stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

bruce/r wrote:hey mensen ik heb een GTI en heb pas een green filter erop geramt, en daarna ook een 'fancy' buis eraan.

ik heb een set gekocht van green, dus met een verloop stukje erbij (OK, het kost je wel veel extra maar goed...), en heb nu alles aangesloten:
Image

er zat dus een hardplastic verloop stuk bij, met een plekje voor eventueel een temp.meter, en 2 aansluitingen voor andere slangen nog, en aangezien er 2 slangen van mijn filterhuis kwamen heb ik die er maar netjes op aangesloten.

ik heb deze slang(rode ding) erop aangesloten, kan iemand me vertellen waar deze slang voor dient?
Image
Image
ik heb dus ook nog een 2de slang(blauw) aangesloten, die zit aan de achterkant tegen het schutbord aan nu en ik kan er dus geen foto van maken, kan iemand mij vertelle waar die voor dient?

zo stond het ook aangegeven op het blaadje dat erbij geleverd werd, en voor zover ik gelezen heb op het forum, kan je deze slangen beter afdichten, kan iemand mij vertellen wat beter is?
want ik neem aan dat het bijgeleverd is voor een reden of niet?:P

nog een laatste vraagje:
kan ik het filter beter laten waar die nu zit, omdat de lucht daar kouder is hoewel er minder lucht beschikbaar is ( en het filter loopt een beetje 'terug naar achter'omdat de bocht te groot is)
of kan ik het misschien beter op de prachtig geillustreerde plek doen zodat het filter meer (rij)wind vangt maar wel dichter bij het blok zit.
???
Image
ik wil er btw acceleratie vermogen mee winnen.

bedankt alvast en mvg bruce


Groetjes,

Michel

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je die slangetje volgt en even zegt waar ze stoppen kan ik het je precies vertellen. De rooie zal waarschijnlijk ergens op je inlaatspruitstuk eindigen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

openluchtfilter..

Post by Daan »

hallo ik rijd een 1.1 carb. uit '89 en ik wil eigenlijk een openlucht filter zetten.. nu weet ik alleen niet of hij nu meer benzine gaat verbruiken.. zakt t van 1-16/ 1-15,5 naar 1-14 of word het gelijk dan 1-11? heeft iemand hier ervaring mee?
gr D
Image
1.1carb 4-bak:)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: openluchtfilter..

Post by DuFF »

Daan wrote:hallo ik rijd een 1.1 carb. uit '89 en ik wil eigenlijk een openlucht filter zetten.. nu weet ik alleen niet of hij nu meer benzine gaat verbruiken.. zakt t van 1-16/ 1-15,5 naar 1-14 of word het gelijk dan 1-11? heeft iemand hier ervaring mee?
gr D


ik had er eentje op mijn 1.1i volcane zitten, en naast een leuk geluidje merkte ik niet schokkend veel in het verbruik, dus echt schadelijk voor je portomonnee is het niet. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Als je 'm op de plek hangt van het originele filter zal er weinig tot niks in het verbruik gaan veranderen.
Doe je het zoals hierboven op de foto dan zal het verbruik iets toenemen omdat ie dan meer koude lucht krijgt om te verbranden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Jochaim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuSep01, 2005 11:53:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by Jochaim »

In koude lucht kan meer benzine "opgelost" worden (= het principe van een intercooler) maar je verbruik is echt afhankelijk van je rechtervoet. Om het lekkere geluid dat bij je open-air filter hoort te krijgen, zul je wel vaker het gas intrappen en wat meer verbruiken. Bij mij (1.1i) is het verschil met/zonder te verwaarlozen...
AX Spot

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

OK bedankt heren;)
Image
1.1carb 4-bak:)

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Hai allemaal,

Ik wil dinsdag ook een openluchtfilter in mn ax 1.1i vulcane hangen. Het is me alleen nog niet allemaal even duidelijk(heb deze post helemaal doorgelezen). Bij de howto zie ik het nieuwe filter op de oude plaats maar lees terug dat het beter is om de nieuwe filter bijvoorbeeld achter de linker koplamp te plaatsen ivm meer koude lucht en dan een buis naar dat onderdeel wat vast zat aan oude luchtfilter. Kan iemand een foto laten zien van wat de beste manier is? Ik kwam een foto tegen maar dat was uit een ander type.

