Speling op fusee: hoe controleren?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Sander wrote:Je kan met een doorslag de ring wat vaster tikken.


Dat is bij mij zeker het probleem! Maar waarom krijg ik die ring niet vaster? Muurvast! Maar hij lijkt wel tijdens het rijden nog losser te zijn gekomen. Ik heb wel 5 windingen van het draad zichtbaar!

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ik heb ook ongeveer 5 windingen over. Aan de linkerkant komt af en toe een harde kloenk vandaan bij het schuin achteruit steken. Ik kreeg hem ook niet vastgedraaid.
Hoe kan dit eigenlijk zo'n kloenk veroorzaken?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

die kloenk komt omdat de binnenpoot speling heeft t.o.v. de buitenpoot van de schokbreker. Hij beweegt en kloenkt daarmee. Dacht ik :?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je kan de ring ook met behulp van een moordenaar vaster zetten..

zo doen ze het bij de garage ook ;)gebeurd vrij vaak, ook bij saxo's.. is mij verteld :)
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

q01z wrote:je kan de ring ook met behulp van een moordenaar vaster zetten..


Dan moet ik die maar inhuren :D

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Euhm jongens, have a break, have a .....

Tis heel normaal dat je enkele windingen over hebt op je veerpoot. Wat zou er gebeuren als die dingen zo geconstrueerd zouden worden dat het allemaal tot op de laatste winding past???

Idd, dan komt het veel vaker voor dat het dus net niet past. Vandaar hebben ingenieurs iig genoeg ruimte gelaten om iig genoeg voorspanning op de schokdemper te creeeren.

Als je je ring niet vaster krijgt met een doorslag, kun je de conclusie stellen dat daar je probleem dus niet ligt. Mordenaar of grote waterpomptang kun je proberen, maar heeft (in mijn ogen) totaal geen zin.

Geen onbedachte conclusies trekken, dat als je 5 windingen over hebt dus je schokdemper wel los "moet" zitten.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

andere sugestie dan?

De binnenpijp van de schokbreker kantelt en beweegt los van de buitenpijp. Dus ik dacht dat of het hele ding naar de mallemoer is, of dat die speling nog vastgedraaid kan worden.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Geen idee, heb het hele verhaal niet meegekregen > zal het zo nog es lezen.

Vond het alleen fascinerend dat je uit het feit dat je 5 windingen over, gelijk de conclusie trok dat het je schokbreker wel "moest" zijn. Dit terwijl we allemaal ongeveer 5 windingen over hebben.

Wat ik vant weekend gedaan heb > had namelijk ok last van een beetje kraken en ander geluid > heb die rubbers bovenop mn schokbrekers (onder de motorkap) eens met WD 40 ingespoten. Resultaat was verbluffend.

Post Reply