van de radiateur eraf moet halen ((bij koude motor) dan de auto starten en na 5 minuten het spul erin.
Er wordt niets vermeld over reinigen daarna, wat Brutus heeft gedaan. Ik zou dat eerlijk gezegd ook niet kunnen, dat ontluchten enzo.Maar dit is ook vloeistof, geen poeder.

Zit ook heel erg in twijfel of ik het wel moet doen... Ik neig naar niet doen. En goed het vloeistofpeil in de gaten houden. Gelukkig wordt de thermostaat nog steeds niet warmer dan 90 gr. Nu scheelt het ook dat ik geen lange stukken moet rijden.


Zolang het de koeler is die lekt is het gewoon een westie van bij blijven vullen en een andere koeler regelen, om dr nu vanalles in te gaan gooien lijkt me ook niet al te best, het blijft toch in het systeem zitten en slaat toch ergens neer aangezien het nergens heen kan, kan nooit goed zijn lijkt me.

Ik heb vandaag ook weer wat water bij mogen tanken, lampje ging ineens branden vanavond, mijn koeler lekt ook iets nadat er veel overdruk op heeft gestaan vanwege een lekke koppakking.

Koelertje zal op de sloop niet al teveel kosten, nieuw is het iets van 100 euro dacht ik moet mijn bijna nieuwe nog een keertje overbouwen.
Heb het even nagevraagd bij mn pa, de mijne komt bij Fieten in Beilen vandaan, is een speciale Citroen sloper, daar zal ongetwijfeld het nodige te vinden zijn

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

IceByte wrote:
Cindy wrote:Ik heb dus een busje vloeistof, daar staat alleen op dat je de dop van de radiateur eraf moet halen ((bij koude motor) dan de auto starten en na 5 minuten het spul erin.
Er wordt niets vermeld over reinigen daarna, wat Brutus heeft gedaan. Ik zou dat eerlijk gezegd ook niet kunnen, dat ontluchten enzo.Maar dit is ook vloeistof, geen poeder.

Zit ook heel erg in twijfel of ik het wel moet doen... Ik neig naar niet doen. En goed het vloeistofpeil in de gaten houden. Gelukkig wordt de thermostaat nog steeds niet warmer dan 90 gr. Nu scheelt het ook dat ik geen lange stukken moet rijden.


Zolang het de koeler is die lekt is het gewoon een westie van bij blijven vullen en een andere koeler regelen, om dr nu vanalles in te gaan gooien lijkt me ook niet al te best, het blijft toch in het systeem zitten en slaat toch ergens neer aangezien het nergens heen kan, kan nooit goed zijn lijkt me.

Ik heb vandaag ook weer wat water bij mogen tanken, lampje ging ineens branden vanavond, mijn koeler lekt ook iets nadat er veel overdruk op heeft gestaan vanwege een lekke koppakking.

Koelertje zal op de sloop niet al teveel kosten, nieuw is het iets van 100 euro dacht ik moet mijn bijna nieuwe nog een keertje overbouwen.
Heb het even nagevraagd bij mn pa, de mijne komt bij Fieten in Beilen vandaan, is een speciale Citroën sloper, daar zal ongetwijfeld het nodige te vinden zijn


Fieten in Beilen is een hele goede ja! Die heeft het nodige wel liggen voor een AX.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik heb ook weer wat werk te doen, heb geen idee wat het precies is.
Gisteravond toen ik van werk terugkwam moest ik koelvloeistof bijvullen, wat kan kloppen aangezien mijn koeler iets lekt, en ik em af en toe moet bijvullen.
Nu had ik wat water bij me, dus daarmee wat bijgevuld, en lampje ging uit.
Vanmorgen wilde ik het peil even controleren aangezien ik gisteravond er in het donker maar wat bij gegooid heb, en ik hoorde dat het nog niet helemaal gevuld was. Ik heb er gisteren hooguit een kwart liter bijgedaan.
Vanmorgen haalde ik met koude motor de dop er af, en de koevloeistof spoot uit de radiator, en de radiator was tot de top gevuld.