Ook vroeg ik me af hoe ik de pvc buizen netjes in de juiste richting kan krijgen en las dat een greenfilter even goed is als een KN maar wel goedkoper, maar WELKE ik moet kopen? Heb de site wel gevonden maar kom er niet uit welke filter ik meot hebben....

Alvast bedankt!

Groetjes Tim

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tja er zijn mensen die vinden dat zo'n buizenstelsel helpt. Ik heb ondertussen alle cheap ass oplossingen wel zo'n beetje geprobeerd, en met het filter direct op de plaats van het huidige filter is naar mijn idee de beste oplossing. Makkelijk te installeren. Goed geluid. Meeste gevoel van vermogenswinst.

Met zo'n heel buizenstelsel en de beperkte ruimte achter je koplamp. Heb je niets aan het verschil tussen koude en warme lucht.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Daarbij komt dat als je 'm op de plek van het oude filter hangt en je besluit dat het je niet effectief genoeg is, je het altijd nog kan proberen m?t buizenstelsel etc.
Wil je dat niet, dan heb je niet ook eerst de buizen gekocht...
Kijk uit, een Cactussssss

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Ah ja daar hebben jullie een punt. Maar je bedoelt dus dat je verder alle oude zooi van het oude luchtfilter ook weghaald? Dus die huidige zwarte buis naar voren etc. haal je weg, hangt nieuwe filter op oude plek en laat die van die plek de koude lucht vandaan halen? (zonder buis naar voren?)

En heb heel internet afgezocht maar weet nog steeds niet welk filter geschikt is voor mn ax (1.1i) liefst green, anders K&N...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Jep, alles eraf, open filter erop.

Je moet er een hebben met een diameter van 76mm iirc. Binnen die beperking kun je het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt...
Kijk uit, een Cactussssss

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Ok ok, zou iemand van jullie even zijn msn kunnen geven, ik ben namelijk een behoorlijke newbie en heb best veel vragen die voor jullie vanzelfsprekend zijn maar voor mij erg onduidelijk nog. Is misschien een beetje irritant als ik steeds al die vragen hier blijf stellen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

welnee joh is helemaal niet irritant daar is het forum voor. Dan kunnen andere mensen het altijd nalezen en daar weer van leren. Dus kom maar op met alle irritante vragen :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:welnee joh is helemaal niet irritant daar is het forum voor. Dan kunnen andere mensen het altijd nalezen en daar weer van leren. Dus kom maar op met alle irritante vragen :wink:


Hahaha ok gelukkig maar nou daar gaat ie dan.

Ik heb een beetje uigezocht en kwam tot deze onderdelen:

1X Flexibal Intake Rubber Black 76->76mm 82mm
Image

1X Filter Adapter Rings set/3pcs 76->70/65/60mm
Image

1X OpenAir Filter Universal + 6 adapters
Image

2X HoseClamp 59->82 mm
Image

Als laatste moet ik natuurlijk nog 60mm pvc buizen kopen met bochten neem ik aan.

En waarom zijn sommige filters met een gat in het midden en sommige met een soort deksel?

Klopt het zo of mis ik nog wat? (Ik heb expres niet voor een hele kit gekozen want bespaar zo ongeveer 50 eurie ofzo)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je zou het zelfs al redden met alleen het filter en een slangenklem. Dat gat in het midden is vooral design
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Sander wrote:Je zou het zelfs al redden met alleen het filter en een slangenklem. Dat gat in het midden is vooral design

Leg uit :) :?:

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Je kan het filter direct op je injectie huis schroeven met een slangeklem, heb je geen hulpstukken bij nodig.

Verder maaht het echt niet uit hoe het filter eruit ziet, ze doen het allemaal even goed...
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Simpele Ziel wrote:Je kan het filter direct op je injectie huis schroeven met een slangeklem, heb je geen hulpstukken bij nodig.

Verder maaht het echt niet uit hoe het filter eruit ziet, ze doen het allemaal even goed...


Je bedoelt dat je hem dan op de oude plek hangt?

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Ja, maar dan dus zonder de orginele slangen en "box".
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Post Reply