stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Jochaim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuSep01, 2005 11:53:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by Jochaim »

maar dan wel direct met een 76 mm aansluiting, dan heb je al die adapters en koppelstukkentroep ook niet nodig. Zit het nog beter vast ook!
AX Spot

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Voor de astra van moeders heb ik op speed en design bij VW speciliast Dolf v. Eijk een universele open-air gekocht voor 14.95 geloof ik.
Daar zaten al alle pasringen en slangenklemmen bij.
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Nou na veel bellen en bestellen heb ik uiteindelijk dit setje gekocht, omdat dat gedoe met die pcv buizen nog op 91 euro kwam (met K&N filter).

Alle carburatie en SPi uitvoeringen
1986-1996

Image

Ik zou graag willen weten of dit een goede keuze is voor mn AX 1.1i Vulcane. Ook zou ik willen weten of er iemand is die weet hoe deze set er precies uitziet om te kijken hoe lang de buis is. Ik wil weten of ik tot achter de koplamp kan komen met de lengte van de buis.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zover ik kan zien, is dit een beetje een raar (maar vast wel werkend) systeem,

je moet dus je oued filterhuis laten zitten, maar daar het filter uithalen.. en vervolgens op het oude filterhuis je nieuwe buis aansluiten en die vooraan leggen.

maar, dan zie ik even het nut er niet van in, ok, je pakt veel koude lucht van achter je koplamp, maar dat doe j emet het originele systeem ook..
ok je hebt een open luchtfilter, maar door het lege luchtfilterhuis krijg je daar helemaal geen goede flow..

kijk nou is het natuurlijk zo dat die paar tiende pk naar boven of naar beneden niet zoveel uitmaakt, maar toch vind ik het niet helemaal een ideaal systeem..

tenzij je het oude luchtfilterhuis wel weghaalt en de nieuwe buis direct aansluit, dan snap ik het principe een beetje beter
Image

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

q01z wrote:zover ik kan zien, is dit een beetje een raar (maar vast wel werkend) systeem,

je moet dus je oued filterhuis laten zitten, maar daar het filter uithalen.. en vervolgens op het oude filterhuis je nieuwe buis aansluiten en die vooraan leggen.

maar, dan zie ik even het nut er niet van in, ok, je pakt veel koude lucht van achter je koplamp, maar dat doe j emet het originele systeem ook..
ok je hebt een open luchtfilter, maar door het lege luchtfilterhuis krijg je daar helemaal geen goede flow..

kijk nou is het natuurlijk zo dat die paar tiende pk naar boven of naar beneden niet zoveel uitmaakt, maar toch vind ik het niet helemaal een ideaal systeem..

tenzij je het oude luchtfilterhuis wel weghaalt en de nieuwe buis direct aansluit, dan snap ik het principe een beetje beter


Ja voor zover ik weet haal ik al het oude weg en sluit ik die buis aan op dat onderdeel wat boven het oude filterhuis zit. Dat is toch hoe de meeste luchtfilter systemen in elkaar zitten>?

Kijk zoals deze:

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

daar zit inderdaad nog wel logica in als het zo zit :)
Image

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

q01z wrote:daar zit inderdaad nog wel logica in als het zo zit :)


Nou zo wil ik het dus ook doen met dit setje van Green.

Alle carburatie en SPi uitvoeringen
1986-1996
Image

Iemand die weet of dit gaat werken en of het een goede keuze is voor mn AX1.1i Vulcane?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nou al zou die op je luchtfilterhuis bevestigt zitten zou het nog wel eens beter kunnen werken. Omdat dit als een soor extra luchtbak werkt. Het is het proberen waard denk ik.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:Nou al zou die op je luchtfilterhuis bevestigt zitten zou het nog wel eens beter kunnen werken. Omdat dit als een soor extra luchtbak werkt. Het is het proberen waard denk ik.


Luchtfilterhuis is toch dat onderdeel met die blauwepijl?

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Iemand met wat ervaring die mij wat feedback kan geven?

Jochaim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuSep01, 2005 11:53:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by Jochaim »

Nee, op de foto is het luchtfilterhuis er al uit. Je luchtfilterhuis zit bij de groene pijl (ontbreekt dus op deze foto!
Image
AX Spot

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

en als je dat waar de blauwe pijl op wijst, wat dus op je injectiehuis zit, eraf haalt en daar rechtstreeks op het openluchtfilter plaatst dmv een slang/buis oid? en dat carterontluchtingslangetje ook zo'n filtertje op doet, dat kan toch ook? wie heeft dat en kan er even een voorbeeld van plaatsen :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

DuFF wrote:en als je dat waar de blauwe pijl op wijst, wat dus op je injectiehuis zit, eraf haalt en daar rechtstreeks op het openluchtfilter plaatst dmv een slang/buis oid? en dat carterontluchtingslangetje ook zo'n filtertje op doet, dat kan toch ook? wie heeft dat en kan er even een voorbeeld van plaatsen :roll:


Bedoel je zo?

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

mja maar dat is een carb..

toch? :x
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

DuFF wrote:mja maar dat is een carb..

toch? :x


Ja idd volgens mij ook. De enige manieren die ik ken zijn: openfilter op oude plaats hangen (zonder filterhuis), nadeel is dat daar niet mogelijk niet echt koude lucht binnenkomt en die manier die ik wil gebruiken, filter in de buurt van koplamp en buis naar de plek waar voorheen het filterhuis aansloot.

Jochaim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuSep01, 2005 11:53:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by Jochaim »

Openluchtfilter geeft echt een mooier geluid PK/Nm verhoging is zo minimaal, dat het volgens mij alleen een psychisch effect heeft. Die paar graden temperatuurverschil van met buis/zonder buis zullen een minimaal lees:geen) verschil in motorvermogen opleveren...
AX Spot

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Jochaim wrote:Openluchtfilter geeft echt een mooier geluid PK/Nm verhoging is zo minimaal, dat het volgens mij alleen een psychisch effect heeft. Die paar graden temperatuurverschil van met buis/zonder buis zullen een minimaal lees:geen) verschil in motorvermogen opleveren...


Hm ok ja dat van het geluid las ik idd terug. Wordt zeker wat zwaarder? Over dat vermogen krijg ik idd de indruk dat het tussen de oortjes zit, de 1 praat het feit dat zijn auto een stuk feller reageert en de ander praat zelfs over afname van vermogen. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen lange en korte buis ( lang=sneller in begin toeren, kort=sneller in hogere versnelling). Klinkt allemaal een beetje vaag. Dus zal wel niet echt verschil maken.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

q01z wrote:...
je moet dus je oued filterhuis laten zitten, maar daar het filter uithalen.. en vervolgens op het oude filterhuis je nieuwe buis aansluiten en die vooraan leggen...


Ik heb mn originele luchtfilterhuis (zonder luchtfilter) laten zitten, samen met die rare kronkelige buis.

Op die buis heb ik een 25 cm lange (chrome kleurig gespoten) PVC buis gezet met daarop het sportluchtfilter, zodat deze vlak achter de koplamp hangt.

Ik heb wel 't idee gekregen dat ie onderin (vanaf ongeveer 2500 rpm) al wat meer bij de les is dan voorheen toen ik mn sportluchtfilter direct op het injectiehuis had (minimaal 3500 rpm nodig).

Ik zal als 't weer wat mooier weer is eens een fotootje schieten daarvan.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Post by Ichtus_AX »

Ik ben blij dat ik nu ook bij dit forum zit! :D

Zat me al af te vragen hoe ik het beste mijn openlucht filter van koude lucht kan voorzien.. Luchthapper op motorkap, buis naar de koplamp toe, buis vanachter m'n bumper naar boven laten lopen tot onder m'n luchtfilter.. Was al helemaal aan 't twijfelen geraakt :oops:

Maar nu laat 'k het gewoon zoals 't is! :wink:
Qua vermogen heb ik ook niet het idee dat het veel uitmaakt, zoals al eerder gezegd 'lijkt' het wel zo..

Het valt me wel op dat als ik een koude motor heb en dan ff flink gas geef (wat ik niet te vaak doe hoor :wink: ) dat ie anders klinkt vanaf een bepaald toerental, en ook sneller schijnt op te trekken (misschien toch koude lucht..?)..Maar dat k?n dus ook tussen je oren zitten..

Zal wel een keertje gaan uitproberen met een stopwatch tot de 100 km/u :)

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

TjizZzuH wrote:
q01z wrote:...
je moet dus je oued filterhuis laten zitten, maar daar het filter uithalen.. en vervolgens op het oude filterhuis je nieuwe buis aansluiten en die vooraan leggen...


Ik heb mn originele luchtfilterhuis (zonder luchtfilter) laten zitten, samen met die rare kronkelige buis.

Op die buis heb ik een 25 cm lange (chrome kleurig gespoten) PVC buis gezet met daarop het sportluchtfilter, zodat deze vlak achter de koplamp hangt.

Ik heb wel 't idee gekregen dat ie onderin (vanaf ongeveer 2500 rpm) al wat meer bij de les is dan voorheen toen ik mn sportluchtfilter direct op het injectiehuis had (minimaal 3500 rpm nodig).

Ik zal als 't weer wat mooier weer is eens een fotootje schieten daarvan.


Je zegt het idee te hebben onderin meer bij de les te zijn dan wanneer je het sportfilter direct op het injectiehuis had. Je bedoelt dat je zowieso dat firlterhuis waar je oude filter in zat hebt laten zitten en daar het sportfilter in hebt gehangen en daarna de wijze gebruikt hebt met et verlengen van de oude buis?

Post Reply