Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ff voor de duidelijkheid dus; in een ax moet je DOT4 gooien, en geen andere?


/edit dot aangepast
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Ff een samenvatting hoe het in mijn beleving is:

DOT 3 > kan, dat staat namelijk ook op je reservoir (heb het zelf niet gezien, maar dat werd hier vermerld). Deze vloeistof heeft echter een relatief laag kookpunt.

DOT 4 > kan in DOT 3 remsystemen gebruikt worden dus is ook in een AX een mogelijkheid. Deze vloeistof heeft een hoger kookpunt dan DOT 3 vloeistof.

DOT 5 > kan niet want deze is op siliconenbasis > gevolg: rubbers van DOT 3 en DOT 4 systemen lossen op. Er bestaat wel DOT 5 olie die dezelfde specificaties heeft als DOT 3 en DOT 4. Er moet dan DOT 5 compliant op de fles vermeld zijn, en niet DOT 5 silicone.

DOT 5.1 is een vloeistof die dezelfde specificaties heeft als DOT 5 vloeistof (kookpunt, viscositeit enz.) alleen is deze vloeistof op syntetische basis en niet op siliconen basis. Deze vloeistof zou ik dus zelf gebruiken, aangezien ik hier nogal vaak in de bergen moet ankeren.

LMH is een universele hydraulische olie (vooral in citroens gebruikt). Deze is op minerale basis en daarom worden LHM systemen vaak ook "groene systemen" genoemd. Deze zou ik zelf niet voor de AX gebruiken (terwijl het waarschijnlijk wel zou kunnen). Ik weet hier echter geen specificaties van. zijn wel op internet te vinden.

Duidelijk nu?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Das wel lekker dan, heb net het complete systeem ververst met dot5, en dat werd me aangeraden bij de autoshop :evil: :?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

DOT 5 compliant of silicone?

Let er ok wel op > dit zijn veilige marges natuurlijk. Het zou ook best mogelijk zijn dat autofabrikanten met dit soort voorvallen rekening houden en daardoor rubbers gebruiken die ook bestand zijn tegen silicone vloeistof. Ze kunnen alleen moeilijk op het reservoir zetten: Donder er maar in wat je hebt staan, dit systeem remt op alles.

Je kunt ook je systeem aftappen, spoelen met wasbenzine of brandspiritus en dan nieuwe olie erin. Tis maar net wat jij het veiligste bij voelt, daar kan ik geen oordeel over geven.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik zal thuis is kijken wat voor olie het was. Was een geel bussie :roll:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

Kakelbont wrote:ff voor de duidelijkheid dus; in een AX moet je DOT5 gooien, en geen andere?


Nee dus. Gewoon dat wat op de dop of in het instructieboekje vermeld staat.

jpvz78
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueSep06, 2005 9:31:10 AM
Location: Dinteloord

Post by jpvz78 »

Sharkey wrote:net mijn remschijven en blokken laten vervangen.

Die dingen moeten dus nog ingereden worden en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk scary vind hoe ze nu remmen (bijna niet dus).

Rempedaal voelt als een spons. Afremmen lukt eigenlijk enkel door terug te schakelen en een noodstop kan ik wel vergeten. Schijnt ook niet goed te zijn voor de nieuwe schijven...

Nou schijnt dit er allemaal bij te horen, maar echt veilig vind ik het niet.



Het "sponzige" manier van remmen kan ook aan liggen dat er lucht in je remsysteem zit! Mischien niet helemaal goed ontlucht?

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

bokkie wrote:
LMH is een universele hydraulische olie (vooral in citroens gebruikt). Deze is op minerale basis en daarom worden LHM systemen vaak ook "groene systemen" genoemd. Deze zou ik zelf niet voor de AX gebruiken (terwijl het waarschijnlijk wel zou kunnen). Ik weet hier echter geen specificaties van. zijn wel op internet te vinden.

Duidelijk nu?

Ik dacht dat LHM systemen "groene" systemen hette omdat die olie groen van kleur is... Tenzij je lhm van een ander merk dan total hebt...
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

kreazyV8wuppo
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatNov05, 2005 2:55:35 AM

Post by kreazyV8wuppo »

in theorie zou je LHM kunnen gebruiken, echter.
lijkt me niet slim daar de koopunt dinges niet dezelvde waarden hebben.

