2 1100 carbs op een 1400 blok

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Sander wrote: Ik geef alleen maar advies. Take it or leave it. Er wordt gevraagt om advies wil je dat hebben of niet?


Op welke ervaring is je advies gebaseerd?

Je gooit wat in de rondte met adviezen van 'als ik jou was zou ik er niet aan beginnen' maar onderbouw het eens..

..met mooie voorbeelden/technische kennis/verhalen..

.. dan hebben we er ook wat aan! :lol:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het is eigenlijk heel simpel. Je cilindervulling is geheel afhankelijk van de weerstand in de toevoer. Om het netjes te laten werken moet je inderdaad cilinders 1 en 4 en cilinders 2 en 3 met elkaar door 1 carburateur laten lopen. Dan krijg je een heel kunstig spruitstuk met veel bochten aangezien je ook wil hebben dat de aanzuigleidingen allemaal even lang zijn of in ieder geval dezelfde weerstand hebben.

De 1.1 carbs werken alleen als ze rechtop staan en aangezien je niet de diepte in kan moet je ze naast elkaar zetten (onder elkaar wordt lastig ivm luchtfilter en afstelmogelijkheid) dit betekend nog meer bochtenwerk.

Het effect op je vermogen zal waarschijnlijk enorm zijn. Als ik alleen maar naga hoe erg het scheelt als je een 1.4 inlaatspruitstuk op een 1.1 zet.

Dan is volgens mij een betere oplossing om er gewoon 1 1.4 carb op te zetten die kan dat makkelijk aan (eventueel met andere sproeiers). 2 1.1 carbs staat heel mooi en zo maar wat je eventueel zou winnen aan vermogen door een grotere doorstroomopening bij je gasklep verpest je weer door een ingewikkeld spruitstuk.Wat wel een mooie uitdaging zou zijn is elke cilinder zn eigen carb.En dan in een later stadium een setje webers of dubbelle solexen.

Dit is waarom ik er zelf nooit aan zou beginnen. Je bent er toch een paar dagen op aan het lassen en frezen. Om het over het afstellen maar niet te hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander wrote:Het effect op je vermogen zal waarschijnlijk enorm zijn. Als ik alleen maar naga hoe erg het scheelt als je een 1.4 inlaatspruitstuk op een 1.1 zet.


Hoe komt het eigelijk dat je meer vermogen hebt met een groter spruitstuk maar met een evengrote carburateur ?

grtz rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Puur een betere doorstroming. Je motor moet een gigantische hoeveelheid lucht naar binnen zuigen. Dus een klein verschil in je inlaatspruitstuk kan al een enorm effect hebben op het vermogen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

maarr

een grotere carb, zonder grotere inlaatspruiter werkt dan dus alleen tegen??
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

in een grotere carb zit een grotere gasklep Dat is een groot knelpunt in je inlaatkanaal. Zodra je een grotere gasklep hebt heb je dus minder weerstand dus meer vermogen.

MAAAAAAR. Je motor wordt er wel vreselijk fel door want bij dezelfde hoekverdraaiing van je gasklep krijg je een grotere doorstroomopening.

ENNNNNN je hebt een niet te grote doorstroomopening nodig bij je venturi omdat de lucht daar een bepaalde snelheid nodig heeft. Bij een grotere diameter gaat de snelheid van de lucht omlaag en kan je mengselvorming slechter worden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

IK heb gister mijn carb ontvangen: tis 1 carb van een 1.4gt met iets grotere poorten, Ik gooi eerst deze erop voor de keuring en kijken wat t blok presteert met deze carb. Later kan ik kijken naar 2 carbs / webers...

groetjes geert
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Sander wrote:Het is eigenlijk heel simpel. Je cilindervulling is geheel afhankelijk van de weerstand in de toevoer. Om het netjes te laten werken moet je inderdaad cilinders 1 en 4 en cilinders 2 en 3 met elkaar door 1 carburateur laten lopen. Dan krijg je een heel kunstig spruitstuk met veel bochten aangezien je ook wil hebben dat de aanzuigleidingen allemaal even lang zijn of in ieder geval dezelfde weerstand hebben.