Iemand enig idee wat dit kan zijn, koppakking is een tijdje terug al vervangen, al bleef ie wel wat olie smeren op de koppakking.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:Ik heb ook weer wat werk te doen, heb geen idee wat het precies is.
Gisteravond toen ik van werk terugkwam moest ik koelvloeistof bijvullen, wat kan kloppen aangezien mijn koeler iets lekt, en ik em af en toe moet bijvullen.
Nu had ik wat water bij me, dus daarmee wat bijgevuld, en lampje ging uit.
Vanmorgen wilde ik het peil even controleren aangezien ik gisteravond er in het donker maar wat bij gegooid heb, en ik hoorde dat het nog niet helemaal gevuld was. Ik heb er gisteren hooguit een kwart liter bijgedaan.
Vanmorgen haalde ik met koude motor de dop er af, en de koevloeistof spoot uit de radiator, en de radiator was tot de top gevuld.

Iemand enig idee wat dit kan zijn, koppakking is een tijdje terug al vervangen, al bleef ie wel wat olie smeren op de koppakking.


Thermostaat die dicht blijft zitten misschien?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Kakelbont wrote:
Thermostaat die dicht blijft zitten misschien?


zou idd wel eens kunnen
wordt je kachel wel lekker warm?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Eh.. als je motor koud is... En je de dop eraf haalt en het begint te spuiten moet je het niet zoeken bij de thermostaat.. Die hoort dicht te zitten dan!

Er zit nog druk op.. Dit kan komen doordat er nog teveel lucht in zit of je moet eens serieus gaan twijfelen aan troep en prut in het systeem?

Ik heb dat ook gehad.. Er blijkt een overdruk in te zitten en er zat prut in.. Ik heb mijnes dus met zo'n goedje schoongemaakt.. Nu nergens meer last van..

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ja idd brutus heb gelijk. :) Als het de thermostaat is zou het juist moeten gebeuren als de motor warm is....

Ik hoop voor je dat het rotzooi in het systeem is zoals hij zij. Om te kijken of het misschien de koppakking is kun je hetvolgende doen;

Vul het systeem, start de motor en kijk of luchtbelletjes komen bij de vuldop op de thermostaat. Als tie flink staat te blazen en borrelen als in je opa's aquarium is het waarschijnlijk wel de koppaking.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kachel is gewoon lekker warm zoals anders, zal de dop dr zo nog eens af gaan halen als het droog is buiten, kijken of er dan weer druk op staat, er is gisteren namelijk een klein stukje mee gereden, en anders eens kijken of dr ergens lucht wil uitkomen, zo ja, dan weet ik haast al wel genoeg

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Net even mee naar de garage geweest, de diagnose is binnen, het is ofwel de kop, of weer de koppakking, maar die ligt er net 20.000km in oid.
Hij staat mooi kleine belletjes te blazen in het koelsysteem, iets dat ie gisteren wel even deed, maar daar hield ie toen mee op, nu bleef ie echter doorblazen, afhankelijk van het toerental.

Ook kon ik testen na een stuk rijden om te kijken wat er gebeurt als de dop eraf gehaald wordt, er mag wel wat druk op zitten, maar het koelwater mag dr niet uitkomen, iets wat dus wel gebeurde nadat ik teruggereden was naar huis :(

Kortom, dat gaat weer een bak geld kosten

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

heb je vorige keer je kop wel laten vlakken?

Toen ik mijn diesel kocht zat er ook 'net' een nieuwe koppaking in. Maar mooi dattie lek was. Ze hadden de kop niet gevlakt namelijk.


groetenRob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:heb je vorige keer je kop wel laten vlakken?

Toen ik mijn diesel kocht zat er ook 'net' een nieuwe koppaking in. Maar mooi dattie lek was. Ze hadden de kop niet gevlakt namelijk.


groetenRob


Uiteraard is de vorige keer de kop gevlakt en afgeperst, nadeel is dat ie altijd iets is blijven blazen op de kop zelf, ook na het natrekken van de kop, maar ik had verder geen abnormaal olieverbruik, of waterverbruik, motortje liep verder ook goed.

Nadeel is wel als ik dr weer een andere kop onder gooi dat ik gelijk de kleppen weer kan laten stellen, komt dr ook nog weer bij

Post Reply