LHM is alleen geschikt voor hydraulische hogedruk systemen.
dat houd dus in boven de 80 Bar.
en een standaard remcircuit alla AX haald max, 40 bar bij noodstops.

een HD systeem van bijvoorbeeld de GS/A en BX/Xantia ed haald op zn slofjes 160 bar.

greets van wupke:die weet dat Dot 4 het meest geschikt is voor het gross van alle merken. :wink:

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Duidelijk nu?[/quote]
Ik dacht dat LHM systemen "groene" systemen hette omdat die olie groen van kleur is... Tenzij je lhm van een ander merk dan total hebt...[/quote]

Groene en rode systemen komen van de DS, de oudere systemen waren rood en later werden ze groen(veerbollen)

De kleur vd LHM heeft alleen met de producent te maken...

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Speciaal een remmentopic!! Dus hier plant ik even de remproblemen van de TRS:

Komt ie:
- als je wilt remmen dan moet je tot bijna de bodem intrappen. Vervolgens gebeurd er nog nauwelijks wat en trekt hij naar rechts... er zat trouwens niet heel veel vloeistof meer in het reservoir.
- als je echt vol in trapt dan blokkeren de wielen. Volgens de vorige eigenaar waren dat de zuigertjes in de achterremmen.

Ik heb de wielen er nog niet afgehad maar de remblokken zijn niet kaal volgens mij. En hoe kan ik controleren of de schijven en hoofdrem cilinder op zijn?

Foto's in Manu's topic werken helaas niet meer...
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Rob GT wrote:Speciaal een remmentopic!! Dus hier plant ik even de remproblemen van de TRS:

Komt ie:
- als je wilt remmen dan moet je tot bijna de bodem intrappen. Vervolgens gebeurd er nog nauwelijks wat en trekt hij naar rechts... er zat trouwens niet heel veel vloeistof meer in het reservoir.
- als je echt vol in trapt dan blokkeren de wielen. Volgens de vorige eigenaar waren dat de zuigertjes in de achterremmen.

Ik heb de wielen er nog niet afgehad maar de remblokken zijn niet kaal volgens mij. En hoe kan ik controleren of de schijven en hoofdrem cilinder op zijn?

Foto's in Manu's topic werken helaas niet meer...


zoals ik op msn al zei.. kapotte remcilinder ergens.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Rob GT wrote:Foto's in Manu's topic werken helaas niet meer...


Had ik ook al is gemeld in het topic, wel jammer want ik moet ook het een en ander aan de remmen doen met name defecte hoofdremcilinder, vervangen of reviseren?

In het grijze verleden heb ik heel wat hoofdremcilinders gereviseerd van diverse 2CV's echter dat waren nog enkel werkende cilinders en geen gescheiden circuit cilinders. Weet iemand of het zelf te doen is, en of er revisie sets te koop zijn? Zo ja dan zoek ik een gammel exemplaar voor een paar euri welke ik dan op m'n gemak kan restaureren. Wie oh wie kan mij meer vertellen?

Groetjes Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Dit schema had ik nog online staan, misschien kan iemand er wat mee?

Image
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dit topic maar weer es uit het stof halen;

Jeriels remmen blijven maar problemen geven, pedaal is tot op de bodem in te trappen zonder 'enig' resultaat..

eerst was het iets anders, dan was het een paar keer pompen voordat het ging remmen, dat had ik gemaakt, heb ik +-100km gereden.. savonds willen we weer weg, totaal geen remmen..

wat is er vervangen?
-hoofdremcylinder
-rembekrachtiger
-alle ontluchtingsnippeltjes
-remcylinders achter gereviseerd
-remklauwen voor gereviseerd

verder is er nergens zichtbare lekkage en daalt het vloeistofpeil ook niet.
Ik heb in totaal een liter vloeitstof rondgepompt (zonder voor droog te staan, dus steeds bijvullen) zonder enig luchtbelletje..

ECHTER, als je dan dus een stukje (+-500m of minder..) hebt gereden, zit er OVERAL weer lucht in..

iemand een idee? :roll:

we beginnen redelijk hopeloos te worden..
Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Vreemd joh :S
Je hebt zo'n beetje alles al vervangen wat er in me opkwam toen ik het las.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Nergens een nippel los waar hij valse lucht aanzuigt?
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar hieronder nog een stukje dat ik in een grijs verleden eens heb getikt over remvloeistof. En dan met name het verschil tussen DOT 5 en DOT 5.1

Met zekere regelmaat zie ik weer vragen en discussies over remvloeistof. Met name over het verschil tussen DOT 5 en DOT 5.1. Ben daarom maar weer eens aan het zoeken geweest op internet en zo.
Heb een heleboel gelezen, geknipt en geplakt. Ik kwam met name in stukjes uit de Smeeroliekroniek (vaktijdschrift) veel duidelijke informatie tegen. Kreten en stellingen op diverse auto- en motorsportfora heb ik zoveel mogelijk overgeslagen, tenzij ik er zeker van was dat het klopte. In het kort (nou ja...) komt het hier op neer:

Het verschil:
DOT3, Super DOT3, Dot4, Super DOT4 en DOT5.1 zijn een synthetische remvloeistof. Ze zijn stuk voor stuk hygroscopisch. DOT5 is siliconen olie.
DOT5 tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch(neemt geen water op in tegenstelling tot de synthetische remvloeistof). Vereist wel dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie. Meng je een synthetische remvloeistof met DOT5 gaan je seals opzwellen en is het gedaan met je remwerking.
Dus nooit zomaar mengen en voorschrift van de fabrikant volgen, tenzij je weet waar je mee bezig bent!

?Droog? en ?nat? kookpunt:
Aan remvloeistoffen wordt een aantal kwaliteitseisen opgesteld door de OEM?s (autofabrikanten), de SAE en door DOT (Department of Transport). Laatstgenoemden hebben beperkingen gesteld aan het zogenaamde ?droge? en ?natte? kookpunt (Original, respectievelijk Wet Equilibrium Reflux Boiling Point, ERBP) en aan de viscositeit bij -40? C. Het natte kookpunt is het punt waarbij een remvloeistof onder laboratoriumomstandigheden 3,38% vocht heeft opgenomen en waarvan vervolgens het kookpunt is bepaald.

DOT 5 en 5.1:
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140? C, >155? C en >180? C.
DOT 5.1 biedt bovendien grote zekerheid tegen Vapor Lock, tast de cups niet aan en heeft goede smeereigenschappen. De aanwezigheid van water is een van de belangrijkste factoren voor de veroudering van de remvloeistof. Kortom: het verversen van remvloeistof is in de meeste gevallen noodzakelijk en zeker geen verkoopstunt!

Waar ben ik nu zeker van:
- DOT 4 en DOT 5.1 zijn absoluut te mengen. Alleen, waarom zou je dat doen? Gewoon volledig vervangen!
- Muv DOT 5 zijn alle remvloeistoffen synthetisch, hygroscopisch en niet goed voor je lak.
- Alle synthetische remvloeistoffen 'vervuilen' gedurende gebruik. De vloeistof wordt donkerder. Je kunt dus bij het verwisselen heel goed zien wanneer alle vuile olie eruit is. Dit geld niet voor DOT 5. Die blijft, ongeacht de gebruiksduur, gewoon helder.
- Ondanks de eerder in dit stukje aangegeven procedure voor het reinigen van je remsysteem zijn er toch erg veel verhalen tegen over problemen bij het (gaan) gebruiken van DOT 5. Als je dat doet kan je het beste al je pakkingen en rubbers eerste vernieuwen.
- De synthetische vloeistoffen schijnen prachtige brandblaren te kunnen veroorzaken. Opletten dus!

Waar ben ik nog niet helemaal uit:
- De 'levensduur' van remvloeistof. Veel merken geven aan dat ze vloeistof na twee jaar vervangen moet worden. Maar veel kortere periodes heb ik ook gezien. Ik heb de indruk dat de hygroscopische remvloeistoffen langer goed blijven als er regelmatig mee gereden wordt in vergelijking met een auto die veel en lang stil staat. Ik heb ook geen idee je nu kunt stellen of de remvloeistof slechter is naarmate hij donkerder is geworden.

Tot zover mijn onderzoekje.
Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom.

Groeten,

Antoine


Het is alweer twee?neenhalf jaar oud, maar volgens mij klopt alles wat daar staat nog steeds.

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Ik sta op het punt om mijn achteras te vervangen, nu bedacht ik me dat het een mooie upgrade zou zijn om het zaakje gelijk te vervangen voor schijven achter.

Wat moet er nu precies allemaal vervangen worden?
moeten de leidingen bijv. ook vervangen worden?

Uiteraard worden hierna ook de voorremmen aangepakt...
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Hmm, het is weer zo ver..... na anderhalf jaar begin mijn voorremmen weer te klooien...

Het probleem is dat als ik bij een snelheid van 120km/h rem het stuur heftig begint te trillen. Dit houdt dan weer helemaal op zodra ik onder de 90 kom. Als ik bij een lagere snelheid rem (110 of lager) is het stuur perfect stil..

Toch weer kromme schijven, of kan er iets anders aan de hand zijn??

Overigens trekt hij bij het remmen een klein beetje naar links en is de hoeveelheid remstof op mijn linker velg een stuk hoger dan rechts.

Post Reply