  • Ten eerste: carburatie is ??n van de moeilijkste dingen op autogebied, daarom lang leve injectie
  • Ten tweede: nog nooit van cilindervulling gehoord, maar als je de hoeveelheid mengsel bedoelt die uiteindelijk in de cilinders komt, is het helemaal niet zo simpel! Volgens jouw theorie zou een grotere carburateur altijd beter zijn: dit is hartstikke fout! De snelheid waarmee de lucht door de venturi gaat (het smalle gedeelte van de carb) is heel erg bepalend voor de karakteristiek van het mengsel.
  • Ten derde: tegen het ruimtegebrek kan je ook 'american style' doen zoals dat heet, vier buizen in ??n laten komen en daar 1/2/3/4 wat je wil carbs opzetten.

Sander wrote:De 1.1 carbs werken alleen als ze rechtop staan en aangezien je niet de diepte in kan moet je ze naast elkaar zetten (onder elkaar wordt lastig ivm luchtfilter en afstelmogelijkheid) dit betekend nog meer bochtenwerk.


Ben ik meet je eens dat er weinig ruimte is -> american style

Sander wrote:Het effect op je vermogen zal waarschijnlijk enorm zijn. Als ik alleen maar naga hoe erg het scheelt als je een 1.4 inlaatspruitstuk op een 1.1 zet.

Dan is volgens mij een betere oplossing om er gewoon 1 1.4 carb op te zetten die kan dat makkelijk aan (eventueel met andere sproeiers). 2 1.1 carbs staat heel mooi en zo maar wat je eventueel zou winnen aan vermogen door een grotere doorstroomopening bij je gasklep verpest je weer door een ingewikkeld spruitstuk.Wat wel een mooie uitdaging zou zijn is elke cilinder zn eigen carb.En dan in een later stadium een setje webers of dubbelle solexen.

Dit is waarom ik er zelf nooit aan zou beginnen. Je bent er toch een paar dagen op aan het lassen en frezen. Om het over het afstellen maar niet te hebben.


Ben het helemaal met je eens dat het een makkelijkere oplossing is om er ??n 1.4 carb op te zetten. Ik zal uitleggen hoe ik (technisch gezien) durf te gokken dat twee 1.1 carbs perfect zijn.
  • Een standaard 1.1 met carb zou voor sportief rijden nog wel een 20% grotere carb mogen hebben (zelf rallycursus mee gereden)
  • Een 1.4 blok heeft standaard 30% meer mengsel nodig per omwenteling dan een 1.1
  • Het blok van geert heeft een andere nokkenas met langere duratie en hogere lift, en bewerkte in/uitlaat poorten met spaghetti spruitstuk. Hierdoor denk ik dat er nog wel eens 10-20% meer mengsel doorstroming plaatsvindt.
  • Het blok van geert draait 20% meer toeren dan een standaard 1.1 en heeft dus ook bijna een 20% grotere mengseldoorstroom nodig.


Als je alle procentjes vermenigvuldigt kom je op 2x de mengselstroom van een 1.1 uit! Theoretisch zou je dus niet eens met andere sproeiers nodig hebben!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Injectie is inderdaad vooruitgang alleen jammer dat dat echt niet te betalen is. (dta systeem met trottlebodies kwijl kwijl)

Cilindervulling is inderdaad hoeveel van de cilinder daadwerkelijk gevuld wordt door mengsel. Een te grote carb heeft een slechter mengsel tot gevolg en dus een beroerdere cilindervulling zie ook mn vorige post.

Wat jij omschrijft al american style vink niets. Dat is de meest a aerodynamische vorm die je kan bedenken. In zo'n geval krijg je volgens mij zelfs druppelvorming door dode hoeken in je inlaatkanaal (stroming is daar 0) Om nog maar te zwijgen van oncontroleerbare turbulentie die voor een gigantische weerstand zorgt.

2 1.1 carbs zullen theoretisch heel goed een 1.4 motor kunnen voeden. Maar ik heb mn twijvels bij de praktische uitvoering. Het aan elkaar koppellen van de carbs en het ontwerp van het spruitstuk lijken mij onoverkomelijke problemen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

hahah slecht plan met die 2 carbs.
pak nou een 1400cc GT spruitsuk waar een 2 traps op hoort te staan.
bewerk die iets de gaten ens0.
pak dan een Weber 2traps van een FORD 2 liter, of een 2 traps van een peugeot 405 bwjr ongeveer 1988, 1800 benzine dat past er ook zo op.

maar gaan klooien met die 2 carbs zou ik zelf niet doen.

krijg je niet syncroon gesteld.


groetjes JeHa racing.

of bel me vader eens 0652588035.
die kan je precies vetellen wat je er aan moet doen

Post Reply