Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

@Benny666:

Controleer eerst of er geen uitwendige lekkage aanwezig is. controleer of er bij het motorblok t.h.v. de dynamo geen zweetplekken aanwezig zijn, dit kan duiden op een uitwendige lekke koppakking. Controleer je oliepeil of deze niet te hoog is (dit kan erop duiden dat er koelwater in je motor terechtkomt via je koelkanaal naar je oliekanaal = inwendige lekke koppaking)
Je kan je koelsysteem spoelen met een speciaal reinigingsspul (weet niet of dit voor particulieren vrij verkrijgbaar is, had dit wel in de garage waar ik werkte) tap eerst je vuile koelvloeistof af, vul je koelsysteem met het reinigingsspul en water laat je motor een tijdje draaien, NIET gaan rijden, totdat deze goed warm is, tap het systeem weer af en vul het met schoonwater en laat het weer een tijdje draaien totdat de motor goed warm is en tap daarna weer het systeem af en kijk dan of het systeem schoon is. Voor de preciese werkwijze moet je even op het reiningsproduct kijken. Ververs je koelvloeistof LET goed op de juiste mengverhouding en wat er in het instructieboekje staat wat je moet gebruiken. Dan kan je het nog even aankijken wat er gebeurd. wat je ook kan doen maar niet zeker weet of dit werkt bij een Ax, als er een overdrukslangetje van je radiateur afkomt, meestal t.h.v. je radiateurdop dit is om bij een te hoge druk deze weg te kunnen laten lopen, een flesje op monteren en dan eens gaan rijden dan kan je zien of er een hoge druk wordt opgebouwd in je koelsysteem, je ziet dan of er koelwater eruit wordt gegooid. Als er in korte tijd een aardig laagje in je flesje zit kan dit ook duiden op een koppakking. Maar voordat je dit doet wees zeker ervan dat je koelsysteem goed ontlucht is anders kan deze er ook water eruit gaan gooien.

Maar wat ik uit je verhaal kan halen lijkt het wel op een koppakking, voornamelijk de bruinige smurrie dat lijkt op olie in je koelsysteem. Je kan de koppakking best vervangen je hoeft niet perse je hele blok te vervangen. En je thermostaat is niet stuk, je kan hem wel vervangen als je wilt maar denk niet dat dat erg noodakelijk is. afhankelijk natuurlijk hoe vies het koelsysteem is. Kijk ook ff in Howto en Technische FAQ voor meer info en tips.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

Goed, eerst ff schoonmaken. Even aankijken en dan beslis ik wel verder.

Ik gokte al dat het olie was, maar jah. De olie bevat geen koelvloeistof, maar andersom wel. Maar, goed. Voordat ik aan allemaal rare dingen ga denken, zal ik wel even die shit schoonmaken en dan hopen dat misschien wel afloopt met een cheap einde.

I'll keep in touch
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

zat afgelopen weekend weer es in de ax (nu van mijn vriendin dus).
En het viel me op dat dit ding echt belachelijk snel warm werd. Ik weet wel dat het warm is enz.. Maar hij heeft nu een jaar geleden echt een grote beurt gehad. (nieuw koppaking enz) en daarbij nieuwe koelvloeistof (dit was bijna leeg toen, vandaar dat ie toen snel warm werd). Daar toen de hele zomer mee gereden, zonder dat 1x de fan aan ging, zoals ik gewend ben nu.

Echter nu is ie al binnen 1 a 2 km al op warmte, maar de fan gaat ook draaien. Na 5 min rijden slaat de fan al aan...

Is dat alleen de buitentemp, of zou er toch meer aan de hand zijn (leeg systeem ofzo). Kan ook neit ff kijken, want de auto staat hier niet meer voor de deur..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

bijvullen :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja dacht ik al.. van et weekend toch maar es een xtje kijken.. :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

ff naar gekeken, en er ging een goede 2 liter bij.

Is het normaal dat een AX in een jaar tijd (ongeveer 15 dkm) 2 liter KVS gebruikt?
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

DLS wrote:ff naar gekeken, en er ging een goede 2 liter bij.

Is het normaal dat een AX in een jaar tijd (ongeveer 15 dkm) 2 liter KVS gebruikt?


Kort gezegd: Nee

Ik zou toch eens gaan zoeken naar lekkages, als de kop verder nog goed is, en hij niet wit rookt, of smurrie in het koelsysteem heeft tenminste.

Geen last van vettige of beslagen ramen, kachel kan dan lek zijn, maar dat ruik je wel meestal.

Vul de auto eens af tot het niveau, en laat de auto daarna eens stationair warmdraaien tot de fan aanslaat, ondertussen kan je dan mooi op lekkages controleren, en gelijk kijken of ie er toevallig via de dop water uit blijft gooien.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

of belletjes gaat blazen uit de vulhals van het koelvloeistofreservoir
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

heb em bijgevuld en ontlucht. Gelijk even gekeken naar lekkage. Maar die ben ik niet tegen gekomen. Heb em dus laten draaien om te ontluchten. Het valt me wel op dat ie nu niet meer zo warm wordt.

Hij heeft geen rare geurtjes, geen vette, vochtige ramen en ook geen lekkage (staat soms een week ofzo stil, maar dan ligt er niets onder).

Ik kan dus niet echt een goede reden vinden.

Roken doet ie trouwens ook niet, en er is vorig jaar een nieuwe koppakking in gekomen.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

Ik heb alles schoongemaakt, er zat net echt olie in. Wel raar, de onderkant van de dop had allemaal smurrie en het water was een beetje blauw-bruin (roestwater) maar geen olie vlekken of klodders.

Zover ik weet geen lekkekoppakking op dit moment, volgende week leeg ik het systeem opnieuw om de conditie van een week te bekijken. Ondertussen flink aan het trappen met de AX. Heerlijk.
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

DLS:

Het is niet raar als een AX water verbruikt na het legen van het systeem. Ontluchten in een AX is niet heel erg doeltreffend, er zit vaak nog wel lucht in, en ik vul hem bijvoorbeeld ook vaak (per ongeluk) te vol....

Die luchtbellen en dat extra water gooit ie er wel weer uit, dat is het probleem niet, maar met dat eruit gooien verliest ie ook altijd meer water dan dat goed is.

Ik vul na het legen van het systeem vaak ook 2x, eerste vullen, flink ritje maken (dat ie goed warm gestookt is) en de volgende dag bijvullen.... Daarna blijft het eigenlijk altijd goed.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Het is terug mijn beurt om hier een vraag te stellen :roll: :evil:
Nu valt de 1.1 in de prijzen...

Als ik hem na een ritje van 10min hem 2min stationair laat draaien, slaat de schroef al aan en gaat het rode lampje branden. (ik heb geen tempmeter)

Hij heeft er totnutoe nog geen enkele keer KVS uitgegooid, maar er zijn wel volop bellen en als ik de dop er probeer van te draaien komt het water mee omhoog.
Er zit geen olie bij de kvs en omgekeerd ook niet.

Toch wel de koppakking zeker?
Enorm tof, net nu de GTI half uit elkaar ligt :?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Voel eens aan de bovenste slang van radiateur naar thermostaat, is die hard?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

kevin.broke wrote:Voel eens aan de bovenste slang van radiateur naar thermostaat, is die hard?


Ik heb zonet even een ritje van 10minuten gemaakt en kan nu vaststellen:

ja, die staat enorm onder druk.
Dan toch enkel de thermostaat? Kzal die straks eens uithalen.
Deze week werkte mijn chauffage nog prima, maar nu geeft ze niets meer van warmte.
De ventillatorschroef slaat NIET aan, terwijl ze deze week wel nog werkte.
Hij heeft er nog steeds geen kvs uitgegooid, zelfs na het beginnen branden van het rode lampje.

De GTI gooide er volop kvs uit als het lampje er nog maar aan dacht te beginnen branden :D

AARG ik haat het

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Misschien ergens een verstopping in het systeem??? Ff doorspoelen..

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Browny wrote:Misschien ergens een verstopping in het systeem??? Ff doorspoelen..

Kan gerust zijn eigenlijk.

Ik heb nu net de thermostaat er uitgehaald en dacht dat ik het gevonden had:
Image
Wie weet hoe lang was die al kapot.
Ik haal hem er uit en maak opnieuw een ritje.

En JA hoor, opnieuw het lampje, de harde retourslang, geen chauffage en geen ventillatorschroef die draait...

Misschien een klein stukje plastiek die van de thermostaat is afgebroken en nu ergens leuk de boel blokkeert? :roll:

Iemand tips over hoe ik het beste dat doorspoel? Ik veronderstel dat wat druk steken geen kwaad kan.
De rest van het koelsysteem is trouwens helemaal netjes, geen smurrie te bespeuren.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

http://youtube.com/watch?v=BBIXp1w-Ekw
Geluidsopname

Kan het zijn dat ik een waterpomp hoor?
Misschien dat daar iets mee mis is?

ohja, toen ik hem stationair liet draaien op dat filmpje bleek het lampje al te branden en kon ik nog gewoon mijn vinger in de radiatorvuldop drukken.

edit, had niet aan her-ontluchten gedacht :roll:
Dat zonet gedaan, en hij draait terug ok.
Hopelijk blijft het terug goed met een nieuwe thermostaat, nu zit er een in met het binneste er uit.

Die bellen heb ik nog, moet ik mij daar zorgen om maken, ik heb ze al n' tijdje.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Toch nog eens vragen;
De thermostaat zit er nu een paar 100km in, en hij komt niet meer te warm.

Maar bij stadsverkeer slaat de schroef toch veel te vaak aan...
Zelfs zonder file.
een keertje na een half uur file terwijl het 25° was heeft mijn rood lampje even gepinkt!

Ik mag wel een half uur aan een stuk alles van het motortje vragen, de schroef zal niet aanslaan.

Deze winter heb ik mijn hitteschildje er af gedaan omdat die bouten al wat door het plaatje aan het roesten waren.
Zou dit voor dat extra beetje warmte in mn radiator kunnen zorgen?

En hoe hard moet ik mij zorgen maken om die belletjes?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Belletjes zou ik me best hard zorgen om maken, eigenlijk....
Dat kan echt echt niet goed zijn,
lucht in je systeem -> systeem aan de kook -> oververhit
zoiezo, lampjes branden in stadsverkeer, foutfoutfout!

Op het moment dat jelampje brand gaat er best veel stuk in je motor :S



Ik heb ook nog wel een vraagstuk, ik heb namelijk een blok uit elkaar die koelproblemen had, en hij moet weer in de AX, maar, ik weet even niet meer wat ik nog kan vervangen/na kijken om wederom koelproblemen te voorkomen....

Het gaat om een 6000 km geleden volledig gereviseerd blok.
Het blok is 1x FLINK te warm geweest toen ik -nog onervaren- niet goed had ontlucht. stuk mee door gereden (lampje niet gezien) en hij bleef nadieselen... KVS bijgevuld, goed ontlucht.

Goed, daarna na naja, 1000/800 km alle KVS weg, ding oververhit.
Bijgevuld, ontlucht, verder gereden... 1000 km daarna, zelfde!

Toen de koppakking maar vervangen, (hij rookte wel wat wit soms, en ook blauw, dus...) Bleek de koppakking prima maar de kop zo krom als een hoepel. Olie kanaal en cilnder 1 en 4 waren dus goed, maar 2 en 3 verbranden alleen maar water, alles ook wit uitgeslagen bij die twee)

Nu had marc nog een gereviseerde kop liggen, dus die er op geklust. Met nieuwe koppakking maar met gebruikte (!) kopbouten (winkel was dicht op zondag en auto was maandag nodig)

Weer na zo'n 1000 km..... Weer oververhit en weer alle kvs weg....
Bijgevuld, thermostaat maar eens vervangen. Oude onder hete fohn gezet, ging wel gewoon open (maar fohn van 600 graden he, dus of ie nou bij 87 open gaat....)

Toen is het blok eruit gehaald dus ik weet niet of het probleem nu bij de thermostaat lag.
Radiator had het ook nog kunnen zijn, maar die is met de auto naar de sloop.
Waterpomp is goed, alle scoepjes nog en draait enorm soepel. Fan deed het ook prima.....

Kan het onderblok krom zijn? Of zou het aan de radiator of thermostaat gelegen hebben... toch?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Een enorm soepel draaiende waterpomp is ook niet goed: dat betekent dat er nauwelijks nog vet tussen de lagers zit en het ding dus op z'n einde loopt!
Meteen vervangen dus voor 't lager helemaal naar de kl*te draait en daarmee de distributieriem doet breken, met alle desastreuze gevolgen van dien!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply