Ombouw 1.4 naar 1.6 8v
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Nou ik weet niet precies hoe het zit met bmw. maar volgens mij zit er geen startblokkering in die 1.6 van mij. Het is iig niet zo dat de motor en de computer aan elkaar gekoppeld zijn ofzo. Je kan er ook gewoon een andere ecu op zetten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Hey, goed nieuws:
Bij enkele mensen geweest hier en daar, redelijk wat tips gekregen, maar wat ideaal zou zijn als 1.6 is het volgende ( zoals ik door 2 mensen ben aangeraden):
Je gebruikt de cilinderblok van de 1.6, met de volledige kop van de 1.4: je hebt meer cilinderinhoud , maar ook een hogere compressie. De laatste deelde mij mee dat met een metalen 'joint de culasse' erop geen enkel probleem aan de motor komt: dus: meer vermogen, meer koppel MAAR OOK degelijke ombouw. Hier en daar heb ik vernomen dat een andere nokkenas ook niet ideaal is voor weggebruik (vermogen-toerental-koppel moeilijk te voorspellen per constructeur). Wat ik nog niet weet is of de nokkenas van de 1.6 moet gebruikt worden in de 1.4... zal wel niet zeker?
Tips of commentaren zeker welkom!!
Bij enkele mensen geweest hier en daar, redelijk wat tips gekregen, maar wat ideaal zou zijn als 1.6 is het volgende ( zoals ik door 2 mensen ben aangeraden):
Je gebruikt de cilinderblok van de 1.6, met de volledige kop van de 1.4: je hebt meer cilinderinhoud , maar ook een hogere compressie. De laatste deelde mij mee dat met een metalen 'joint de culasse' erop geen enkel probleem aan de motor komt: dus: meer vermogen, meer koppel MAAR OOK degelijke ombouw. Hier en daar heb ik vernomen dat een andere nokkenas ook niet ideaal is voor weggebruik (vermogen-toerental-koppel moeilijk te voorspellen per constructeur). Wat ik nog niet weet is of de nokkenas van de 1.6 moet gebruikt worden in de 1.4... zal wel niet zeker?
Tips of commentaren zeker welkom!!
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
freewheeler wrote:Hey, goed nieuws:
Bij enkele mensen geweest hier en daar, redelijk wat tips gekregen, maar wat ideaal zou zijn als 1.6 is het volgende ( zoals ik door 2 mensen ben aangeraden):
Je gebruikt de cilinderblok van de 1.6, met de volledige kop van de 1.4: je hebt meer cilinderinhoud , maar ook een hogere compressie. De laatste deelde mij mee dat met een metalen 'joint de culasse' erop geen enkel probleem aan de motor komt: dus: meer vermogen, meer koppel MAAR OOK degelijke ombouw. Hier en daar heb ik vernomen dat een andere nokkenas ook niet ideaal is voor weggebruik (vermogen-toerental-koppel moeilijk te voorspellen per constructeur). Wat ik nog niet weet is of de nokkenas van de 1.6 moet gebruikt worden in de 1.4... zal wel niet zeker?
Tips of commentaren zeker welkom!!
nokkenas zit in de kop he dus moet 1.4 bij 14 houden
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Hangt van de motor af. Als je alleen aan een 1.6 kan komen met een zwarte kleppendeksel heeft ie een hele lage compressie. Maar de kop vlakken is zo gebeurt. En denk eraan je wilt multipoint injectie dus met een Standaar GT kop of GTi kop lukt het niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Hangt een beetje af van de staat. Al zijn ze allebei goed dan zou ik voor die uit de 106 gaan. Die heeft een wat hogere compressie. 16 klepper kop past niet op het onderblok van een 8V heb ik gehoord.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
freewheeler wrote:Ik heb de keuze van blokken!!!
blokje 1.6 uit Saxo VTR ( 90pk)
blokje 1.6 uit 106 Rallye (100pk)
Beide zonder computer, 500 euro /stuk
welke nemen ???
greetz
Zeker die uit de rallye! Die had idd een hogere compressie, maar ook andere lagers, andere nokkenas etc.etc. Kortom, een motortje gemaakt voor de sport in tegenstelling tot de VTR die meer slome comfort motor is met weinig toeren.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik wil gewoon een snelle AX bij niet al teveel toeren.. topsnelheid vind ik niet eens zo heel belangrijk eigenlijk, 180 is allang hard genoeg..
een standaard 1.6 black top erin lepelen, da's toch genoeg dan of niet? Dan heb ik 90 pk, met een open filter en een sportuitlaat misschien 95...
maar hoeveel werk is het nou eigenlijk echt?
een standaard 1.6 black top erin lepelen, da's toch genoeg dan of niet? Dan heb ik 90 pk, met een open filter en een sportuitlaat misschien 95...
maar hoeveel werk is het nou eigenlijk echt?
freewheeler wrote:Bedankt ivm tip voor de chip
die handleiding zou je mogen vergeten momenteel, maar als het mij lukt zal ik wel even alles op pdf zetten...
Ik heb wel een belangrijke vraag nog:
Het schijnt dat die 1.6 motor toch niet z? fameus is t.o.v. de 1.4, namelijk dat koppel en vermogen niet veel schelen. Men zegt wel dat de 1.6 gemakkelijker te tunen is. Is het interessant de 1.6 motor te gebruiken zonder andere nokkenassen en nog van dat spul te installeren... Eigenlijk... is het wel de moeite? Niet beter gewoon speciale nokkenas installeren & kanalen polijsten + chipje steken in die 1.4???
Als je het over de phase 2 1.6 8v hebt praat je over 98pk en 135nm het voordeel is dat de powerband van de motor veel beter is, dus dat betekent dat je de maximale koppel als bij 3500 toeren ligt en de maximale pk's 5700 toeren ipv bij de 1.4 gti 6600 toeren. Dus veel meer trekkracht bij veel lagere toeren. Als je zo'n motortje erin hebt liggen zal hij wel heel hard lopen denk ik
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
ik heb trouwens ook andere nokkenassen, computer, katvervanger, spaggetti4-2-1, EPS uitlaat systeem enz enz ik heb 126 pk. Hij loopt erg hard maar de 1.6 98 pk loopt veel verfijnder en ook die kan je nog veel verder opfokken. Dus ja als ik moest kiezen dan zou ik er een 1.6 ingooien. Realiseer jezelf dan wel dat je een hoop werk aanhaald
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
stilte...
freewheeler.. we willen een update....
woensdagavond gaat mn auto de test bank op.. omdat ik wel eens wil weten of hij zn 95pk ( fabrieksopgave) nog haalt.. aangezien er al 210.000 km verstrekken zijn ....
en nu zit ik met een paar vragen... ik heb gewoon een 1.4 Multipoint..
kan ik gewoon een kaal blok kopen en alles om zetten en de computer van de 1.6 er aan een ik ben klaar of ? moet er eerst nog gepuzeld worden .. :S
freewheeler.. we willen een update....
woensdagavond gaat mn auto de test bank op.. omdat ik wel eens wil weten of hij zn 95pk ( fabrieksopgave) nog haalt.. aangezien er al 210.000 km verstrekken zijn ....
en nu zit ik met een paar vragen... ik heb gewoon een 1.4 Multipoint..
kan ik gewoon een kaal blok kopen en alles om zetten en de computer van de 1.6 er aan een ik ben klaar of ? moet er eerst nog gepuzeld worden .. :S
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Update:
Motor ligt er nog steeds niet in...
Uitleg: Ben bezig met verschillende dingen momenteel, waaronder:
- deurpanelen voor binnenzijde zijn nu op maat gemaakt, en zullen binnenkort klaar zijn, als dit af is ( ?n nog andere dringender aanpassingen w.o. mijn remmen en dempers ) begin ik er zeker aan, ik houd je op de hoogte
- ik race nu op speedwaycircuit en ben een ... AX 1.4 aan het klaarstomen
Ben een tijdje niet online geweest, maar de update volgt, beloofd!
En ivm de 1.6: een kop van 1.4 lukt, maar de chip moet toch aangepast worden. Mijn probleem berust hem voorlopig enkel nog in geschikte cardanassen e.d.
Motor ligt er nog steeds niet in...
Uitleg: Ben bezig met verschillende dingen momenteel, waaronder:
- deurpanelen voor binnenzijde zijn nu op maat gemaakt, en zullen binnenkort klaar zijn, als dit af is ( ?n nog andere dringender aanpassingen w.o. mijn remmen en dempers ) begin ik er zeker aan, ik houd je op de hoogte
- ik race nu op speedwaycircuit en ben een ... AX 1.4 aan het klaarstomen
Ben een tijdje niet online geweest, maar de update volgt, beloofd!
En ivm de 1.6: een kop van 1.4 lukt, maar de chip moet toch aangepast worden. Mijn probleem berust hem voorlopig enkel nog in geschikte cardanassen e.d.
-
- AX liefhebber
- Posts: 453
- Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
- Location: Hoogkerk (Groningen )
Gideon wrote:ik heb trouwens ook andere nokkenassen, computer, katvervanger, spaggetti4-2-1, EPS uitlaat systeem enz enz ik heb 126 pk. Hij loopt erg hard maar de 1.6 98 pk loopt veel verfijnder en ook die kan je nog veel verder opfokken. Dus ja als ik moest kiezen dan zou ik er een 1.6 ingooien. Realiseer jezelf dan wel dat je een hoop werk aanhaald
Als je onderschrift net zo orgineel is als je Ax kom je der wel AX GTi, 126pk, snel, en 1 op 6 hahaha
Sorry kmoest het even kwijt
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk
Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk