Benzine loopt uit de tank met hard door de bocht

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

zie pb :) verkocht dus
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Ik heb vandaag wat draad tussen het aflsuitrubber en de dop gestopt.
Morgen misschien even ergens een lange bocht uitproberen. De dop ging een stuk moelijker erop, dus hij zal nu vast beter afsluiten. Als dat zo is zal ik wel een wat definitievere oplossing proberen, dan alleen maar een stukje staaldraad....
Zou een dop van sparco (zo'n verchroomde) ook niet beter zijn??
Image

is ook leuk....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik hoorde dat de doppen van de allereerste axjes ook beter zijn. (die niet-sluitbare) Als ik nog eens wild ga doen ga ik eens eentje monteren.
AX-kopen is verslavend.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Deze kwam ik tegen op eBay:
http://bit.ly/12EXQ4

Het is dus nog niet bevestigd dat het werkt..

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

die passen niet, daar heb ik er nog 1 van liggen ;) (saxo/106 heeft een groteren dop)

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Drake wrote:die passen niet, daar heb ik er nog 1 van liggen ;) (saxo/106 heeft een groteren dop)
echt waar? ik heb net een sparco dop via rallye.nl geregeld.....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Te groot, de dop van een ax is kleiner

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Bij mij lag de terugslagklep los in de benzinetank.
Altijd meer PK's dan jou!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Kick!

Heeft iemand al een blijvende oplossing voor dit grapje. Heb er namelijk ook al jaren last van.
Wil er graag van af. Want ik vind het zowel link als duur. :lol:

Weet iemand hoe het in de AX cup zat? Hadden die ook gewoon de originele tank eronder? Zo ja, hoe hebben ze daar dat dan opgelost? Want ik kan me niet voorstellen dat ze een hele kudde op hol geslagen AXjes massaal benzine lekkend door de Hugenholzbocht lieten denderen.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Terugslagklep dus, die zit vaak los. Verder heb ik nu een aftermarket dop (ofwel een imitatie exemplaar) en lijkt al aardig goed te helpen (het rubber van een orginele ax dop is vaak uitgedroog en icm dat er weinig druk op staat van de dop zelf sluiten ze vaak amper tot niet meer af).

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mijn GTI had er geen last van.. tot vrijdagavond..
de vulbuis kreeg een paar tikken van mn wiel en sindsdien staat er een mooi spoor over de zijkant :?

bij mij was de metalen ring waar de dop indraait ook al redelijk gaar en het rubbertje wat er tussen hoort ook een paar maten te groot geworden :? bij de dealer konden ze me niet meer aan nieuw helpen! en op de sloop ben ik al meer als een jaar niet geweest :oops:

omdat bij mij het probleem groter is (als ik mn auto niet-fatsoenlijk verlaag loopt het wiel aan op de vulbuis..) zit ik te denken om die vulbuis eens anders op te gaan lossen.. ik kwam pas een rallyshop tegen waar ze gewoon allerlei diameter vulbuis + openingen konden leveren voor niet eens zo heel veel.. maar die kan ik niet meer terug vinden :? (iemand?)
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

KMvrtr wrote:Weet iemand hoe het in de AX cup zat? Hadden die ook gewoon de originele tank eronder?
Even opgezocht wat het technisch reglement zegt van de APM GTi CUP van 1993 betreft brandstof.
Technisch Reglement: APM GTi CUP, 1993 wrote:B. Technisch Regelement

2. Brandstof en smeermiddelen

Als brandstof is uitsluitend ongelode handelsbrandstof RON 98 toegestaan. Geen enkele toevoeging aan de brandstof is toegestaan

Na afloop van elk wedstrijdonderdeel dient minimaal 5 liter brandstof in het brandstof reservoir aanwezig te zijn. Gedurende het raceseizoen kunnen brandstofmonsters worden genomen ter analyse.

De Technische Commissie kan op elk moment besluiten de tankinhoud af te laten tappen en de tank voorzien van ongelode handelsbrandstof RON 98 en daarna de tankdop verzegelen.

Het is verplicht de volgende smeermiddelen te gebruiken:

* Motorolie: 10 W 50
* Versnellingsbak: 75 W 80

C. Veiligheid

10. Brandstoftank

De kunststof afdekplaten op de carrosserieplaat boven de brandstoftank dienen vervangen te worden door aluminium platen met een maximale afmeting van ø 200 mm. Deze afdekplaten dienen met popnagels en afgekit bevestigd te worden. De originele situatie is beslist onvoldoende.

13.Leidingen en kabels

Het is verplicht de origineel gemonteerde brandstofleidingen te vervangen door leidingen van luchtvaartkwaliteit die aan de rechterzijde van de middentunnel in het interieur moeten worden gemonteerd. De gehele leiding dient van dezelfde hoge kwaliteit te zijn. In het interieur mogen zich geen koppelingen of verbindingen in de brandstofleiding bevinden.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Hmmm, wat bedoelen ze precies met "De kunststof afdekplaten op de carrosserieplaat boven de brandstoftank "?
Is dat een ingewikkelde omschrijving van de tankdop?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik denk het gedeeltje waar de tankdop in wordt gezet

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Drake wrote:Terugslagklep dus, die zit vaak los.
Oké, en waar zit die dan precies in onderstaand plaatje?

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

KMvrtr wrote:Hmmm, wat bedoelen ze precies met "De kunststof afdekplaten op de carrosserieplaat boven de brandstoftank "?
Is dat een ingewikkelde omschrijving van de tankdop?
Dat zullen die 2 plastic doppen zijn onder je achterbank.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

maar wat doen die dan? bij ons ligt er eentje altijd los, als het nou een functie heeft moet ik die maar eens vastkitten of met een beetje tape vastzetten.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, onder de ene dop zit de brandstofpomp en onder de andere dop zit de brandstofniveau-sensor. Die doppen dienen er alleen maar voor dat de pomp en sensor niet gemakkelijk beschadigd kunnen worden en dat er geen rommel in kan komen. (Al eens onder de achterbank van een willekeurige AX gekeken en ontdekt wat een troep er vaak onder de achterbank ligt?!).

Blijkbaar vinden ze 't voor races belangrijk dat de carrosserie boven de tank 'vuurdicht' is, door de standaard plastic doppen te vervangen door alu platen die vastgezet moeten worden met popnagels.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Conclusie: in de AX cup reden ze met de originele tankdopjes?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

KMvrtr wrote:Conclusie: in de AX cup reden ze met de originele tankdopjes?
Als ik deze foto goed bekijk zie ik een standaard tankdop zonder het sierkapje. Sierkap zal er wel af zijn voor gewichtsbesparing.

Die rubber ringen kun je nog een tweede leven geven... als ze echt hard zijn kun je ze wegdoen maar als er nog wat weekmakers inzitten moet je em eens in een bak met warm water en Biotex laten weken. Veelal wordt rubber dan weer soepel.

Post Reply